لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۹

پوردستان: ارتش اجاره‌ای عربستان در یمن شکست خواهد خورد


احمدرضا پوردستان،، فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران
احمدرضا پوردستان،، فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران

فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران ضمن «اجاره‌ای» خواندن ارتش عربستان پیش‌بینی کرد که مداخله نظامی این کشور در یمن «قطعاً شکست خواهد خورد.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، احمدرضا پوردستان، روز یک‌شنبه ۲۳ فروردین، در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت: «هنوز گلوله‌ای به سمت ارتش عربستان شلیک نشده ولی ما آثار شکست را در ارتش اجاره‌ای عربستان می‌بینیم، وای به حال روزی که چند ترقه در ریاض شلیک شود.»

عربستان سعودی و کشورهای عربی متحد آن با بمباران هوایی و مسدود کردن راه‌های دریایی در تلاشند که شورشیان حوثی و یگان‌های نظامی متحد آن‌ها را به عقب‌نشینی واداشته و شرایط را برای بازگشت عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور رسمی یمن، به قدرت فراهم کنند.

جمهوری اسلامی به شدت با این اقدام مخالفت است و بسیاری از نمایندگان مجلس ایران و مقامات جمهوری اسلامی هشدار داده‌اند که عربستان سعودی در عملیات خود شکست خواهد خورد.

در همین حال خبرگزاری رویترز روز شنبه ۲۲ فروردین‌ماه، به نقل از شبه نظامیان ضدحوثی در شهر عدن، در جنوب یمن، از اسارت دو عضو سپاه قدس ایران خبر داده بود.

به گزارش خبرگزاری فارس اما «یک منبع مطلع در وزارت امور خارجه» ایران این خبر را تکذیب و اعلام کرده‌است که «هیچ نیروی نظامی ایرانی در یمن حضور ندارد.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عربستان روز شنبه خبر داد که از اواخر ماه مارس که ائتلاف به رهبری سعودی‌ها حمله هوایی خود علیه حوثی‌ها را آغاز کرده «دست‌کم ۵۰۰ شورشی شیعه» در درگیری‌های مرزی در مرزهای یمن و عربستان کشته شده‌اند.

«خود را برای فضای جنگ‌های نیابتی آماده می‌کنیم»

برخی از تحلیلگران، پیش از این، ناآرامی‌ها و نبردها در یمن را نوعی جنگ نیابتی فرقه‌ای میان ایران و عربستان سعودی دانسته‌اند.

در همین حال باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا روز پنج شنبه ۳۰ بهمن ماه ۹۳ گفته بود: «جنگ شیعه و سنی زمانی به پایان خواهد رسید که دولت‌ها اختلافات خود را با گفت‌وگو حل کنند، نه با جنگ نیابتی.»

آقای اوباما به نام این کشورها اشاره نکرد اما خبرگزاری فرانسه با اشاره به کشورهای عربستان سعودی و ایران نوشته بود که این کشورها متهم هستند که با حمایت از گروه‌های رقیب در کشورهای خاورمیانه، سعی در افزایش نفوذ خود در منطقه دارند.

با این حال احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران، روز یک‌شنبه در سخنان خود از جنگ‌های نیابتی سخن گفته و تأکید کرد: «بوکو حرام و داعش به نیابت از آمریکا در حال انجام جنایت هستند، ما هم خود را برای فضای جنگ‌های نیابتی آماده می‌کنیم.»

وی اضافه کرد: «البته که تهدیدها را رصد کرده و تاکتیک‌های جنگ ناهمطراز را نیز تمرین می‌کنیم.»

آقای پوردستان پیش از این نیز هشدار داده بود که عمق ۴۰ کیلومتری خاک عراق «خط قرمز ایران» برای گروه‌های به گفته وی «تروریستی» است.

در همین حال محسن آذرافروز، فرمانده گروه ۳۳ توپخانه ارتش ایران، روز چهارشنبه، ۲۴ دی ۹۳، از بازگشت این گروه به استان کردستان «پس از نزدیکی گروه داعش به مرز ایران» خبر داده بود.

چند ماه پس از آن اما کیومرث حیدری، جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران ۳ اسفند ۹۳، خبر داد که «مأموریت ویژه» این نیرو در مزرهای غربی کشور برای مقابله احتمالی با گروه حکومت اسلامی (داعش سابق) پایان یافته‌است.

XS
SM
MD
LG