لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۱

هشدار به حماس در مورد «کشاندن پای اسرائیل به جنگی دیگر در غزه»


همزمان با حمله هوایی تازه اسرائیل به غزه در پی تلاش فلسطینی‌ها برای راکت‌پرانی از غزه به جنوب اسرائیل، وزیر امور نظامی اسرائیل به حماس هشدار داده که «کشاندن پای اسرائیل به جنگی دیگر در غزه به منزله آخرین جنگ و نابودی حماس خواهد بود».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، سخنگوی ارتش این کشور اعلام کرد جنگنده‌های اسرائیلی در ساعات اولیه بامداد دوشنبه سوم آبان به اهدافی در غزه حمله هوایی کرده‌اند.

به گفته سخنگوی ارتش اسرائیل، «زیربنای تروریستی» هدف حمله جنگنده‌های اسرائیلی قرار گرفت، اما وی توضیح بیشتری نداد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، این سخنگو گفت ساعتی پیش از آن، تلاش دیگری از سوی فلسطینی‌ها برای حمله راکتی به جنوب اسرائیل صورت گرفته بود.

این رخداد همزمان با مهم‌ترین عید مذهبی یهودیان که جنبه تقدس دارد، رخ داده است.

ارتش اسرائیل می‌گوید که این کشور فارغ از آسیب وارده از حملات راکتی، جنبش حماس را که حاکم بر نوار غزه است، «مسئول» می‌داند.

در هفته‌های اخیر نیز در پی هر حمله راکتی از غزه به جنوب اسرائیل، نیروی هوایی این کشور واکنش نشان داده و به هدف‌هایی در غزه حمله کرده بود.

در همین حال، سران حماس گفته بودند خواهان بحرانی کردن اوضاع نیستند و جهادگرایان سلفی و وهابی را که «خودسرانه» به این شلیک‌های راکتی اقدام کرده، شناسایی کرده و به آنها هشدار داده‌اند.

در این میان، آویگدور لیبرمن وزیر راست‌گرای دولت اسرائیل و مسئول وزارت دفاع این کشور در مصاحبه با یک روزنامه فلسطینی گفته است «هر جنگ دیگر اسرائیل در غزه، آخرین جنگ ما با حماس خواهد بود».

لیبرمن یکشنبه دوم آبان در مصاحبه با روزنامه القدس، چاپ شرق بیت‌المقدس گفت که تحمیل جنگ دیگری را قبول نکرده و آن را به «آخرین جنگ» در غزه مبدل می‌کنیم و حماس را از بین می‌بریم.

لیبرمن در همین حال گفته است اگر حماس از تونل‌سازی و تعرض دست بردارد، خواهد دید که اسرائیل «اولین عاملی است که برای تقویت زیربنای غزه، از نظر آب و برق و انرژی، و ساخت بندر و فرودگاه سرمایه‌گذاری کند».

لیبرمن که در سیاست‌های حزبی‌اش در مقام رهبر حزب افراطی «اسرائیل خانه ما» با اقدام آریل شارون نخست‌وزیر اسبق اسرائیل در خروج یازده سال پیش این کشور از غزه مخالفت کرده بود، در مصاحبه با القدس گفته است، وضعیت موجود را می‌پذیرد و اسرائیل دیگر نباید حاکمیت غزه را در دست بگیرد.

آخرین جنگ اسرائیل و غزه در تابستان ۱۳۹۳ با کشته شدن بیش از ۲۴۰۰ فلسطینی و به بار آمدن ویرانی عظیم در غزه به پایان رسید و هنوز نزدیک به یکصد هزار نفر از بی‌خانمان‌شدگان آن جنگ به کمک‌های امدادی جهانی نیازمند هستند.

لیبرمن در مصاحبه با القدس این را نیز گفته است که «اسرائیل هیچ قصدی برای ورود به جنگی دیگر در لبنان و سوریه هم ندارد اما همیشه از منافع و امنیت مردم خود دفاع خواهیم کرد».

وزیر امور نظامی اسرائیل در مصاحبه با القدس برای رسیدن به صلح با فلسطینی‌ها، «معاوضه زمین و شهرها» را پیشنهاد کرده است.

فرمول لیبرمن در چنین معامله‌ای، ادامه تسلط اسرائیل بر شهرک‌های یهودی‌نشین ساخته‌شده در کرانه باختری در برابر دادن شهرهایی در شمال و جنوب اسرائیل به فلسطینی‌هاست که نسل‌های بعدی عرب‌های سال ۱۹۴۸ در آن زندگی می‌کنند.

در این میان، مصاحبه‌ای که روزنامه القدس با وزیر راست‌گرای اسرائیل انجام داده از سوی بسیاری از فلسطینی‌ها مورد انتقاد قرار گرفته که در فضای مجازی آن را «دادن تریبون» به یکی از خشن‌ترین سیاستمداران اسرائیل نامیده‌اند.

اما خبرنگار رادیو فردا در منطقه می‌گوید، مصاحبه‌های رسانه‌های اسرائیل با سران فلسطینی و از جمله رهبران و فرماندهان حماس یک امر عادی برای افکار عمومی اسرائیل است.

XS
SM
MD
LG