لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۷

ساخت هواپیمای پرحادثه ایران ۱۴۰ «هم‌چنان ادامه دارد»


هواپیمای «ایران ۱۴۰»
هواپیمای «ایران ۱۴۰»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمد سیرتی، مدیر عامل شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا)، روز یکشنبه ۲۷ اردیبهشت، خبر داد که با وجود «تعلیق» پرواز هواپیمای «ایران ۱۴۰» ساخت این هواپیما همچنان ادامه دارد.

به دنبال سقوط یک فروند هواپیمای «ایران ۱۴۰» در روز یک‌شنبه ۱۹ مردادماه ۹۳ و کشته شدن دست‌کم ۳۹ تن در این سانحه، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، دستور داد تا رسیدگی کامل به این حادثه از پرواز هواپیماهای «ایران ۱۴۰» جلوگیری شود.

تاکنون گزارشی رسمی از دلایل سقوط این هواپیما منتشر نشده و مدیر عامل شرکت صنایع هواپیماسازی ایران در سخنان روز یک‌شنبه خود گفت که دلایل سقوط این هواپیما «هم اکنون توسط سازمان هواپیمایی کشوری در دست بررسی است.»

با این حال علی نعمت چهاردولی، نماینده مجلس ایران، روز یکشنبه ۲۴ اسفند ۹۳ خبر داده بود که مجوز پرواز دوباره هواپیمای آنتونوف ۷۴ که هواپیمای «ایران ۱۴۰» نیز بر اساس طرح آن در ایران ساخته شده، دوباره صادر شده‌است.

یک روز پیش از سخنان این نماینده مجلس، منوچهر اتقیایی، مدیر فرودگاه شاهرود، نیز از اخذ مجوز پرواز برای هواپیمای آنتونف ۷۴ در منطقه شاهرود خبر داده بود.

مدیر عامل شرکت صنایع هواپیماسازی ایران روز یک‌شنبه در بخش دیگری از سخنان خود خبر داد که این شرکت تولید یک هواپیمای مسافربری ۷۰ نفره را آغاز کرده‌است.

به گفته آقای سیرتی، تولید این هواپیما که هنوز نامی ندارد، پس از آنکه هواپیمای ایران ۱۴۰ «به مشکل برخورد» آغاز شده‌است.

مدیر عامل شرکت صنایع هواپیماسازی ایران در عین حال گفت که این شرکت برای تکمیل «فرایند» ساخت این هواپیمای جدید «حتماً» به کمک «دیگر کشورها» احتیاج خواهد داشت.

هواپیمای «ایران - ۱۴۰» که با مشارکت اوکراین و روسیه در ایران مونتاژ می‌شد پیش از مرداد ۹۳ و ممنوع شدن پروازش نیز چندین نمونه سقوط و آتش گرفتن موتور را تجربه کرده بود.

ازجمله در بهمن ماه ۸۷ سقوط یک فروند از هواپیماهای ایران۱۴۰ در نزدیکی شاهین‌شهر اصفهان، به کشته شدن تمامی سرنشینان آن انجامید.

در ۲۳ دسامبر سال ۲۰۰۲ نیز ۴۵ مدیر بلندپایه و کادر فنی شرکت‌های صنایع هوایی روسیه و اوکراین که برای حضور در مراسم مونتاژ دومین هواپیمای ایران۱۴۰ عازم شاهین شهر اصفهان بودند، در سقوط یک هواپیمای «آن - ۱۴۰» (آنتونف) کشته شدند.

یک سال بعد، پرواز دیگری از همین نوع هواپیما، در حالی که تعدادی از مسئولان ایرانی برای بازدید از خط مونتاژ ایران۱۴۰ و مشاهده اولین هواپیمای مونتاژ شده عازم اصفهان بودند دچار حادثه شد و به نشستن اضطراری تن داد.

XS
SM
MD
LG