لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۸

ارزیابی سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل از انتخابات بعدی ایران


هرتصل لوی، رئیس سازمان اطلاعات نظامی ارتش
هرتصل لوی، رئیس سازمان اطلاعات نظامی ارتش

سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل در چارچوب ارزیابی تحولات احتمالی در کشورهای منطقه و رخدادهای بین‌المللی در سال ۲۰۱۷ میلادی، «نرمش بیشتر و ادامه سیر تحولات تدریجی» را در سایه انتخابات آینده ریاست جمهوری ایران پیش‌بینی کرده است.

هرتصل لوی یکی از افسران ارشد ارتش اسرائیل گفته است که ارزیابی سازمان اطلاعات نظامی ارتش، تحت ریاست او، این است که ابقای حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری بعدی، ایران را به سوی فضای بازتری پیش می‌برد.

به گزارش روزنامه اسرائیلی هاآرتص، هرتصل لوی یکشنبه هفتم آذر در یک سخنرانی در دانشگاه تل‌آویو ارزیابی رکن اطلاعات ارتش اسرائیل را ارائه کرد.

هرتصل لوی گفته است، پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران دست او را برای هدایت ایران به سوی تحقق خواسته‌هایش در ایجاد گشایش بیشتر در فضای سیاسی و تجاری ایران، باز می‌کند.

انتخابات ریاست جمهوری ایران ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ برابر با نوزدهم مه سال ۲۰۱۷ برگزار می‌شود.

حسن روحانی که دوره اول چهار ساله ریاست جمهوری‌اش که اواسط مرداد ۱۳۹۶ به پایان می‌رسد، ممکن است از نامزدهای انتخابات بعدی باشد، هر چند وی هنوز رسماً و علناً نیت خود را برای ادامه این مقام اعلام نکرده است.

هرتصل لوی گفته است، «تا پنج، شش سال آینده، با ایران دیگری روبه‌رو خواهیم بود».

افسر اطلاعاتی اسرائیلی افزوده است، «ایرانی‌ها دانشگاه‌ها و دانشجویان قوی در رشته‌های فنی و مهندسی دارند ولی دانش‌آموختگان ایرانی از اولین فرصت برای رفتن استفاده می‌کنند و در کشور خود نمی‌مانند».

لوی گفته است که دانشجویان و دانش‌آموختگان ایرانی در المپیادهای جهانی در رشته‌های مهم فیزیک و ریاضیات جایگاه‌های برتر را بدست می‌آورند اما تقریباً قریب به اتفاق آنها بعد از مدتی ایران را به سوی غرب ترک می‌کنند.

به گفته لوی، «اگر حسن روحانی بتواند بخشی از تغییرات لازم را در میهنش ایجاد کند، شاید دانش‌آموختگان ایرانی نیز بخواهند در کشور خود بمانند و تمایل شدید خروج از ایران محدود شود».

هرتصل لوی گفته است: «گوش حسن روحانی برای شنیدن و درک خواسته‌های واقعی هموطنانش بازتر از دیگر مهره‌هایی است که در حاکمیت ایران بوده‌اند».

به گزارش هاآرتص، افسر ارشد اطلاعاتی اسرائیل همچنین گفته است که داعش تضعیف شده و «حکومت اسلامی» که تشکیل داده بود، «منقبض» شده است.

اما هرتصل لوی افزوده است، تضعیف داعش، ایران و حزب‌الله لبنان را در عرصه سوریه قوی‌تر می‌کند، که این «به نفع اسرائیل نخواهد بود».

در همین حال، به گفته این افسر ارشد اسرائیلی، «در تنگنا قرار گرفتن حزب‌الله به‌خاطر شمار زیاد کشته‌هایش در سوریه و نداشتن بودجه کافی از جمله برای دادن حقوق بازنشستگی به نیروهایش، محسوس است».

با وجود این، هرتصل لوی گفته است، حزب‌الله با همه سختی‌ها «به تقویت توان خود در برابر اسرائیل هم ادامه می‌دهد».

این افسر ارشد اطلاعاتی اسرائیلی همچنین گفته است که ارزیابی این سازمان این است که تشکیلات خودگردان فلسطینی در سال ۲۰۱۷ با تزلزل زیاد روبرو می‌شود و عوامل داخلی فلسطینی رهبری محمود عباس را با چالش بیشتری روبرو خواهند کرد.

به گفته لوی، نظر به احتمالات «وخیم» در سرزمین‌های فلسطینی، «اسرائیل باید خود را برای رویارویی با موج دیگری از حملات خرابکاری آماده کند».

هرتصل لوی همچنین نسبت به «خوش‌بینی زیاده از حد» در اسرائیل نسبت به نزدیکی دوباره روابط با حکومت ترکیه «هشدار» داده و گفته است، افراط‌گرایی ترکیه تشدید شده است.

اسرائیل به تازگی بعد از شش سال و نیم بحران، مناسبات خود را با ترکیه عادی کرد و دو کشور سفیر مبادله کردند.

به گفته افسر ارشد اطلاعات نظامی اسرائیلی، پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آبان ماه آمریکا بر نتایج یک سلسله انتخابات مهم پارلمانی در شماری از کشورهای اروپایی در ماه‌های آینده نیز اثرگذار خواهد بود و «ملی‌گرایی افراطی» در اروپا نیز تقویت، و «دیوارهایی بلندتر در اطراف کشورها» ساخته می‌شود.

به گفته هرتصل لوی، «جهان مانند نوجوانی است که به سن (طغیانی) بلوغ رسیده و در بسیاری از کشورها رای دادن مردمش از روی لج و لجبازی (نسبت به نظام‌های حاکم) است».

XS
SM
MD
LG