لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۳۱

جان کری در سفر به خاورمیانه چه اهدافی را دنبال می‌کند؟


جان کری وزیر خارجه آمریکا برای انجام گفت‌وگوهای امنیتی با مصر و همین‌طور تشریح توافق هسته‌ای با ایران برای وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس،‌ راهی خاورمیانه شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای کری در این سفر برنامه‌ای برای دیدار از اسرائیل ندارد؛ کشوری که مهم‌ترین متحد آمریکا در منطقه اما مخالف جدی توافق هسته‌ای با ایران است.

مقام‌های آمریکایی تاکید کرده‌اند خودداری آقای کری از سفر به اسرائیل به معنی آن نیست که ایالات متحده از متقاعد کردن این کشور در مورد مزایای توافق هسته‌ای با ایران دست کشیده زیرا چند روز پس از اعلام این توافق، اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا با مقام‌های اسرائیلی دیدار و گفت‌وگو کرد و تماس‌ها با این مقام‌ها در این زمینه همچنان ادامه دارد.

ضمن آن که جان کری نیز تنها دو روز پس از حصول توافق، صحبت‌هایی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل داشت.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:25 0:00
لینک مستقیم

فرنوش رام، روزنامه‌نگار ساکن اسرائیل، در مورد خودداری آقای کری از سفر به اسرائیل، در این سفر مهم منطقه‌ای و بازتاب آن در اسرائیل به رادیو فردا می‌گوید:

«فکر می‌کنم اولین باری که خبر نیامدن آقای کری در چارچوب این سفر منتشر شد آقای نتانیاهو به قبرس رفته بود و جوابی که داد این بود که واقعا دلیلی هم وجود ندارد که آقای کری به کشور ما بیاد. این پاسخ خشمگینانه نتانیاهو حرف دل او را می‌زد. البته ایشان بعدا گفت کشور ما هر وقت مقامات ارشد آمریکایی بخواهند اینجا بیایند آغوش خود را باز می‌کند. اما واقعیت این است که آقای اوباما تاکید کرده بود تا بعد از دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای با ایران با نتانیاهو یا دیگر بلندپایگان اسرائیلی ملاقات نخواهد کرد و این توافق الان به دست آمده و این ماجرا تبدیل به یک کشمکش بسیار جدی بین شخص اوباما و نتانیاهو شده همه چیز نشان می‌دهد که روابط بین این دو دولت به شدت تیره شده و الان اسرائیل بیشترین همت خود را روی کنگره آمریکا متمرکز می‌کند. در تازه‌ترین اقدام هم قرار است روز دوشنبه حدود ۶۰ نماینده کنگره به اسرائیل برسند، سفری که از طریق ایپک تامین شده و قرار است شنونده سخنان نتانیاهو علیه توافق با ایران باشند. در واقع یک جبهه‌بندی بسیار آشکار و سرسختانه‌ای از یک طرف بین واشینگتن و از یک طرف بین دولت اورشلیم تشکیل شده تا ببیند کدامیک می‌توانند کنگره را قانع کنند».

به گفته یک مقام آمریکایی،‌ آقای کری قصد دارد در دیدار با وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به هرگونه سؤال باقی مانده در مورد توافق هسته‌ای با ایران پاسخ داده و اطمینان خاطر کسب کند که از تلاش‌های آمریکا حمایت می‌کنند.

سفر آقای کری به خاورمیانه در حالی صورت می‌گیرد که محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران پیش از وی سفری با اهداف مشابه به کویت، قطر و عراق صورت داده بود.

بر اساس گزارش‌ها آقای کری قصد دارد در جریان این سفر همچنین در دوحه پایتخت قطر با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیداری جداگانه داشته باشد تا پیرامون مباحثی چون ایران، سوریه و اوضاع جاری اوکراین صحبت کند.

بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریکا، جان کری پس از سپری کردن یک هفته در خاورمیانه،‌ برای سفری یک هفته‌ای به جنوب شرقی آسیا خواهد رفت.

XS
SM
MD
LG