لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۱

امضای هشت سند همکاری میان ایران و آفریقای جنوبی


جاكوب زوما رییس جمهوری آفریقای جنوبی در ایران
جاكوب زوما رییس جمهوری آفریقای جنوبی در ایران

ایران و آفریقای جنوبی هشت سند همکاری در زمینه تجارت و صنعت امضا کردند. حسن روحانی هم اعلام کرده که آفریقای جنوبی می‌تواند به یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری ایران تبدیل شود.

این هشت سند آن‌طور که ایرنا روز یک‌شنبه پنجم اردیبهشت گزارش کرده در پی سفر جاکوب زوما، رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی به تهران به امضای روسای جمهوری دو کشور رسیده‌است.

همکاری در زمینه تجارت و صنعت، ایجاد کارگروه مشترک سرمایه‌گذاری و همچنین همکاری‌های کشاورزی از جمله اسناد امضا شده میان دو کشور است.

این دو کشور همچنین همکاری در زمینه مدیریت منابع آبی، برنامه همکاری در زمینه فرهنگ و هنر و همکاری‌های بیمه‌ای را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

یادداشت تفاهم در زمینه «تبادل اطلاعات ملی مربوط به پولشویی» و همکاری بین پژوهشگاه صنعت نفت ایران و پتروسای آفریقای جنوبی نیز دیگر اسناد امضا شده بین ایران و آفریقای جنوبی است.

حسن روحانی نیز در نشست مشترک هیئت‌های بلندپایه ایران و آفریقای جنوبی در تهران گفته «امروز حجم مبادلات تجاری ایران و آفریقای جنوبی رضایت‌بخش نیست، اما این امکان وجود دارد که این کشور به یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری ایران تبدیل شود.»

آقای روحانی همچنین فعال‌تر شدن روابط بانک‌های دو کشور پس از رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه برنامه هسته‌ای ایران را «گامی مهم» در جهت سرعت بخشیدن به توسعه مناسبات تهران – پرتوریا دانسته‌است.

گسترش روابط بانکی میان ایران و آفریقای جنوبی از آن رو مهم تلقی می‌شود که باوجود رفع تحریم‌ها، روابط بانک‌های اروپایی و ایرانی هنوز به شرایط پیش از تحریم بازنگشته‌است.

باوجود درخواست ایران از ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای همکاری با این کشور برای پیوستن به سیستم مالی جهانی، کاخ سفید اعلام کرده که توافق‌نامه برجام شامل دست‌یابی ایران به سیستم مالی آمریکا نیست.

بر اساس گزارش‌ها، جاکوب زوما، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی هم در این نشست «امضای توافق‌نامه‌ها و اسناد همکاری را موجب تقویت دوستی‌ها و روابط میان دو کشور و دو ملت» ارزیابی کرده‌است.

آقای زوما افزوده «آفریقای جنوبی مصمم است تا روابط با جمهوری اسلامی ایران را به سطحی راهبردی ارتقاء دهد.»

جاکوب زوما در رأس هیاتی ۱۸۰ نفره از مقام‌های بلندپایه سیاسی و اقتصادی به ایران سفر کرده‌است.

ایرنا گزارش کرده پیش از برگزاری نشست رؤسای جمهوری دو کشور و امضای هشت سند کلان میان ایران و آفریقای جنوبی، دو کشور ۸۰ سند همکاری دیگر در زمینه‌های مختلف امضاء کرد بودند.

«تبدیل گاز به فراورده‌های نفتی» یکی از جمله این قراردادهاست که میان پژوهشگاه صنعت نفت ایران و شرکت ملی نفت آفریقای جنوبی امضاء شده‌است.

تشکیل «کمیته مشترک کشاورزی» هم از دیگر توافق‌نامه‌های دو کشور اعلام شده که سند آن به امضای وزرای کشاورزی ایران و آفریقای جنوبی رسیده‌است.

XS
SM
MD
LG