لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۶

تصرف شهری در حومه حمص توسط «حکومت اسلامی»


نیروهای داعش
نیروهای داعش

نیروهای «حکومت اسلامی» (داعش سابق) روز یکشنبه دهم آبان با غلبه بر نیروهای دولتی، کنترل شهر مَهین در جنوب غربی حمص را به دست گرفتند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، با تسلط بر این منطقه حدود بیست کیلومتر از بزرگراه دمشق به حمص هم به‌دست افراد داعش افتاده‌است.

در این حمله دست کم ۵۰ نفر از نیروهای دولتی کشته و یا زخمی شدند. به گزارش ناظران، درگیری‌ها همچنین در حومه شهر مسیحی نشین صَداد در جریان است.

همزمان ائتلاف تازه بخشی از عرب‌ها و کردهای سوریه به نام «نیروهای دموکراتیک سوریه» اولین حمله خود علیه نیروهای داعش را آغاز کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این جبهه شامگاه جمعه به مناطق زیر کنترل داعش در شمال شرق «حسکه» حمله کرده است.

روز شنبه هم در نزدیکی شهرهای «الهول» و «الشدادی» میان نیروهای جبهه دموکراتیک سوریه و داعش درگیری پیش آمده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها حمله به داعش با حمایت جنگنده‌های بمب‌افکن ایالات متحد آمریکا همراه بوده‌است.

شبه نظامیان کُرد در سوریه به همراه چندین گروه از معارضان عرب چند هفته پیش اتحاد جدیدی را به نام «نیروهای دموکراتیک سوریه» تشکیل داده‌اند.

سخنگوی «یگان‌های مدافع خلق» کردستان (ی‌پ‌گ) که عضوی از این جبهه است، در بیانیه‌ای که در فضای مجازی منتشر شد، شکل‌گیری این اتحاد را اعلام کرد.

یک روز پس از نشست سوریه در وین که برای نخستین بار ایران هم به آن دعوت شده بود، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که به همراه وزیر امور خارجه قرقیزستان در یک نشست خبری صحبت می‌کرد گفته‌است، گروه حکومت اسلامی تهدیدی برای همه کشورها است و باید نابود شود.

به گزارش رویترز، جان کری گفته‌است: «باراک اوباما، رئیس جمهوری، تصمیم ساده، قاطع و بسیار قوی اتخاد کرد، رویکردی که با سیاست کلی وی مبنی بر اینکه می‌بایست داعش شکست داده و نابود شود، منطبق است.»

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، روز جمعه دستور اعزام ۵۰ نیروی ویژه را برای کمک به ائتلاف ضد گروه حکومت اسلامی و به منظور هماهنگی با نیروهای شورشی سوری صادر کرد.

روز شنبه آمریکا اعلام کرد که کمک‌های مالی خود به شورشیان مخالف بشار اسد را صد میلیون دلار افزایش می‌دهد.

آمریکا از سال گذشته و به دنبال پیشروی سریع گروه حکومت اسلامی در غرب عراق، به همراه ائتلاف بین‌المللی اقدام به حملات هوایی علیه گروه حکومت اسلامی کرده‌است.

در همین حال، روسیه هم از بیش از یک ماه پیش حملات هوایی خود به مواضع گروه‌های مخالف بشار اسد را آغاز کرده‌است و ایران دیگر متحد رئیس جمهوری سوریه میزان نیروهای خود در این کشور را افزایش داده‌است.

مهم‌ترین متحد آمریکا در شمال سوریه نیروهای مسلح کرد هستند که طی سال گذشته با حمایت هوایی آمریکا مناطق وسیعی از قلمرو گروه «حکومت اسلامی» در مرز با ترکیه را تصرف کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG