لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۵

تظاهرات یهودیان اتیوپیایی‌تبار اسرائیل به خشونت کشیده شد


برخورد میان یهودیان اتیوپی‌تبار و پلیس در تل‌آویو. ۳ مه ۲۰۱۵
برخورد میان یهودیان اتیوپی‌تبار و پلیس در تل‌آویو. ۳ مه ۲۰۱۵

درحالی که تظاهرات بزرگ یهودیان اتیوپیایی‌تبار در اسرائیل در اعتراض به «تبعیض نژادی» علیه آنها به خشونت کشیده شد، نخست وزیر اسرائیل برای آرام کردن این گروه از مهاجران، با رهبران آنها دیدار کرد.

در پی انتشار فیلمی در رسانه‌های اسرائیل در روزهای اخیر که در آن دیده می‌شود، چند نفر از نیروهای پلیس اسرائیل یک سرباز اتیوپیایی‌تبار ارتش کشورشان را در خیابان با بی‌رحمی کتک می‌زنند، ده‌ها هزار نفر از اتیوپیایی‌تبارهای ساکن اسرائیل در شهرهای بیت‌المقدس و تل‌آویو دست به تظاهرات زده‌اند.

سربازی که کتک خورده بود، در حالی که اونیفورم ارتش را نیز به تن داشت، با دوچرخه و به آرامی از یک منطقه فقیرنشین شهرش عبور می‌کرد. پس از ضرب و شتم او، نیروهای پلیس دیگری نیز برای ترساندن او به محل می‌رسند.

در حالی که تظاهرات پنج‌شنبه گذشته اتیوپیایی‌تبارها در اعتراض به «رفتارهای نژادپرستانه» در بیت‌المقدس با خشونت پایان یافته بود، تجمع بزرگ دوم اعتراضی آنها نیز در روز یک‌شنبه ۱۳ اردیبهشت در تل‌آویو، با تهاجم نیروهای پلیس اسب‌سوار به میان تظاهرکنندگان به خشونت کشیده شد.

بر پایه گزارش رسانه‌های اسرائیل، دستکم پنجاه نفر از اتیوپیایی‌تبارها، اکثراً بر اثر برخورد با اسب‌های پلیس، در تظاهرات یکشنبه تل‌آیو زخمی شده‌اند.

پلیس همچنین حدود ۲۵ نفر از جوانان تظاهرکننده را بازداشت کرد و دوشنبه ۱۴ اردیبهشت علیه آنها در دادگاهی در تل‌آویو کیفرخواست به اتهام «اوباشگری» و «حمله به پلیس» ارائه شد.

رسانه‌های اسرائیل گزارش می‌دهند که فعالان جامعه یهودیان اتیوپیایی‌تبار اسرائیل می‌خواهند با وجود خشونت زیادی که نیروهای پلیس در برخورد با آنها به کار برده‌اند، تجمع‌های اعتراضی خود را در روزهای آینده دنبال کنند.

آنها برای تظاهرات دیگری در این هفته در بیت‌المقدس برنامه‌ریزی کرده و در ساعتی نیز که بنیامین نتانیاهو دوشنبه ۱۴ اردیبهشت با هیاتی از فعالان اتیوپیایی‌تبارها ملاقات کرد، پلیس برای جلوگیری از هرگونه تجمع اتیوپیایی‌تبارها، خیابان‌های اطراف دفتر نخست‌وزیری را مسدود کرد.

نتانیاهو گفته بود با سرباز ارتش که از سوی نیروهای پلیس کتک خورده و ضرب و شتم او موجب آغاز شورش جدید اتیوپیایی‌تبارها شد، دیدار می‌کند.

فعالان جامعه اتیوپیایی‌تبارها می‌گویند، کشور اسرائیل هنوز آنها را شهروند متساوی‌الحقوق نمی‌داند و بخاطر رنگ پوست و ریشه و تبار آنها، امتیازات مساوی را از آنان سلب کرده و به‌ویژه به جوانان این جامعه کار نمی‌دهد.

اسرائیل در سال‌های دهه هشتاد و نود میلادی در دو موج، یهودیان اتیوپیایی‌تبار موسوم به «فلاشمورا» را به اسرائیل انتقال داد.

با وجود این، سال‌ها طول کشید تا نهادهای یهودی اسرائیلی این مهاجران را به عنوان یهودی قبول کنند. هنوز نیز نهادهای تندرو ارتدکس یهودی، اتیوپیایی‌تبارها را به عنوان «یهودی» نمی‌پذیرند.

رسانه‌های اسرائیل پیشتر گزارش داده بودند که حتی در برخی از مدارس، والدین دانش‌آموزان سفیدپوست نخواسته‌اند که فرزندانشان در کلاسی باشد که مهاجران اتیوپیایی‌تبار در آن درس می‌خوانند.

وجود «تبعیض» علیه اتیوپیایی‌تبارها در حالی گزارش می‌شود که مهاجران روسی آمده به اسرائیل از امتیازات زیادی برخوردار می‌شوند و بیکاری در میان آنها بسیار کم است.

فعالان جامعه اتیوپیایی‌ها می‌گویند «در حالی که نسل اول این مهاجرین هر تحقیری را تحمل می‌کرد، نسل جدید آنها حاضر به کنار آمدن با این تبعیض نژادی و درجه دوم دانستن نیست.»

به گزارش رادیو اسرائیل، رئوبن ریبلین، رئیس جمهوری این کشور، دوشنبه ۱۴ اردیبهشت، با اذعان به این‌که اسرائیل در نحوه رفتار خود با اتیوپیایی‌تبارها «اشتباهاتی داشته» گفت که تظاهرات یهودیان اتیوپیایی «دمل چرکینی را گشوده‌است که باید به آن رسیدگی شود».

عصیان نسل جدید اتیوپیایی‌تبارها در اسرائیل با روزهایی مصادف شده‌است که تظاهرات سیاه‌پوستان در بالتیمور در ایالت مریلند آمریکا نیز در صدر گزارش‌های جهانی قرار داشت.

XS
SM
MD
LG