لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۰

وزیر بهداشت: مشاهده تأثیر توافق اتمی «در غذا و داروی مردم» یک سال طول می‌کشد


حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت ایران
حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت ایران

وزیر بهداشت ایران می‌گوید یک سال طول می‌کشد تا تأثیر نتایج «گشایش قطعی» در مذاکرات اتمی با کشورهای گروه ۱+۵ «در غذا و داروی مردم» دیده شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسن هاشمی، روز دوشنبه ۱۷ فروردین، تأکید کرد که «امسال سال راحتی نیست.»

بر اساس توافق ایران و کشورهای گروه ۱+۵ در لوزان سوئیس، قرار است به مرور و طبق شروطی خاص، در ازای همکاری بیشتر ایران با غرب برای راستی‌آزمایی صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای تهران، تحریم‌های جهانی نیز به همان نسبت کاهش پیدا کنند.

وزیر بهداشت ایران با بیان اینکه «در سال جاری حتماً باید فشارهای مختلفی که روی مردم وجود دارد کاهش پیدا کند»، عنوان کرد: «برای دولت آسایش مردم خیلی مهم است و علی‌رغم کارشکنی‌های برخی مرتجعین منطقه و اسرائیل اگر مذاکرات به نتیجه برسد و گشایش قطعی ایجاد شود هم یکسال طول می‌کشد تا نتایج آن در غذا و داروی مردم دیده شود لذا امسال سال راحتی نیست.»

در روزهای گذشته برخی از مقامات دولت ایران از تأثیر برداشته شدن تحریم‌ها بر اقتصاد ایران سخن گفته‌اند.

در همین ارتباط ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران، با اشاره به تفاهم ایران و گروه ۱+۵ در لوزان گفته‌است که بانک‌ها باید فعالیت خود را بیشتر کنند و برای حضور «پررنگ» در عرصه بین‌المللی آماده باشند.

عباس شعری مقدم، معاون وزیر نفت، نیز روز دوشنبه با اشاره به تفاهم لوزان گفت که در صورت لغو تحریم‌ها، ظرفیت تولید پتروشیمی ایران با مشارکت خارجی دو برابر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، وی تأکید کرد که صنعت پتروشیمی ایران برای جبران «عقب‌ماندگی‌های گذشته» نیازمند ۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در سال است.

در همین حال غلامرضا مصباحی مقدم، نماینده تهران در مجلس، گفت که تفاهم سیاسی ایران و گروه ۱+۵ می‌تواند اثر مثبتی بر روی اقتصاد ایران داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا وی در عین حال تأکید کرد که نباید منتظر یک شوک اقتصادی مثبت و ناگهانی بود چرا که تحولات اقتصادی زمان‌بر است.

گفته‌های مقام‌های اقتصادی ایران درباره تأثیر تفاهم لوزان بر اقتصاد ایران درحالی بیان می‌شود که براساس گزارش خبرگزاری‌های ایران قیمت ارزهای خارجی و سکه طلا در بازار ایران پس از تنها یک روز کاهش، دوباره بالا رفته‌است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، صرافان روز یکشنبه نرخ هر دلار آمریکا را با ۳۲ تومان افزایش نسبت به روز شنبه ۳۲۸۹ تومان و قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید را با ۲۳ هزار تومان افزایش نسبت به این روز ۹۵۸ هزار تومان تعیین کردند.

این خبرگزاری روز شنبه ۱۵ فروردین، از کاهش ۶۲ تومانی قیمت دلار آمریکا نسبت به آخرین روز کاری خبر داده و قیمت این ارز را ۳۲۷۵ تومان اعلام کرده بود.

به نوشته ایرنا در روز شنبه همچنین هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با هزار تومان افت قیمت، ۹۳۵ هزار تومان به خریداران عرضه شده بود.

XS
SM
MD
LG