لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۷

زنگنه: تولید نفت ایران به ۴٫۵ میلیون بشکه در روز می‌رسد


بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران
بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران می‌گوید که تولید نفت ایران با احتساب میعانات گازی تا پایان سال جاری به ۴٫۵ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

به گفته وی، در سال جاری ۵ فاز پارس جنوبی راه‌اندازی خواهد شد و تولید میعانات گازی به ۶۸۸ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

با این حساب، انتظار می‌رود که تولید روزانه نفت خام ایران برای سال جاری حدود ۳ میلیون و ۸۱۲ هزار بشکه باشد؛ بر اساس آمار اوپک، تولید کنونی نفت ایران ۳ میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه است.

میعانات گازی نوعی نفت خام سبک است که از چاه‌های گازی تولید می‌شود. ایران هم‌اکنون روزانه بیش از ۵۰۰ هزار بشکه تولید میعانات گازی دارد و صادرات آن نیز در نیمه اول سال به حدود چهارصد هزار بشکه در روز رسیده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، زنگنه دوشنبه ۲۶ مهرماه همچنین گفت که تولید گاز از میدان پارس جنوبی در سال جاری به سطح تولید قطر خواهد رسید.

ایران در سال گذشته روزانه حدود ۴۳۰ میلیون متر مکعب گاز از این میدان مشترک تولید کرد، اما تا آخر سال جاری برنامه‌ریزی شده است که این میزان به ۵۳۰ میلیون متر مکعب برسد که بیشتر از سطح تولید قطر است.

به گفته زنگنه، کل گاز غنی تولیدی کشور برای سال جاری به ۹۰۰ میلیون متر مکعب و برای سال آینده به ۱ میلیارد متر مکعب در روز خواهد رسید.

وی همچنین گفت که در سال ۹۵ حدود ۵ میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی افزوده خواهد شد. هم‌اکنون ظرفیت اسمی کارخانه‌های پتروشیمی ایران حدود ۶۰ میلیون تن است، اما در عمل در سال گذشته کمتر از ۵۰ میلیون تن تولید انجام شد.

به گفته زنگنه نیاز صنعت نفت در قالب برنامه ششم توسعه (سال ۱۴۰۰) حدود ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه است که ۱۳۴ میلیارد آن در پروژه‌های نفت و گاز هزینه خواهد شد.

وی نگفت که انتظار می‌رود چه میزان از این رقم توسط سرمایه‌های خارجی تأمین شود، اما ایران برای توسعه ۴۹ میدان نفت و گاز خود در حال آماده شدن برای انتشار مناقصه است.

زنگنه گفت که تا پنج سال آینده صنعت پتروشیمی و پالایشگاهی ایران نیز به ترتیب نیاز به ۵۲ میلیارد و ۱۵ میلیارد دلار سرمایه خواهد داشت. ایران می‌خواهد ظرفیت پتروشیمی خود را تا سال ۱۴۰۰ دوبرابر کند.

وزیر نفت ایران همچنین گفت که ظرفیت پالایشگاهی ایران نیز به بیش از سه میلیون بشکه در روز خواهد رسید. هم‌اکنون این رقم ۱٫۸ میلیون بشکه در روز است.

XS
SM
MD
LG