لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۵

بازپس‌گیری مناطقی در حومه تکریت توسط نیروهای عراقی


نبرد تکریت
نبرد تکریت

یک روز پس از آغاز حمله چندجانبه نیروهای عراقی برای بازپس‌گیری شهر تکریت از دست نیروهای «حکومت اسلامی»، شبکه خبری الجزیره از تسخیر چندین شهرک و روستا در مسیر منتهی به تکریت توسط نیروهای عراقی خبر می‌دهد.

بنا بر این گزارش، نیروهای عراقی هنوز وارد شهر تکریت نشده‌اند و درگیری‌ها در کناره‌های این شهر جریان دارد.

همچنین خبر می‌رسد که در این درگیری‌ها رهبر «حکومت اسلامی» (داعش سابق) در جنوب تکریت کشته شده و گفته می‌شود که دیگر مقام‌های داعشی نیز به کوهستان‌های اطراف گریخته‌اند.

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد که در دومین روز این حمله، پیشروی نیروهای عراقی به داخل شهر، به خاطر استفاده زیاد داعشی‌ها از تک‌تیراندازها و تله‌های انفجاری کُند شده‌ است.

دولت عراق از روز دوشنبه، ۱۱ اسفند، حمله سه‌جانبه‌ای را به سوی تکریت آغاز کرده که در آن شبه‌نظامیان شیعه و نیروهای عشیره‌ای سنی نیز حضور دارند؛ جمع قوای حمله‌کننده به تکریت ۳۰ هزار نفر اعلام شده‌ است.

شهر سنی‌نشین تکریت، زادگاه صدام حسین، رئیس‌جمهوری پیشین عراق، که در ۱۵۰ کیلومتری شمال بغداد قرار دارد تابستان گذشته همزمان با موصل به تصرف داعشی‌ها درآمد.

تکریت مرکز استان صلاح‌الدین عراق، بر کرانه رود دجله قرار گرفته و پیش از تصرف شهر توسط داعش در حدود ۲۶۰ هزار نفر جمعیت داشت؛ بنا بر گزارش‌ها هم‌اینک بیشتر ساکنان تکریت از این شهر گریخته‌اند.

«حضور بزرگ ایران»

در همین حال خبرنگار شبکه الجزیره به نقل از نیروهای درگیر در نبرد از «حضور بزرگ ایران» در این نبردها خبر می‌دهد.

الجزیره به نقل از منابع درگیر می‌نویسد که قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در محل حضور دارد و در کنار ارتش عراق و شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران، نبرد را هدایت می‌کند.

منابع عراقی و ایرانی نیز در روزهای اخیر از حضور قاسم سلیمانی در استان صلاح‌الدین برای «هماهنگ‌سازی» نبردها خبر داده‌اند.

خبرگزاری رویترز نیز می‌نویسد که قاسم سلیمانی در ۵۵ کیلومتری تکریت در روستایی به نام «البو ریاش» که دو روز پیش از کنترل داعش خارج شده مستقر شده و از آن محل هدایت عملیات‌های جناح شرقی را برعهده گرفته‌ است.

وزارت دفاع آمریکا روز دوشنبه خبر داد که نیروی هوایی ائتلاف علیه «حکومت اسلامی» که تاکنون بمباران‌های زیادی در مناطق مختلف عراق و سوریه انجام داده هم‌اینک از بمباران در تکریت خودداری کرده‌ است.

رویترز می‌نویسد که این امر می‌تواند به حضور «بزرگ» ایران در نبرد تکریت ارتباط داشته باشد.

XS
SM
MD
LG