لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۱۰

افتتاح مرکز ناسا در استانبول برای «پیش‌بینی» وقوع زمین‌لرزه


روز جمعه، دانشمندان مرتبط با ناسا و یک گروه تحقیقاتی از کشور ترکیه یک مرکز پیش‌بینی زمین‌لرزه را در شهر استانبول افتتاح کردند.

به گزارش روزنامه «دیلی صباح» ترکیه، این تأسیسات نخستین مرکز در دنیاست که قادر است یک زمین‌لرزه را دو تا سه ماه پیش از وقوع پیش‌بینی کند.

در همین زمینه شهردار منطقه سیلویری استانبول نیز به خبرگزاری دولتی آناتولی گفته است چنین تجهیزاتی برای اولین بار در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در گزارش‌ها ذکر نشده است که دامنه پایش این تأسیسات چه قسمت‌هایی از خاورمیانه را در بر می‌گیرد و آیا مناطقی از ایران نیز زیر نظارت این مرکز قرار خواهد داشت یا نه.

کارشناسان با ذکر این‌که تهران «استعداد وقوع زمین‌لرزه‌ای هشت ریشتری را دارد» همواره از احتمال وقوع زمین‌لرزه‌ای بزرگ و ویرانگر در تهران هشدار داده‌اند.

مرکز تازه در استانبول با همکاری بنیاد پژوهشی جابه‌جایی‌های طبیعی ترکیه و بنیاد تحقیقاتی جئوکاسمو، وابسته به ناسا و واقع در کالیفرنیا، تأسیس شده است.

به گفته «رونالد کارل»، نایب رئیس «جئوکاسمو» که تابعیت ترکیه‌ای-فرانسوی دارد، میزان زیادی از داده‌ها در حال ارزیابی است و ممکن است مدتی به طول بیانجامد. هدف هشدار دادن پیش از وقوع در مورد مکان، زمان، و شدت زمین‌لرزه است.

در همین حال، «فؤاد آگالدی» رئیس بنیاد پژوهشی جابه‌جایی‌های طبیعی ترکیه گفت بسته به برخی عوامل، زمین‌لرزه‌های بزرگ و مخرب را می‌توان یک ماه قبل از وقوع پیش‌بینی کرد.

«جئوکاسمو» تشکلی از دانشمندان، شرکت‌ها، سازمان‌ها، دولت‌ها، و افراد است که از ایجاد یک سامانه جهانی پیش‌بینی زمین‌لرزه حمایت می‌کنند.

در سال ۱۹۹۹، زمین‌لرزه‌ای در مرمره که کانون آن در ۱۰۰ کیلومتری استانبول قرار داشت، جان ۱۷ هزار نفر را گرفت و هزاران نفر را بی خانمان کرد. حرکت گسل موسوم به آناتولی شمالی ممکن است زلزله‌های مشابهی را در آینده در این منطقه باعث شود.

XS
SM
MD
LG