لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۶

اعدام دسته‌جمعی اسیران در محوطه باستانی پالمیرا


بخشی از محوطه باستانی پالمیرا (تدمر)
بخشی از محوطه باستانی پالمیرا (تدمر)

گروه «حکومت اسلامی» (داعش سابق) ویدیوی تازه‌ای از اعدام دسته‌جمعی اسیران خود را پخش کرده‌است که این بار دیده می‌شود نوجوانان ۱۳–۱۴ ساله مجریان اعدام هستند.

این تیرباران در منطقه تاریخی پالمیرا (تدمر) در سوریه انجام شده‌است.

اعدام به‌دست نوجوانان درون آمفی‌تئاتر باستانی رومی در محوطه پالمیرا، و در حالی صورت گرفته که ده‌ها نفر از ساکنان این شهر به تماشای این اعدام آورده شده‌اند؛ یک پسربچه نیز در میان تماشاچیان دیده می‌شود.

ویدئوی تیرباران نظامیان بدست نوجوانان داعشی در حساب توئیتری هواداران داعش منتشر شده‌است.

در این ویدئو دیده می‌شود که این نوجوانان اونیفورم‌پوش از پشت سر به سوی ۲۵ نظامی ارتش سوریه که بر روی زمین چمباتمه زده‌اند، همزمان شلیک می‌کنند.

احتمال داده شده که این تیرباران چند روز پس از آنکه نیروهای «حکومت اسلامی» بر مناطق باستانی پالمیرا مسلط شدند، صورت گرفته‌باشد.

«حکومت اسلامی» حدود یک ماه و نیم پیش منطقه پالمیرا در استان حمص سوریه را به تسلط خود در آورد.

عقب‌نشینی ارتش سوریه از پالمیرا یکی از موارد معدودی در جنگ داخلی چهار سال و نیمه این کشور بود که ارتش وفادار به بشار اسد آن را فوراً تأیید کرد.

یونسکو نگران است که پیکارجویان «حکومت اسلامی» آثار باستانی پالمیرا را مانند بسیاری از محوطه‌های باستانی در موصل و سایر نقاط عراق منهدم کنند.

آثار باستانی پالمیرا («تدمر») در ردیف میراث مهم بشریت است و از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری سوریه محسوب می‌شد.

در همین حال، ارزیابی شده که از زمان تسلط «حکومت اسلامی» بر پالمیرا بیش از دویست نفر اعدام شده باشند.

«موفقیت مهم نظامی» برای ارتش سوریه و حزب‌الله

از سوی دیگر، خبرگزاری آسوشیتدپرس یکشنبه ۱۴ تیر از موفقیت ارتش سوریه با یاری شبه نظامیان شیعه حزب‌الله لبنان در تسلط بر پاره‌ای از مناطق مرزی سوریه خبر داده‌است.

براساس این گزارش، نیروهای ارتش سوریه و حزب‌الله عصر شنبه ۱۳ تیر بر کوه منطقه «زبدانی» که تا پیش از آن در کنترل معارضین بود، مسلط شدند.

از روز جمعه ۱۲ تیر آتشباری‌های مشترک ارتش سوریه و حزب الله علیه مقرهای معارضین در شهرک «زبدانی» در «ریف دمشق» شدت گرفته بود.

«زبدانی» در حدود چهار سال اخیر بدست معارضین افتاده بود. تلویزیون دولتی سوریه از وارد شدن «تلفات سنگین» به معارضین خبر داده‌است.

این کامیابی نظامی، ارتش سوریه را در تسلط بر شاهراه میان دمشق- بیروت تقویت می‌کند.

اما به گزارش آسوشیتدپرس، معارضین شماری از محله‌های مسکونی دمشق و از جمله خیابان «بغداد» را که در قلب دمشق است، توپ‌باران کرده‌اند.

گلوله‌های توپ به هتل مشهور «داما روز» در نزدیکی محله «ابو رومانه» در دمشق نیز اصابت کرده و شیشه‌های آن را شکسته است؛ خبرگزاری رسمی سوریه، سانا، نیز از کشته شدن یک تن و زخمی شدن دو نفر دیگر در این حملات به دمشق خبر داده‌است.

پیکارجویان شورشی از روز جمعه ۱۲ تیر نیز حملات سنگینی را علیه مقرهای ارتش سوریه در شهر حمص انجام دادند.

جناح‌های مختلف پیکارجو در سوریه نه تنها با ارتش بشار اسد می‌جنگند بلکه یکدیگر را هم هدف قرار می‌دهند؛ روز جمعه یک نیروی داعشی با انفجار بمب سهمگینی که به بدن خود بسته بود، به یک مسجد محل معارضین جبهه النصره در شهر «اریحا» رفت و بمب را در زمان افطار منفجر کرد.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید در این انفجار دست‌کم ۳۱ عضو جبهه النصره شامل ۵ فرمانده کشته شدند اما جبهه النصره شمار کشته‌ها را ۱۵ نفر اعلام کرده‌است.

XS
SM
MD
LG