لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۵

معاون وزیر خارجه ایران: داعش از اسرائیل کمک نظامی و مالی دریافت می‌کند


سین امیر عبدالهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران
سین امیر عبدالهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران

معاون وزیر امور خارجه ایران گروه «داعش» را «دست‌پروده» موساد، سازمان اطلاعات اسرائیل، دانست و گفت که این گروه از اسرائیل «کمک‌های نظامی و مالی دریافت می‌کند.»

وی همچنین تاکید کرد که ایران فقط بر راه حل نظامی و «مقاومت» در رویارویی با اسرائیل تاکید دارد.

براساس گزارشی که خبرگزاری دولتی ایرنا، روز دوشنبه ۱۲ آبان منتشر کرده، حسین امیر عبدالهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران، در مصاحبه‌ای با پایگاه خبری لبنانی «العهد» گروه «داعش» را «دست‌پروده» موساد دانست.

آقای امیر عبدالهیان گفت: «داعشی‌ها از رژیم صهیونیستی کمک‌های نظامی و مالی دریافت می‌کنند و همواره به داخل سرزمین‌های اشغالی می‌روند و هیچ فرقی بین القاعده و داعش هم وجود ندارد.»

وی اضافه کرد: «سوریه، لبنان، فلسطین و عراق را از ارکان اساسی جبهه مقاومت در منطقه می‌دانیم و داعش از ابتدای خلق خود درصدد نابودی این جبهه و محور مقاومت بوده‌است.»

معاون وزیر خارجه ایران همچنین آمریکا را متهم کرد که بعداز «شکست‌های پی در پی داعش» تلاش کرده تا خود را «به عنوان قهرمان جا زده و به این بهانه وارد دو عرصه عراق و سوریه» شود.

مقامات جمهوری اسلامی پیش از این بارها گروه داعش را ساخته کشورهایی چون آمریکا، اسرائیل و بریتانیا دانسته‌اند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز جمعه، ۱۱ مهرماه داعش را دست‌پرورده غرب خوانده و گفته بود که «هدف استکبار از راه‌اندازی گروه‌های تروریستی تکفیری، ایجاد حاشیه امن برای رژیم صهیونیستی» است.

وی همچنین روز دوشنبه ۲۱ مهر با «خبیث» خواندن دولت بریتانیا گفته بود که آن کشور، «داعش» و القاعده را «برای مقابله با جمهوری اسلامی و بیداری اسلامی درست کرده‌است.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز سه‌شنبه ۷مرداد دولت اسرائیل و گروه داعش را «دو غده چرکین» نامیده و افزود بود که «همه تحلیل‌ها نشان می‌دهد که ریشه هر دو غده از یک نقطه نشأت می‌گیرد.»

«به‌زودی کرانه باختری هم مرکز اصلی مقاومت می‌شود»

آقای امیر عبداللهیان در مصاحبه روز دوشنبه همچنین گفت: «ایران فقط بر راه حل نظامی و مقاومت در رویارویی با دشمن صهیونیستی تاکید دارد.»

وی تاکید کرد: «بزودی جهان خواهد دید که کرانه باختری نیز مانند نوار غزه یک مرکز اصلی مقاومت فلسطین می‌شود و این خواست ملت فلسطین است.»

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز اول مرداد گفته بود که فلسطینی‌ها باید کرانه باختری را مثل غزه، «مسلح» کنند.

کرانه باختری رود اردن در اختیار تشکیلات خودگردان فلسطینی به رهبری محمود عباس است که از روند صلح با اسرائیل حمایت می‌کند. نوار غزه نیز در اختیار گروه رقیب آن، حماس است که چند سال است از سوی اسرائیل در حصر قرار گرفته و حماس راه مقابله با این کشور را درگیری نظامی می‌داند.

معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران در مصاحبه خود انقلاب به گفته او «ساختگی» در سوریه را با انقلاب‌های «مردمی و خودجوش» در مصر، بحرین، تونس و یمن «کاملاً متفاوت» دانست.

آقای امیر عبداللهیان گفت: «برخی دستگاه‌های امنیتی و جاسوسی منطقه‌ای و بین‌المللی با طرح مهندسی معکوس درصدد تخریب منطقه هستند و انقلاب ساختگی در سوریه در چارچوب این طرح قرار دارد.»

وی اضافه کرد: «دستگاه‌های جاسوسی و امنیتی بیگانه تلاش کردند تا یک انقلاب ساختگی دیگر را به نام اهل سنت در لبنان برای مقابله با نیروهای مقاومت حزب الله خلق کنند اما شکست خوردند.»

کشورهای سنی عرب حاشیه خلیج فارس در جنگ داخلی سوریه از شورشیان مخالف رژیم بشار اسد حمایت می‌کنند. در مقابل، ایران یکی از حامیان اصلی حکومت بشار اسد است.

XS
SM
MD
LG