لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۶

روابط ایران و پاکستان از همکاری اقتصادی تا ملاحظات امنیتی


ایران و پاکستان غیر از علایق اقتصادی، دارای ملاحظات امنیتی مشترک نیز هستند
ایران و پاکستان غیر از علایق اقتصادی، دارای ملاحظات امنیتی مشترک نیز هستند

مقام‌های ایران و پاکستان روز جمعه ششم فروردین پس از دیدار رؤسای جمهوری دو کشور در کاخ نخست‌وزیری پاکستان، شش سند همکاری در زمینه‌های اقتصادی، دیپلماتیک و پزشکی امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسن روحانی رئیس جمهوری ایران پس از امضای این اسناد در مراسم ضیافت شام به میزبانی نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان شرکت کرد.

آقای روحانی عصر جمعه با نخست‌وزیر این کشور دیدار و دربارهٔ «همکاری‌های اقتصادی، منطقه‌ای و بین‌المللی» گفت‌وگو کرد.

پس از این دیدار اسناد برنامه‌های تجاری راهبردی پنج‌ساله، همکاری میان اتاق‌های بازرگانی دو کشور، همکاری میان بیمه مرکزی ایران و کمیسیون اوراق بهادار پاکستان و همکاری‌های متقابل در زمینه‌های پزشکی، میان مقامات دو کشور امضا شد.

لینک مستقیم

به گزارش ایرنا خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، نخست وزیر پاکستان پس از گفت‌وگو با حسن روحانی در نشست مشترک خبری گفت: «به منظور افزایش فعالیت‌های تجاری و اقتصادی میان ایران و پاکستان و با هدف تسهیل سطح ارتباط مردم دو کشور، تصمیم گرفته شد تا دو نقطه گذرگاه مرزی در مرزهای مشترک ایران و پاکستان تأسیس شود. این دو نقطه مرزی می‌تواند زمان برقراری ارتباط میان دو کشور را به مراتب کاهش داده و همچنین به فعالیت‌های اقتصادی میان دو کشور در این منطقه بسیار کمک کند».

وی افزود: «ایجاد گذرگاه‌های مرزی جدید همچنین می‌تواند به ملت‌های دو کشور در زمینه گردشگری کمک بسیار فراوانی کند».

حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران نیز در این نشست مشترک خبری علاوه بر اشاره به همکاری‌های اقتصادی، منطقه‌ای و بین‌المللی در مورد امنیت مرزهای دو کشور تأکید کرد و گفت: «بی‌تردید امنیت پاکستان امنیت ما است و امنیت ما امنیت پاکستان و مخصوصاً برای امنیت مرزهای شرقی ایران و مرزهای غربی پاکستان باید بیش از گذشته تلاش کنیم».

طلعت مسعود، ژنرال بازنشسته ارتش پاکستان و تحلیلگر مباحث امنیتی و سیاسی ساکن این کشور در مورد توان بالقوه پاکستان برای کمک به ایران در زمینه‌های مختلف از میانجی‌گری میان ایران و عربستان گرفته تا همکاری برای غلبه بر مشکلات امنیتی میان مرزهای مشترک دو کشور به رادیو فردا می‌گوید: «پاکستان خیلی علاقه‌مند به همکاری با ایران در زمینه‌های امنیتی است. تا کنون به دلیل کوتاهی در همکاری‌ها ما شاهد ظهور گروه‌های فرقه‌ای مسلح و افزایش فعالیت قاچاقچیان در بلوچستان و سایر مرزهای مشترک دو کشور بوده‌ایم.

ما در مرزها نیازمند همکاری‌های گسترده هستیم. با مدیریت درست مرزها و تبادل اطلاعات امنیتی که به میزان اعتماد متقابل بستگی دارد می‌توان بر بسیاری از مشکلات غلبه کرد.

در طول چند سال گذشته، ایران و پاکستان به دلیل تحریم‌ها نتوانستند در آن حد لازم که از دو کشور همسایه انتظار می‌رود به یکدیگر نزدیک باشند. در حالی‌که مساله امنیتی هر دو کشور در هم پیچیده است.».

مقام‌های نظامی و امنیتی ایران در سال‌های اخیر از اسلام‎آباد به دلیل آنچه، «تعلل» در تأمین امنیت مرزهای مشترک می‌خوانند، انتقاد کرده‌اند.

نخست‌وزیر پاکستان روز ۲۹ دی در سفر به تهران و دیدار با رئیس‌جمهوری ایران، از «مصمم بودن» این کشور برای همکاری با ایران در مقابله با گروه جیش‌العدل از گروه‌های مسلح مخالف جمهوری اسلامی، سخن گفته بود.

اسناد همکاری میان دفتر مطالعات سیاسی وزارت خارجه ایران و شورای روابط خارجی کراچی و همکاری میان آکادمی دیپلماتیک وزارت خارجه پاکستان و دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران، دیگر اسنادی بود که بین مقامات دو کشور امضا شد.

رئیس‌جمهوری ایران روز جمعه در رأس یک هیئت عالی‌رتبه اقتصای و سیاسی برای یک سفر دو روزه وارد پاکستان شد و در بدو ورود به فرودگاه اسلام‌آباد، از سوی نواز شریف مورد استقبال قرار گرفت.

سفر آقای روحانی به پاکستان اولین دیدار رسمی یک رئیس‌جمهوری ایران از پاکستان در ۱۴ سال گذشته است.

XS
SM
MD
LG