لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۹

سپاه پاسداران: برای خروج آمریکا از خلیج فارس برنامه داریم


ورود یک ناو هواپیمابر آمریکایی به خلیج فارس
ورود یک ناو هواپیمابر آمریکایی به خلیج فارس

علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، در یک برنامه تلویزیونی، خروج نیروهای آمریکایی از خلیج فارس را از برنامه‌های سپاه پاسداران اعلام کرد.

خبرگزاری فارس روز شنبه ۱۰ آبان در گزارشی نوشت که طی روزهای اخیر مستندی با عنوان «رو در رو با شیطان» با موضوع توانمندی‌های دریایی سپاه پاسداران در برنامه تلویزیونی ثریا پخش شده‌است.

در این مستند تلویزیونی علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، با اشاره به «استراتژی حفظ و حراست از امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز» گفته‌است: «ما برنامه داریم که آمریکایی‌ها باید از خلیج فارس بروند.»

فرمانده نیروی دریایی سپاه ۱۶ اردیبهشت نیز در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس گفته بود که نیروهای سپاه پاسداران برای غرق ناوهای غول‌پیکر آمریکایی تمرین‌های زیادی کرده‌اند و می‌توانند یک ناو این کشور را ظرف ۵۰ ثانیه غرق کنند.

شناورهای گشت ساحلی آمریکا از سال ۲۰۰۳ با هدف «اجرای قوانین بین‌المللی دریایی» در خلیج فارس به گشت‌زنی مشغول‌اند.

خبرگزاری فارس در گزارش خود همچنین نوشت که اگرچه ناوهای هواپیمابر آمریکایی برای تردد در آب‌های آزاد، حریم چند کیلومتری را برای خود قائل هستند، اما این حریم تنها در خلیج فارس و آن هم توسط شناورهای تندروی گشت دریایی سپاه «شکسته» شده و شناورهای سپاه در فاصله «چند متری» ناوهای هواپیمابر آمریکا حرکت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس بر پایه ادعای فرماندهان نیروی دریایی سپاه «اگرچه یگان‌های خارجی در طول مسیر ورود، تردد و خروج از خلیج فارس توسط سامانه‌های شنود و راداری کنترل می‌شوند، اما این اصرار وجود دارد تا یگان‌های فرامنطقه‌ای -بویژه آمریکایی‌ها- با چشم خود شناورهای سپاه را در نزدیکی‌شان مشاهده کنند.»

براساس فیلمی که از این برنامه تلویزیونی «رو در رو با شیطان» منتشر شده‌است، علیرضا تنگسیری، جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه می‌گوید که ایران از سال ۶۴ به بعد و پس از حضور نیروهای آمریکایی در منطقه خیلج فارس «۶ سیلی محکم» به آمریکایی‌ها زده‌است اما به لحاظ امنیتی نمی‌تواند «ابعاد آن را باز کند.»

بر پایه فیلمی که از مستند «رو در رو با شیطان» منتشر شده، در این مستند همچنین فیلم‌هایی از درگیری‌های نیروهای ایرانی و آمریکایی در خلیج فارس در سال ۶۶ و حمله نیروهای ایرانی به کشتی نفتی بریجتون پخش شده‌است.

براساس گزارش‌ها در ۲۴ ژوئیه ۱۹۸۷، نفتکش «الرکاره» متعلق به دولت کویت که تحت نام «بریجتون» و با اسکورت ناوگان‌های آمریکایی در منطقه خلیج فارس درحال حرکت بود با یک مین ایرانی برخورد کرد، که باعث آسیب دیدن این کشتی شد.

در ۱۵ اوت نیز تانکر آمریکایی «سی آیل سیتی» در حالی که در کویت لنگر انداخته بود، هدف اصابت یک فروند موشک کرم ابریشم قرار گرفت.

نیروی دریایی آمریکا با حمله و از بین بردن دو سکوی نفتی ایرانی سلمان و سیری به این حملات نیروهای ایرانی پاسخ دادند. همچنین در ۲۱ سپتامبر همان سال نیروهای آمریکایی به کشتی ایرانی ارج که براساس گزارش‌ها «در حال انداختن مین در دریا بود» حمله و آن را غرق کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس فرمانده نیروی دریایی سپاه همچنین گفته‌است: «آمریکایی‌ها تاکنون حداقل ۳ بار از طریق مراجع رسمی مثل سفارت سوئیس پیگیری کردند که یک خط [تماس] مثل خطی که در زمان جنگ سرد بین شوروی و آمریکا برقرار شد، میان نیروهای دو کشور شکل بگیرد تا اوضاع را بتوان کنترل کرد.»
به گفته آقای فدوی این درخواست از سوی ایران رد شده‌است.

XS
SM
MD
LG