لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۷

۱۳ خودروی لوکس قاچاق در ایران تبدیل به آهن قراضه می‌شود


مدیرکل مبارزه با قاچاق سازمان تعزیرات حکومتی از امحای ۱۳ خودرو لوکس بنز S500، بی‌ام‌و، پورشه و رنجروور برای نخستین‌بار در ایران خبر داده است.

به گزارش روز یک‌شنبه (۲۴ مرداد) ایسنا، عبدالمجید اجتهادی اعلام کرده که این خودروها در هفته جاری در استان فارس «امحاء شده و از بین» می‌رود.

آقای اجتهادی علت امحای این خودروها را منع قانونی عرضه آنها براساس «مقررات فعلی» در داخل ایران اعلام کرده و گفته «موضوع صادرات آنها نیز مقدور نیست.»

این خودروها با هماهنگی سازمان اموال تملیکی، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تعزیرات حکومتی و قوه قضائیه امحا خواهد شد.

این مقام مسئول اضافه کرده که ۱۳ خودروی مذکور سال گذشته توسط «متهم پرونده» و «به صورت قاچاق و از طریق مرزهای غیررسمی وارد کشور» شده است.

وی گفته برخی از این خودروها نیز به فروش رفته بود که «با پیگیری‌های لازم، موضوع کشف و پرونده در سازمان تعزیرات حکومتی مورد رسیدگی قزار گرفت.»

آن‌طور که این مقام مسئول اعلام کرده «در این پرونده متهم به پرداخت ۱۴ میلیارد تومان جزای نقدی محکوم شده است.»

قاسم خورشیدی، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم روز گذشته به خبرگزاری «تسنیم» گفته این ۱۳ خودرو «پس از امحا به عنوان آهن قراضه به فروش می‌رسد.»

آقای خورشیدی گفته این خودروها براساس آیین‌نامه ابلاغی مواد ۵۵ و ۵۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز امحا خواهد شد.

وی در دفاع از این تصمیم افزوده که «ورود مجدد و بازتوزیع کالاهای قاچاق مکشوفه به بازارهای داخلی باعث متضرر شدن مردم خواهد شد.»

خبر امحای قریب‌الوقوع این ۱۳ خودروی لوکس پس از آن اعلام می‌شود که علی خامنه‌ای ۱۱ مرداد ماه سال جاری از مقام‌های مسئول خواست که «وقتی جنس قاچاق پیدا می‌کنند، این جنس را جلوی همه آتش بزنند.»

گردش مالی قاچاق کالا و ارز در ایران معادل ۲۵ میلیارد دلار، یعنی سه برابر بودجه عمرانی کشور است که قاچاق خودروهای لوکس بخشی از آن را تشکیل می‌دهد.

آن‌طور که برخی نمایندگان مجلس می‌گویند مناطق آزاد تبدیل به «مبادی رسمی قاچاق» و «محلی برای دپوی کالاهای مصرفی» شده‌اند.

احمد محمدی انارکی از جمله نمایندگانی است که در این زمینه از عملکرد این مناطق انتقاد کرده و گفته که کمیسیون اقتصادی مجلس بحث واردات قاچاق از این مبادی را بررسی خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدی انارکی روز یک‌شنبه ۲۴ مرداد افزوده در حالی که «رهبری دستور به آتش زدن و نابودی کالاهای قاچاق داده‌اند ولی متأسفانه با استفاده از راه‌های مختلف این کالاها به چرخه بازار وارد می‌شوند.»

XS
SM
MD
LG