لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۴

دیدبان حقوق بشر: داعش ۱۵۰ کودک کُرد را شش ماه شکنجه کرده‌ است


کودکان اهل کوبانی در یک اردوگاه پناهندگان در ترکیه.
کودکان اهل کوبانی در یک اردوگاه پناهندگان در ترکیه.

دیدبان حقوق بشر روز سه‌شنبه، ۱۳ آبان، در گزارشی نوشت که گروه «خلافت اسلامی» (داعش سابق) با به گروگان بردن ۱۵۰ کودک کُرد آنها را طی شش ماه تحت شکنجه‌های مختلف قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، افراد داعش کودکان چهارده ساله کُرد اهل شهر کوبانی در شمال سوریه را تحت شکنجه‌هایی چون شلاق زدن با کابل قرار داده و آنها را مجبور کرده‌اند ویدئوهای سر بریدن افراد را تماشا کنند.

این کودکان که برای دادن امتحان مدرسه از کوبانی به حلب رفته بودند در تاریخ ۲۹ مه به اسارت داعش درآمدند و گروه آخر آنها در ۲۹ اکتبر آزاد شدند.

دیدبان حقوق بشر که مقر آن در نیویورک است گزارش خود را بر اساس مصاحبه با چندین تن از این کودکان اسیرشده تنظیم کرده و نوشته است که این اقدامات داعش مصداقی از جنایت جنگی است.

بنا بر این گزارش، افرادی که این کودکان را به اسارت برده بودند اهل سوریه، اردن، لیبی، تونس، و عربستان سعودی هستند.

بنا بر این گزارش، این افراد عضو داعش، ۱۵۰ کودک اسیر را مجبور می‌کردند پنج بار در روز نماز بخوانند، آموزش‌های فشرده دروس اسلامی ببینند و ویدئوهای نبرد داعش و صحنه‌های سر بریدن مخالفان داعش را تماشا کنند.

به گفته مصاحبه‌شوندگان، کودکانی که در این امور کوتاهی می‌کردند «با شلنگ سبزی که از داخل آن سیم و کابل رد شده بود کتک می‌خوردند و بعضی بچه‌ها نیز فلک می‌شدند».

یکی از این کودکان به دیدبان حقوق بشر گفت: «گاهی دنبال بهانه می‌گشتند تا ما را کتک بزنند. ما را مجبور می‌کردند آیه‌های قرآن را حفظ کنیم و هر کس زود حفظ نمی‌کرد کتک می‌خورد.»

به گفته این کودکان، نیروهای داعش به هنگام آزاد کردن این کودکان، پس از شش ماه، به آنها گفته‌اند که «آموزش دینی شما الان تکمیل شده‌ است».

این کودکان هم‌اینک به ترکیه پناهنده شده‌اند.

به نوشته دیدبان حقوق بشر، فرزندان خانواده‌هایی که به عنوان شبه‌نظامی کُرد در کوبانی علیه داعش می‌جنگند از بقیه جدا شده و با آنها بدرفتاری بیشتری می‌شد.

افراد داعش این کودکان را تحت فشار گذاشته‌اند تا نشانی بستگان خود را افشا کنند و به این کودکان گفته‌اند که «وقتی به کوبانی برسیم فامیل‌های شما را تکه‌تکه می‌کنیم».

به گفته دیدبان حقوق بشر، هم‌چنان گروه‌های دیگری از کودکان و بزرگسالان کُرد در اسارت داعش به‌ سر می‌برند؛ بنا بر برخی گزارش‌ها، گروه «خلافت اسلامی» همچنین ۱۰ گروگان غربی، ازجمله چند خبرنگار، را در اسارت خود دارد.

گروه «خلافت اسلامی» چندی پیش اعلام کرد که زنان و کودکان کُرد ایزدی به اسارت گرفته شده در شمال عراق را «طبق شریعت اسلام» به عنوان برده میان نیروهایش تقسیم کرده‌ است.

گروه داعش در نشریه رسمی خود، دابق، در مقاله‌ای با عنوان «احیای برده‌داری پیش از روز قیامت» نوشته است که داعش با این عمل، جنبه‌ای از شریعت اسلامی که به انحراف کشیده شده‌ بود را به معنای درست خود برگردانده است.

در این ارتباط، ویان دخیل، تنها نماینده ایزدی‌ها در پارلمان عراق، پیشتر به رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفته بود که گروه داعش حدود ۲۵ هزار دختر ایزدی را ربوده‌ است.

به گفته او، این دختران برای تجاوز دزدیده شدند و هر یک به قیمت ۱۵۰ دلار به فروش می‌رسند.

XS
SM
MD
LG