لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۳

وزیر کار: بسیاری از زنان ایرانی بیوگی خود را پنهان می‌کنند


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران، «نوع نگاه به زنان بیوه از سوی برخی مردان» در کشور را به گونه‌ای دانسته که سبب شده بیشتر آنها «موضوع بیوگی خود را پنهان کنند.»

به گزارش روز شنبه (سوم تیر) خبرگزاری ایسنا، علی ربیعی این موضوع را در کانال تلگرام خود و به مناسبت ۲۳ ژوئن، روز جهانی زنان بیوه مطرح کرده است.

وی از اینکه نگاه برخی مردان در ایران «در بسیاری موارد» نسبت به زنان بیوه، «حالت غیراخلاقی و سوءاستفاده‌گرایانه دارد»، انتقاد کرده است.

آقای ربیعی نوشته که «متأسفانه برخوردهای این‌چنینی بعضاً بر رنج این‌گونه زنان افزوده و زندگی نگران‌کننده‌ای را برای آنان فراهم ساخته است؛ به‌گونه‌ای که زنان بیوه در جامعه ایران در بسیاری موارد ناگزیرند مسئله بیوگی خود را پنهان کنند.»

وی با اشاره به «چالش‌های متعدد» زنان در جوامع مختلف از جمله «فقر و محرومیت» آنها، نوشته که «ایران در این زمینه برخی مسائل حاشیه‌ای خاص خود را نیز دارد.»

وزیر کار افزوده که شخصاً در سال ۹۱ در مورد میزان امنیت زنان در محیط‌های کاری از منظر جامعه‌شناسی و فرهنگ سازمانی، یک «مطالعه ناتمام» انجام داده و «داده‌های اولیه حاصل از مصاحبه‌های صورت‌گرفته نشان می‌داد این گروه از زنان در متن اجتماع ایران از یک ناامنی مضاعف برخوردارند.»

این یکی از کم‌سابقه‌ترین اظهارات یک مقام مسئول در جمهوری اسلامی دربارهٔ یک معضل اجتماعی است که بارها از سوی فعالان زنان نیز مورد نقد قرار گرفته است.

در ایران معمولاً نسبت به زنان مطلقه یا بیوه نگاه مثبتی وجود ندارد و بسیاری از مردان و حتی شماری از زنان، به راحتی به آنها نسبت‌های غیراخلاقی می‌دهند.

ربیعی این «نامنی مضاعف» برای زنان بیوه در ایران را ناشی از «ساختارهای اجتماعی» کشور دانسته و افزوده که «زندگی راحت و امن در متن جامعه از مسائلی است که علاوه بر فقر، نیاز به شغل» برای آنها «ضروری» است.

وی برخورداری زنان بیوه از «احترام جدی» در جامعه را منوط به تجلیل از «نقش مهم آنها در خانواده و جامعه و تلاش تحسین‌برانگیز آنها در مراقبت از فرزندان خود، مدیریت خانه‌ها و مشاغل» عنوان کرده است.

ربیعی در ادامه متن خود به مناسبت روز جهانی زنان بیوه، خواستار فراهم آورده «زمینه زندگی راحت» برای آنها، وضع «قوانین و مقررات و فرهنگ حمایت‌گرایانه همراه با احترام برای این گروه از زنان در شهرهای بزرگ» شده است.

ارائه «خدمات مشاوره برای مدیریت خانواده به صورت تک والدینی و برنامه‌ریزی برای افزایش ضریب امنیت» این زنان از دیگر پیشنهادهای وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی است.

وی همچنین از «ایجاد شرایط قبول فرزند برای دختران مجرد» نیز حمایت کرده است.

منظور از زنان بیوه، آنهایی هستند که شریک زندگی آنها فوت کرده و وزیر کار تعداد آنها در جهان را «بیش از ۲۵۶ میلیون» و تعداد کودکان آنها را «۵۸۴ میلیون» اعلام کرده است.

وب‌سایت انتخاب در سال ۹۰ به نقل از علیرضا عباسپور، نماینده مجلس، تعداد زنان بیوه در ایران را شش میلیون نفر اعلام کرده بود.

XS
SM
MD
LG