لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۳

رئیس جمهوری کره جنوبی وارد تهران شد


«پارک گئون هی»، رئیس جمهوری کره جنوبی
«پارک گئون هی»، رئیس جمهوری کره جنوبی

به گزارش خبرگزاری ایرنا، «پارک گئون هی» رئیس جمهوری کره جنوبی روز یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت، وارد تهران شد و در فرودگاه مهرآباد تهران مورد استقبال محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت.

این نخستین سفر یک رئیس جمهور کره جنوبی به ایران از زمان برقراری روابط سیاسی میان دو کشور است.

براساس گزارش‌ها هیاتی متشکل از ۲۳۶ نفر از مسئولان و رئیسان بزرگ‌ترین شرکت‌های کره‌ای و صنایع این کشور، رئیس جمهوری کره را در سفر سه‌روزه وی به تهران همراهی می‌کنند.

در آستانه سفر رئیس جمهوری کره جنوبی به تهران، وزیر امور زیربنایی این کشور از امضای ۲۰ میلیارد دلار توافقنامه با ایران خبر داد و معاون وزیر خارجه ایران نیز اعلام کرد که قرار است کره جنوبی حدود ۱۳ میلیارد دلار اعتبار در اختیار ایران قرار دهد.

به گزارش وب‌سایت شانا، وابسته به وزارت نفت ایران، کانگ هو، وزیر امور زیربنایی و ترابری کره جنوبی، روز یکشنبه ۱۲ اردیبهشت، پس از دیدار با وزیر نفت ایران اعلام کرد که فرصت‌های زیادی برای همکاری دو کشور وجود دارد و این کشور قصد دارد از این فرصت‌ها استفاده کند.

در همین حال ابراهیم رحیم‌پور، معاون وزیر خارجه ایران، اعلام کرد که در سفر رئیس جمهوری کره جنوبی ۲۰ سند همکاری بین دو کشور امضا خواهد شد و براساس این یادداشت تفاهم‌ها کره جنوبی حدود ۱۳ میلیارد دلار اعتبار در اختیار ایران قرار خواهد داد تا در بخش زیربنایی استفاده شود.

از سوی دیگر به گفته خبرگزاری ایسنا، قرار است در جریان سفر رئیس جمهوری کره جنوبی به تهران قراردادهای گازی چند میلیارد یورویی، قرار داد یک میلیارد یورویی در حوزه فولاد، قرار داد پنج میلیارد دلاری در بخش بیمه و بانک و قرار داد پنج میلیارد دلاری در حوزه‌های زیرساخت بین مقامات دو کشور امضا شود.

مقامات دو کشور اعلام کرده‌اند که تلاش دارند حجم مبادلات خود از شش میلیارد دلار به بیش از ۱۷ میلیارد دلار برسانند، میزانی که در سال ۲۰۱۱ بین ایران و کره جنوبی جریان داشت.

طی سفر سه‌روزه این هیئت کره جنوبی قرار است روسای جمهوری دو کشور در مراسم امضای چندین سند همکاری و تفاهم‌نامه شرکت کرده و دربارهٔ اجرای طرح‌های زیربنایی در ایران مذاکره کنند.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا حوزه‌هایی چون بهداشت، پزشکی، فرهنگ، مخابرات، اطلاع‌رسانی، ساخت بیمارستان، ساخت سد و خط آهن از دیگر بخش‌هایی است که طرفین برای امضای قرارداد و گفت‌وگو در خصوص همکاری در این عرصه‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی نوشته‌است که این کشور نمی‌تواند شریک به این مهمی و بزرگی را در عصر توسعه اقتصادی نادیده بگیرد، اما ایران اهداف بلندمدتی برای دستیابی به فناوری کره جنوبی دارد.

در همین حال بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، روز یک شنبه پس از دیدار با وزیر امور زیربنایی و ترابری کره جنوبی اعلام کرد که فروش نفت و میعانات گازی ایران به کره جنوبی با ۳۰۰ هزار بشکه افزایش در روز به ۴۰۰ هزار بشکه رسیده‌است.

به گفته آقای زنگنه، «هنوز مشکل بانکی» با کره جنوبی حل نشده‌است، و این موضوع «در حال پیگیری است».

کره جنوبی چهارمین اقتصاد برتر قاره آسیا و سیزدهمین اقتصاد دنیا شناخته می‌شود و از رشد اقتصادی قابل قبولی برخوردار است.

XS
SM
MD
LG