لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۴

اجرای قانون «بازداشت اداری» یهودیان تندرو در اسرائیل


موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، روز سه‌شنبه حکم «بازداشت اداری» را برای دستگیری یهودیان تندرو امضا کرد
موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، روز سه‌شنبه حکم «بازداشت اداری» را برای دستگیری یهودیان تندرو امضا کرد

به گزارش روز چهارشنبه ۱۴ مرداد خبرگزاری آسوشیتدپرس، اسرائیل بر پایه قانونی جدید، یکی از یهودیان افراطی به نام مُردخای مئیر را بدون تفهیم اتهام یا محاکمه به مدت شش ماه بازداشت کرد.

این بازداشت که پس از حمله هفته گذشته در کرانه باختری رود اردن صورت می‌گیرد نخستین بازداشت از سوی اسرائیل در نوع خود است.

قانون «بازداشت اداری شش‌ماهه» پیش از محاکمه، قبل از این تنها برای مظنونان فلسطینی اجرا می‌شد و از هفته گذشته با تصویب کابینه امنیتی نتانیاهو، شامل مظنونان اسرائیلی نیز می‌شود.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، دولت این کشور این مصوبه را یکشنبه ۱۱ مرداد، سه روز پس از حمله یهودی‌نشین‌های افراطی به روستای فلسطینی «دوما» در کرانه باختری، صادر کرد.

پرتاب بطری آتش‌زا به درون منزل خانواده فلسطینی «دوابشه» در حومه جنوبی نابلس در بامداد جمعه نهم مرداد، طفل شیرخواره این خانواده، «علی سعد دوابشه» را زنده سوزاند و والدین و کودک ۴ ساله دیگر این خانواده شدیداً زخمی شده‌اند.

در پی این رویداد، موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، روز سه‌شنبه نخستین حکم «بازداشت اداری» را برای دستگیری یهودیان تندرو مظنون به ارتکاب به خشونت در این کشور امضاء کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در زمان تصویب اجرای «بازداشت اداری» برای تندروهای یهودی، گفت «تعصب و تندروی از هر طرف که باشد، نکوهیده است و تحمل نخواهد شد».

بنا بر گزارش‌های روز چهارشنبه و به گفته وزارت دفاع اسرائیل، در پی امضای این حکم، مُردخای مئیر به ظن دست داشتن در آتش زدن عمدی خانه فلسطینیان که هفته گذشته روی داد بازداشت و زندانی شده‌است.

به گفته وزارت دفاع اسرائیل فرد بازداشت‌شده ۱۸ سال سن دارد و در ارتباط با ایجاد حریق در کلیساهای مختلف در اسرائیل نیز دارای سوءپیشینه است.

دوره «بازداشت اداری» می‌تواند شش ماه باشد اما بدون محدودیت زمانی نیز قابل تمدید است.

اسرائیل می‌گوید زمانی که مظنونی بر اساس «بازداشت اداری» زندانی موقت شده، نیروهای امنیتی و پلیس امکان می‌یابند اسناد و مدارک کافی برای ارائه کیفرخواست، گردآوری کنند و از ارتکاب بیشتر «جرایم» توسط مظنون بازداشت شده، جلوگیری کنند.

صدها نفر از فلسطینی‌ها بر اساس «بازداشت اداری»، گاه سال‌ها در حبس بوده‌اند اما تا حال دستگیری «تروریست‌های یهودی»، پیش از «تفهیم اتهام» سابقه نداشته‌است.

XS
SM
MD
LG