لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۹

«نگرانی» دولت اسرائیل از همکاری ایران و آمریکا در عراق


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل
دو وزیر دولت اسرائیل و رسانه‌های این کشور گفته‌اند که دولت بنیامین نتانیاهو از احتمال همکاری ایران و آمریکا برای مقابله با خطر فروپاشی عراق، «بشدت نگران شده و با این نوع همکاری به مخالفت برخاسته‌است».

دو وزیر اسرائیلی در سخنان خود گفته‌اند که نگرانی دولت این کشور از این است که دولت باراک اوباما بخاطر برخوردار شدن از همکاری با ایران در مقابله با خطرات ناشی از گروه «داعش» در عراق، به ایران امتیازاتی در برنامه هسته‌ای این کشور بدهد.

عوزی لندائو، وزیر امور گردشگری اسرائیل، پنجشنبه بیست و نهم خرداد، نوزدهم ژوئن، در مصاحبه‌هایی با رادیوی ملی و رادیوی ارتش این کشور گفت، در اوج مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی در وین، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفته‌است که کشورش بخاطر حل بحران عراق، هر راهی، از جمله «همکاری» با ایران را بررسی می‌کند.

آقای لندائو گفت، وضعیت عراق این احتمال را تقویت کرده‌است که آمریکا ناچار به سازش و نرمش در برابر ایران شده و نتواند فشار جدی بر دولت تهران در ادامه ذاکرات هسته‌ای وارد کند.

رادیوی ارتش اسرائیل، گالی تساهال، گفته‌است که «این احتمال، خواب را از چشمان دولت‌مردان اسرائیلی در روزهای گذشته ربوده‌است».

به گزارش «گالی تساهال»، نگرانی مقامات اسرائیل بویژه پس از سخنان روز گذشته محمد نهاوندیان تقویت شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس دفتر ریاست جمهوری ایران چهارشنبه گفته بود، ایران همکاری خود با آمریکا بر سر بحران عراق را به حل معضل هسته‌ای ایران مشروط کرده‌است.

اما عوزی لندائو در واکنش، گفت، «اسرائیل می‌کوشد، مانع از این ارتباط جدید بین واشینگتن و تهران شود».

به گزارش رادیوی ارتش اسرائیل، وزارت خارجه این کشور حاضر نشده‌است که بگوید این وزارتخانه چه راهکارهایی را به دولت نتانیاهو برای تشویق آمریکا به دوری‌گزینی از ایران در همکاری احتمالی بر سر عراق، پیشنهاد کرده‌است.

در همین حال، رادیوی ارتش اسرائیل احتمال داد که دولت نتانیاهو با آلمان، فرانسه و بریتانیا نیز تماس گرفته تا آمریکا را به دوری گرفتن از احتمال همکاری با ایران در باره عراق، ترغیب نمایند.

یووال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات و امور راهبردی اسرائیل، نیز سه‌شنبه گفته بود، «همکاری آمریکا و قدرت‌های جهانی با ایران بر سر عراق، اسرائیل را نگران می‌کند زیرا همه طرف‌های مذاکره‌کننده در برنامه هسته‌ای ایران پیشتر اطمینان داده بودند که هیچ مسئله دیگری مذاکرات هسته‌ای و درخواست‌های جامعه جهانی از ایران را تحت‌الشعاع خود قرار نخواهد داد».

به گزارش رویترز، اشتاینیتز افزوده بود، روی آوردن به همکاری با ایران برای مقابله با خطراتی که عراق در آن گرفتار شده‌است، «یک مسخره‌بازی» است.

در برخی از گزارش‌های رسانه‌های جهانی آمده‌است که در جریان مذاکرات روزهای اخیر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در وین با هیات آمریکایی، تحولات عراق نیز مطرح شد؛ از جانب دیگر آقای ظریف نیز گفت که در این جلسه به این موضوع «اشاره» شده‌است.

دور پنجم از مذاکرات جامع هسته‌ای ایران و گروه کشورهای ۱+۵ از دوشنبه، بیست و ششم خرداد، در وین در جریان است؛ اسرائیل از احتمال دستیابی به یک «توافق سریع و بد» ابراز نگرانی کرده و می‌گوید، باید با صبوری توافقی بدست آید که توان غنی‌سازی اورانیوم و تولید پلوتونیوم را از برنامه هسته‌ای ایران سلب کند.

«نگرانی» اسرائیل از همکاری آمریکا و ایران برای مقابله با خطر تجزیه عراق در حالی مطرح شده‌است که سناتور جان مک کین، یکی از بارزترین چهره‌های جمهوری خواه آمریکا، در روزهای گذشته تاکید کرد که چنین احتمالی «یکی از بی‌خردترین راهکارها» خواهد بود.

خانم هیلاری کلینتون، هم‌حزبی باراک اوباما نیز که نامزد احتمالی ریاست‌جمهوری آینده آمریکا است، سه‌شنبه در مصاحبه با شبکه سی.بی.سی، گفت احتمال همکاری با ایران بخاطر عراق، به‌دور از تدبیر است. زیرا به گفته خانم کلینتون، ایران برای نجات دولت نوری المالکی می‌خواهد وارد عراق شود «همانگونه که برای نجات بشار اسد در سوریه عمل کرد».

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، شنبه گذشته آمادگی ایران را برای همکاری با آمریکا بر سر عراق اعلام کرد و چهارشنبه نیز در زمان سفر خود به استان لرستان گفت ایران آماده دفاع از مکان‌های مقدس شیعی در عراق است.

از سوی دیگر، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، همکاری با آمریکا را «شایعه‌ای با کارکرد جنگ روانی» دانسته‌است.

حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران نیز چهارشنبه گفت، ایران بخاطر عراق هم هرگز با آمریکا همکاری نخواهد کرد.

نیروهای «داعش» («دولت اسلامی عراق و شام») که یک سازمان همسو با القاعده و جهاد جهانی، به فرماندهی ابوبکر البغدادی هستند، از هفته گذشته با پیشروی سریع و غافلگیرکننده در بخش‌هایی وسیع از شمال و بخش‌های میانی عراق، نیروهای دولت مرکزی را به عقب رانده و بر شهرها و مواضع راهبردی، از جمله استان نینوا و بزرگ‌ترین پالایشگاه عراق مسلط شده و سوگند خورده‌اند که بزودی به بغداد برسند.
XS
SM
MD
LG