لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۵

ایران - کره جنوبی؛ دورنمای گسترده اقتصادی


طی سفر سه روزه هیات کره جنوبی قرار است چندین سند همكاری و تفاهمنامه به امضا برسد
طی سفر سه روزه هیات کره جنوبی قرار است چندین سند همكاری و تفاهمنامه به امضا برسد

سفر رئیس جمهوری کره جنوبی به تهران در رسانه‌های دو کشور به عنوان سفری تاریخی معرفی شده‌است.

در واقع سفر روز یکشنبه خانم «پارک گئون هی» از این جهت که نخستین سفر یک رئیس جمهوری کره جنوبی به ایران محسوب می‌شود و هیاتی متشکل از ۲۳۶ نفر از مسئولان و رئیسان بزرگترین شرکت‌های کره‌ای و صنایع این کشور وی را همراهی می‌کنند از اهمیتی ویژه برخوردار است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:53 0:00
لینک مستقیم

با توجه به این‌که طی دوران تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، میزان مبادلات تجاری دو کشور بسیار کاهش یافته بود اولین اقدام دو طرف رساندن ارزش این مبادلات به بیش از ۱۷ میلیارد دلار اعلام شده، میزانی که در سال ۲۰۱۱ بین ایران و کره جنوبی جریان داشت.

طی سفر سه روزه این هیئت کره جنوبی قرار است روسای جمهوری دو کشور در مراسم امضای چندین سند همکاری و تفاهمنامه شرکت کرده و درباره اجرای طرح‌های زیربنایی در ایران مذاکره کنند.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا حوزه‌هایی چون بهداشت، پزشکی، فرهنگ، مخابرات، اطلاع‌رسانی، ساخت بیمارستان، ساخت سد و خط آهن از دیگر بخش‌هایی است که طرفین برای امضای قرارداد و گفت‌وگو در خصوص همکاری در این عرصه‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند.

از نظر سیاسی، با توجه به روابطی که ایران با کره شمالی داشته‌است باید دید گسترش روابط جمهوری اسلامی با کره جنوبی چه تأثیری بر دیپلماسی ایران بر جای خواهد نهاد.

محمدرضا حیدری، سرکنسول سابق ایران در اسلو معتقد است کره شمالی می‌داند تعیین راهکارهای سیاست خارجی ایران در بیت رهبری صورت می‌گیرد و از این‌رو اطمینان دارد خللی از روابط ایران با کره جنوبی برایش متصور نخواهد بود.

اشتیاق به گسترش روابط بین ایران و کره جنوبی به حدی بوده که حتی پیش از ورود هیئت کره جنوبی، وزیر نفت ایران افزایش فروش۳۰۰ هزار بشکه‌ای نفت به این کشور را اعلام کرد و در عین حال از علاقه کره جنوبی به خرید میعانات گازی نیز خبر داد.

بیژن زنگنه با این حال گفت هنوز مشکل بانکی با کره جنوبی حل نشده ولی افزود این موضوع در حال پیگیری است.

در حالی که کره جنوبی به ایران تنها از نظر یک تولیدکننده مهم انرژی نگاه می‌کند به گونه‌ای که خبرگزاری یونهاپ نوشته است کره نمی‌تواند شریک به این مهمی و بزرگی را در عصر توسعه اقتصادی نادیده بگیرد، اما ایران اهداف بلندمدتی برای دستیابی به تکنولوژی کره جنوبی دارد.

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز شنبه در این زمینه گفت: سندی برای توسعه همکاری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات بین ایران و کره جنوبی در حال تدوین است که در آینده‌ای نزدیک به امضای وزیران ارتباطات دو کشور خواهد رسید.

از سوی دیگر امید ایران به این است که بتواند الگوی مناسبی برای رشد سریع خود پیدا کند زیرا کره جنوبی مدت کوتاهی پس از جنگ شبه جزیره کره، اصلاحات خود را آغاز کرد و پس از دو دهه رشد شتابان، به عنوان الگویی جهت دستیابی به توسعه برای دیگر کشورها قرار گرفت و محصولات صنعتی آن از کیفیت مناسب برای حضور در بازارهای بین‌المللی و رقابت با کشورهای صنعتی برخوردار شدند.

جمشید اسدی، استاد استراتژی اقتصادی ساکن فرانسه به رادیو فردا می‌گوید درس مهمی که ایران می‌تواند از کره جنوبی بگیرد تقویت بخش خصوصی در اقتصاد است. به‌گونه‌ای که سرمایه‌گذاران بتوانند در محیطی امن به کار و تولید بپردازند.

XS
SM
MD
LG