لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۶

«۷۰ تا ۸۰ درصد» از پروژه‌های بزرگ ایران در دست دستگاه‌های حاکمیتی است


احمد خرم، وزیر راه در دولت محمد خاتمی، رئیس جمهور اسبق ایران، می‌گوید، ۷۰ الی ۸۰ درصد پروژه‌های بزرگ کشور در دست «دستگاه‌های حاکمیتی» است.

آقای خرم، روز یک‌شنبه، ۲۸ دی ماه، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، افزود: «قطعاً بخش خصوصی توان رقابت با شرکت‌های دولتی را ندارد مسلم است که نمی‌تواند در یک فضای رقابتی با نیروهای نظامی رقابت کند.»

وی تصریح کرد که واگذاری پروژه‌ها به نهادهای نظامی، «نظامی کردن» فرودگاه، بنادر و راه آهن و همچنین به گفته او «مسلط کردن» این نهادها بر امور وزارت‌خانه‌ها، «مسئله‌ساز» خواهد شد.

وی اضافه کرد: «همین حضور یک نهاد نظامی در یکی از بنادر باعث شد که این بندر مشمول تحریم شود و سال‌ها نتوانیم از فرصت‌ها و درآمدهای این بندر استفاده کنیم.»

آقای خرم در سخنان خود اشاره‌ای به نام این بندر ایران نکرد.

ایالات متحده آمریکا در سال ۹۰، شرکت «تاید واتر خاورمیانه» ایران، از شرکت‌های وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد و موسسات آمریکایی را از انتقال محموله به مقصد بندرعباس بر حذر داشت که ۹۰ درصد عملیات حمل و نقل دریایی ایران در آن انجام می‌شود.

پس از قرار گرفتن نام این شرکت در فهرست تحریم‌های آمریکا، شرکت «مِرسک لاین»، بزرگترین شرکت حمل و نقل دریایی مواد غذایی جهان، در بیانیه‌ای اعلام کرد که فعالیت‌های خود را در بنادر عباس، خمینی و عسلویه ایران متوقف کرده‌است.

شرکت «تاید واتر خاورمیانه» ایران، عملیات تخلیه و بارگیری در تعدادی از بنادر ایران را انجام می‌داد.

در همین حال، محمدحسین داجمر، مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، ۳۱ تیر، خبر داده بود که شرکت «تاید واتر» برای لغو تحریم بندر شهید رجایی در بندرعباس، از فعالیت در این بندر کنار گذشته شده‌است.

وی در همان روز از ورود اولین کشتی خارجی حامل اجناس به این بندر پس از توافق ژنو خبر داده بود.

براساس گزارش‌ها بسیاری از پروژه‌های عمرانی و زیربنایی ایران در حوزه‌های مختلف از انرژی، مخابرات، راه و ترابری و سدسازی در سال‌های گذشته با موافقت دولت و با ترک تشریفات مناقصه به قرارگاه خاتم‌الانبیا واگذار شده‌است.

شهرداری تهران نیز سوم خرداد یک تفاهم ۲۰ هزار میلیارد تومانی با قرارگاه خاتم‌الانبیا منعقد کرد که بر پایه آن قرار است از سوی شهرداری تهران، در چهار سال آینده ۱۰ هزار میلیارد تومان به صورت نقدی و ۱۰ هزار میلیارد تومان به صورت غیرنقدی بابت اجرای پروژه‌های عمرانی به این قرارگاه واگذار شود.

قرارگاه خاتم‌الانبیا سال ۱۳۶۸ به دستور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی تأسیس شد و براساس گزارش‌های پیشین سپاه به کمیسیون بودجه مجلس، ۸۱۲ شرکت ثبت شده در ایران و خارج از ایران دارد.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران یکشنبه ۱۴ دی گفت که «اقتصاد در کشور با انحصار پیشرفت نمی‌کند» و تاکید کرد: «اگر موضوعی منحصر در دست گروه خاصی باشد فساد ایجاد می‌شود حتی اگر سلمان و ابوذر باشد.»

وی روز دوشنبه ۱۷ آذر انحصار و جمع شدن «مظاهر قدرت» در یک نهاد را «عامل» فساد دانسته و گفته بود که جمع شدن اطلاعات، تفنگ، و رسانه در اختیار یک نهاد فساد می‌آورد.

محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز سه‌شنبه ۲۵ آذر به نقل از آقای روحانی، گفت که منظور وی از سخنانش درباره جمع شدن «مظاهر قدرت» در یک نهاد، این نهاد نظامی نبوده‌است.

XS
SM
MD
LG