لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۰۲

واکنش ایران به انفجار منچستر: انتقاد از «ائتلاف» غرب با عربستان


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز سه‌شنبه، دوم خرداد، حمله انتحاری در شهر منچستر بریتانیا را به‌شدت محکوم کرد و خواستار «مقابله جدی، هدفمند و صادقانه» کشورها با تروریسم شد.

ساعت ده و نیم شامگاه دوشنبه انفجاری که در نزدیکی یک سالن کنسرت در شهر منچستر در شمال بریتانیا رخ داد ۲۲ کشته و ۵۹ زخمی برجای گذاشت.

پلیس منچستر می‌گوید که عامل این انفجار «ظاهراً» یک بمب‌گذار انتحاری مَرد بوده که خود وی نیز در این انفجار کشته شده است؛ هنوز گروهی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش خود به این خبر گفت: «ما معتقدیم ریشه و منشأ فکری حوادث تروریستی که در میرجاوه ایران و در شهر منچستر انگلیس دست به اقدامات خشونت‌بار و غیرانسانی می‌زنند یکی است.»

اشاره آقای قاسمی به کشته شدن ۹ مرزبان ایرانی از هنگ مرزی میرجاوه در حمله تازه‌ای است که از داخل خاک پاکستان انجام شد و ایران می‌گوید گروه جیش‌العدل مسئول این حمله است؛ جیش‌العدل می‌گوید برای «احقاق حقوق» بلوچ‌های سنی‌مذهب می‌جنگد.

بهرام قاسمی در ادامه افزود: «باید با اتحاد و اراده تمامی کشورهایی که قربانی افکار و اندیشه‌های افراط‌گرایانه و تروریستی تکفیری این گروه‌ها هستند، مقابله جدی، هدفمند و صادقانه صورت گیرد.»

وی تأکید کرد: «یکی از تبعات ائتلاف‌های مصلحتی و صوری و دادن آدرس غلط در خصوص مبادی و مبانی ترویج و تسلیح تروریسم و افراطی‌گری، گسترش سرطانی آن در اقصی نقاط عالم است که جز با عزمی جزم و ایجاد سازوکارهایی فراگیر و به‌دور از استاندارهای دوگانه، ریشه‌کن نخواهد شد.»

به نظر می‌رسد مقصود سخنگوی وزارت خارجه ایران از «ائتلاف‌های مصلحتی و صوری» اشاره به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، است که در نخستین دور از سفرهای خارجی خود با حضور در عربستان سعودی و اسرائیل، ضمن نکوهش شدید سیاست‌های ایران در منطقه، بر همکاری نزدیک دولت خود با عربستان و اسرائیل تأکید کرد.

جمهوری اسلامی ایران گروه‌های تندرو سنی‌مذهب متمایل به وهابیت را «تکفیری» خطاب می‌کند. تکفیری در لغت به معنای مسلمانی است که دیگر مسلمانان را متهم به ارتداد می‌کند.

از سوی دیگر، حاکمیت وهابی عربستان سعودی و همچنین اسرائیل، ایران را متهم می‌کنند که در حال بازسازی یک «امپراتوری» شیعه در خاورمیانه است.

چندی پیش سخنان علیرضا زاکانی، نماینده مجلس، که در اختیار گرفتن کنترل صنعا، پایتخت یمن، توسط حوثی‌های شیعه‌مذهب را فتح پایتخت «چهارم» برای ایران به حساب آورد به این نگرانی‌ها در منطقه دامن زد.

در پی انفجار منچستر، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، نیز پستی را در صفحه توئیتر خود منتشر کرد و این انفجار تروریستی را حاصل دیدار ترامپ با مقام‌های عربستان دانست.

محسن رضایی نوشت: «انفجار تروریستی در منچستر انگلیس حاصل رقص با شمشیر ترامپ با رئیس تروریست‌هاست.»

دونالد ترامپ و مقام‌های کاخ سفید روز شنبه پس از امضای یک قرارداد تسلیحاتی به ارزش ۱۱۰ میلیون دلار با عربستان، در یک مراسم رقص با شمشیر در ریاض حضور یافتند.

واکنش اتحادیه اروپا، آلمان، و روسیه

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ژان‌کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپایی، روز سه‌شنبه از همدردی اتحادیه اروپا با بریتانیا سخن گفته و خطاب به دولت بریتانیا تأکید کرد که «دوشادوش شما برای مبارزه با کسانی که به دنبال تخریب سبک زندگی ما هستند همکاری می‌کنیم.»

روز سه‌شنبه آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نیز ضمن محکوم کردن انفجار منچستر از تعهد کشورش برای کمک به بریتانیا برای مقابله با حملات این‌چنینی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری روسی تاس، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، نیز مراتب تسلیت خود را بابت انفجار منچستر به ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، اعلام کرده و گفت که کشورش اماده است تا «با همکاری شرکای بریتانیایی، بر تلاش‌ها جهت مبارزه علیه تروریسم بیفزاید.»

XS
SM
MD
LG