لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۹

رکورد شش ماهه صادرات نفت ایران


ایران قرار است در ماه جاری میلادی روزانه یک میلیون و ۲۶۰ هزار بشکه نفت خام صادر کند که رکوردی برای شش ماه گذشته خواهد بود.

رویترز روز دوشنبه به نقل از یک منبع آگاه به امور اوپک گفت مشتریان نفت ایران که منتظر لغو تحریم‌ها در اوایل سال بعد هستند خرید خود را در ماه دسامبر افزایش داده‌اند.

این برآورد اولیه، که تقریباً یک چهارم بیش از مقدار دو ماه پیش است، می‌تواند نگرانی‌ها بابت مازاد عرضه در بازارهای جهانی را افزایش دهد.

ایران و شرکای تجاری‌اش به آرامی خود را مهیای فضای پس از تحریم‌ها می‌کنند. هفته گذشته نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت انتظار دارد توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی که در ماه ژوئیه صورت گرفت در ماه ژانویه اجرا شود و تحریم‌ها علیه ایران برداشته شود.

مؤسسه تحقیقاتی بیزینس مانیتور در گزارشی نوشته‌است «ما فرض می‌کنیم بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد ایران موفقیت‌آمیز بوده و راه را برای برداشتن تحریم‌ها در اوایل ۲۰۱۶ هموار می‌کند.»

بر پایه این گزارش، این امر به ایران اجازه می‌دهد صادراتش را تا ۷۰۰ هزار بشکه در روز تا پایان ۲۰۱۶ افزایش دهد.

ایران بارها اعلام کرده‌است تولید نفت خود را به محض لغو تحریم‌ها در اوایل ۲۰۱۶ تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد داد.

این کشور، هفته گذشته قیمت نفت خام سبک خود را برای تحویل در ماه ژانویه کاهش داد تا خریداران را جذب کند. قیمت جهانی نفت از ژوئن سال گذشته و پس از اینکه اوپک تولید خود را برای حذف رقبا کاهش نداد به بیش از نصف کاهش یافته‌است.

چین که بزرگترین مشتری نفت خام ایران است در ماه دسامبر ۴۶۰ هزار بشکه در روز از این کشور نفت وارد می‌کند. چین ماه نوامبر ۴۸۶ هزار بشکه در روز نفت از ایران خرید که بیشترین حد در بازه سه‌ماهه بود.

هند ۲۰۳ هزار بشکه در روز در ماه دسامبر وارد می‌کند و ماه قبل ۱۳۹ هزار بشکه در روز وارد کرد. ژاپن نیز ۱۸۸ هزار بشکه در روز در ماه دسامبر وارد می‌کند که بیشترین مقدار از ماه آوریل است. این کشور در ماه نوامبر ۱۷۷ هزار بشکه نفت از ایران خرید.

کره جنوبی، یکی دیگر از چهار مشتری عمده آسیایی ایران، در ماه نوامبر نفت خام از ایران نخرید و تنها ۲۹ هزار بشکه میعانات گازی وارد کرد اما این ماه ۱۸۹ هزار بشکه نفت خام و میعانات از ایران وارد خواهد کرد.

مصر در ماه نوامبر در اقدامی کم‌سابقه ۳۳ هزار بشکه نفت خام از ایران خرید.

XS
SM
MD
LG