لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۵

ایران: دولت آمریکا در صدور حکم علیه تهران همدستی کرده‌است


حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت خارجه ایران
حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت خارجه ایران

سخنگوی وزارت خارجه ایران، حکم اخیر دادگاهی در آمریکا علیه جمهوری اسلامی را «ظالمانه»، «مضحک» و «بی‌معنا» خواند.

دادگاهی در نیویورک حکم داده که ایران باید به خانواده قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و چند مؤسسه بیمه ۱۰٫۵ میلیارد دلار غرامت بپردازد.

این حکم چهارشنبه ۱۹ اسفندماه از سوی دادگاهی در نیویورک صادر شده و روز دوشنبه ۲۴ اسفندماه با واکنش وزارت امور خارجه ایران مواجه شده‌است.

به گزارش ایسنا، حسین جابری انصاری این حکم را «جدیدترین تولیدات دستگاه قضایی آمریکا در میدان مسابقه تبعیت کورکورانه از سناریوهای صهیونیستی ایران‌هراسی» اعلام کرده‌است.

وی گفته «این حکم آن‌قدر مضحک و بی‌معناست که هم اصل عدالت را به سخره می‌کشد و هم وجهه و اعتبار دستگاه قضایی آمریکا را بیش از پیش مخدوش می‌کند.»

جابری انصاری با «بسیار خطرناک» ارزیابی کردن این حکم اضافه کرده که جمهوری اسلامی «قوه مجریه آمریکا را نیز در صدور این نوع احکام همدست و شریک» می‌داند.

انتقاد ایران از دولت آمریکا به دلیل قرار دادن نام جمهوری اسلامی در فهرست کشورهای حامی تروریسم است.

وی با انتقاد از نگاه «غیر منطقی، نادرست و غیراخلاقی» وزارت امور خارجه آمریکا به ایران اضافه کرده که تهران صدور چنین حکمی را «زمینه‌ساز فراموشی همه اصول دادرسی عادلانه» تلقی می‌کند.

این حکم، جمهوری اسلامی را به پرداخت هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار به خانواده‌ها و بازماندگان قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر به مرکز تجارت جهانی در شهر نیویورک و پنتاگون محکوم کرده‌است.

این مبلغ شامل دو میلیون دلار به هر خانواده برای رنج و مصیبتی است که قربانیان تحمل کرده و شش میلیون و ۸۸۰ هزار دلار جرایم کیفری است.

این حکم در حالی صادر شده که گزارش‌ها حکایت از آن دارد که ۱۵ نفر از ۱۹ عامل این حملات از اتباع عربستان سعودی بوده‌اند.

خانواده قربانیان این حملات از عربستان سعودی نیز در این خصوص شکایت کرده‌اند، اما قاضی پرونده تاکنون به این بخش از شکایات رسیدگی نکرده‌است.

XS
SM
MD
LG