لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۴

فدراسیون جهانی والیبال: ایران حق میزبانی ندارد


فدراسیون جهانی والیبال، آرژانتین را به عنوان میزبان رقابت‌های نوجوانان جهان معرفی کرد. این در حالی است که کنگره جهانی ۲۰۱۴ در ایتالیا، میزبانی این مسابقات را به ایران سپرده بود.

رئیس فدراسیون والیبال ایران در واکنش به نامه ارسالی گابریل فان زایتن گفت: رد پای لابی‌های صهیونیستی در اتفاقات اخیر والیبال جهان مشخص است و دشمنان نظام می‌خواهند به جمهوری اسلامی ضربه بزنند.

محمدرضا داورزنی به خبرگزاری فارس گفته: «دشمنان علیه ایران فعالیت می‌کنند. استکبار جهانی سال‌هاست علیه جمهوری اسلامی کار می‌کند و حالا والیبال خاری شده در چشم آنها. والیبال می‌شود بلندگوی نظام جمهوری اسلامی. متأسفانه با نام حقوق بشر بهانه پیدا می‌کنند تا به ایران ضربه بزنند».

خبرگزاری فارس در گزارش خود نوشته: «رؤسای فدراسیون والیبال ۲۰۰ کشور با ارسال نامه‌ به رئیس جمهور ایران خواستار آزادی غنچه قوامی شده شده و همین امر غیر ورزشی که ارتباطی با والیبال ایران ندارد را بهانه‌ای کردند تا به کمک دیده‌بان حقوق بشر میزبانی را از ایران بگیرند».

با وجود اصرار این خبرگزاری بر غیر ورزشی بودن بیش از چهار ماه بازداشت غنچه قوامی، خانواده والیبال جهان چنین دیدگاهی ندارد. عنچه قوامی مانند تعدادی دیگر از زنان، در تلاش برای ورود به ورزشگاه آزادی و تماشای بازی ایران مقابل ایتالیا بازداشت شده.

در ادامه نیز بی توجهی مسئولین دولتی و مقامات ورزشی ایران به نامه‌های ارسالی، درخواست‌ها و هشدارهای فدراسیون جهانی والیبال، در این تصمیم مؤثر بوده. حالا اظهارات آقای داورزنی در نسبت دادن تصمیم فدراسیون جهانی به «لابی صهیونیسم» می‌تواند میزبانی قهرمانی آسیا را هم به خطر بیاندازد.

یکی از مسئولین FIVB گفته است تا زمانی که زنان نتوانند در ورزشگاه‌های ایران حاضر شوند، میزبانی جدیدی به ایران داده نخواهد شد. سایت ورزشی «اینساید» به نقل از یک سخنگوی فدراسیون جهانی در این باره نوشت: این ارگان، تصمیم برای میزبانی قهرمانی سال آینده آسیا را هم مورد بازبینی قرار خواهد داد.

این مسابقات اهمیت فراوانی برای ایران دارد زیرا در صورت قهرمانی، به صورت مستقیم راهی المپیک خواهد شد. والیبال ایران تاکنون هرگز در المپیک حضور نداشته و اگر میزبانی به کشور دیگری سپرده شد، از بخت قهرمانی ایران و کسب سهمیه المپیک خواهد کاست.

این سایت نوشت: فدراسیون جهانی، تصمیم‌گیری درباره بازی‌های قاره‌ای را به کنفدراسیون‌ها سپرده و برگزاری مسابقات آسیایی تحت نظارت FIVB نیست. اما این ارگان در حال بررسی است و تمهیدات لازم را در این باره خواهد اندیشید.

در همین خصوص، ماجرای بیش از چهار ماه بازداشت غنچه قوامی هر روز بازتاب بیشتری در دنیای والیبال پیدا می‌کند. هیات مدیره سری A ایتالیا به درخواست هفته گذشته فدراسیون والیبال جهانی برای حمایت از غنچه پاسخ مثبت داد.

در بخشی از بیانیه این سازمان آمده: در تمام مسابقات سری A پیش از سوت شروع بازی، درخواست غنچه را آزاد کنید، روی پرچم هر دو تیم نقش می‌بندد. این پیام بر تبلیغات چرخان اطراف استادیوم نیز درج خواهد شد تا به وسیله پخش تلویزیونی «در تمام جهان دیده شود».

تیم‌های زنان و مردان آژاکس اووسمو از سالونیکای یونان، تصاویری منتشر کرده‌اند که در آن ضمن حمایت از غنچه قوامی، دهان‌های خود را با چسب بسته‌اند. والیبالیست‌های تیم ایتالیایی پادووا نیز تصاویر حمایت از «زندانی والیبال» را منتشر کرده‌اند.

مودنا از پرافتخارترین تیم‌های والیبال جهان هم تصاویری منتشر کرده. اعضای تیم دختران نورث دوون در انگلیس هم به کمپین حمایت از غنچه قوامی پیوسته‌اند. لوسی بولتون از تیم والیبال ساحلی انگلیس با بیش از صد بازی ملی هم در این مراسم شرکت داشت.

مسئول کمیته بین‌الملل فدراسیون والیبال ایران درباره از دست دادن امتیاز میزبانی گفته: امیدوارم مشکل حضور بانوان حل شود. داورزنی در کنگره جهانی رایزنی‌های زیادی انجام داد و میزبانی را کسب کردیم اما به خاطر محدودیت‌هایی که وجود داشت، فدراسیون جهانی تجدید نظر کرد.

در حالی که رئیس فدراسیون والیبال ایران هم گفته با همراهی دولت، این مشکل را حل خواهد کرد، سعید درخشنده هم تاکید کرده باید مجوز حضور بانوان به طریقی گرفته شود تا میزبانی جام ملت‌های آسیا از دست نرود.

او به خبرگزاری ایسنا گفته: نمی‌دانم چرا اتریش با میزبانی ایران مخالفت کرده. اصلاً اتریش والیبال قدرتمندی ندارد که در این باره نظر دهد. البته قطعاً یک نفر نمی‌تواند با موضوع میزبانی مخالفت کند. حتماً جلسه بوده و یا خود رئیس فدراسیون جهانی با نایب رئیسان‌اش این تصمیم را گرفته.

XS
SM
MD
LG