لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۶

سفر کری به تل‌آویو برای گفت‌وگو درباره آتش‌بس در غزه


جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در ادامه تلاش خود برای برقراری آتش‌بس میان اسرائیل و شبه نظامیان فلسطینی غزه، روز چهارشنبه، اول مرداد، در هفدهمین روز بحران جنگی، با سفر به اسرائیل، با رهبران این کشور به گفت‌وگو نشست.

آقای کری در حالی به اسرائیل رفت که بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل، نیز از سه‌شنبه سی و یکم تیر به این کشور رفته بود.

در همین حال کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل این احتمال را مطرح کرده است که اسرائیل در غزه مرتکب جنایت جنگی شده است.

جان کری چهارشنبه در کنار ملاقات با بلندپایگان اسرائیل با بان گی‌مون نیز در بیت‌المقدس دیدار می‌کند و با محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان نیز در رام‌الله، مقر سیاسی کرانه باختری، گفت‌وگو خواهد کرد.

آقای کری سه‌شنبه در قاهره با عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر و سامح شکری، وزیر امور خارجه آن کشور در خصوص طرح مصر برای برقراری آتش‌بس میان اسرائیل و شبه نظامیان رایزنی کرده بود.

آمریکا حمایت خود را از ابتکار عمل مصر ابراز داشته و همزمان، مصر نیز تاکید کرده که این طرح را، برخلاف درخواست حماس و جهاد اسلامی فلسطین، تغییر نخواهد داد.

جان کری سه‌شنبه در قاهره گفته بود، اقدامات حماس اسرائیل را به واکنش جهت «دفاع از خود» کشانده‌است.

به گفته کری، «هیچ کشوری نمی‌تواند در برابر حملات راکتی شبانه‌روزی علیه مردم خود سکوت کند».

همزمان، دبیرکل سازمان ملل چهارشنبه در بیت‌المقدس با آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه و تسیپی لیونی، وزیر دادگستری و مذاکره‌کننده ارشد اسرائیل در گفت‌وگوهای سیاسی با فلسطینی‌ها، دیدارهای جداگانه‌ای انجام داد.

آویگدور لیبرمن در حضور آقای بان، از سازمان ملل به‌خاطر این‌که «کارمندان این سازمان راکت‌هایی را که در مدارس تحت پوشش سازمان ملل در غزه یافتند به مقامات حماس تحویل داده‌اند»، به سختی انتقاد کرد.

اسرائیل می‌گوید، این رخداد نشانگر آن است که حماس از مدارس، مساجد و بیمارستان‌ها و سایر موسسات عمومی و اداری برای حمله راکتی به اسرائیل سوء استفاده می‌کند و غیرنظامیان غزه را به خطر می‌اندازد.

به گزارش رادیو اسرائیل، شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل، نیز چهارشنبه در دیدار با بان گی‌مون گفت که حماس از غیرنظامیان به عنوان «سپر انسانی» بهره‌برداری می‌کند و «عامدانه» آنها را به کشتن می‌دهد.

دیدار جان کری (چپ) با رئیس‌جمهوری مصر، السیسی، در قاهره. ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۴
دیدار جان کری (چپ) با رئیس‌جمهوری مصر، السیسی، در قاهره. ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۴

آقای بان سه‌شنبه در پی دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در یک نشست خبری در بیت‌المقدس بر لزوم برقراری فوری و «بی قید و شرط» آتش‌بس تاکید کرد.

در این میان، محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان، از حماس برای شرط‌هایی که در آغاز گفت‌وگو بر سر ابتکار عمل مصر مطرح کرده، انتقاد کرده‌است.

به گزارش رسانه‌های عربی، آقای عباس گفته‌است که آتش‌بس، حیاتی‌ترین نیاز در حال حاضر است و این یا آن شرط مهم نیست.

این دومین بار در روزهای گذشته‌است که ابومازن آشکارا حماس را به پذیرش طرح مصر فرا می‌خواند.

خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس، در واکنش به این سخنان ابومازن گفت، «ما هیچ اختلافی نداریم».

آقای عباس در روزهای گذشته با مشعل در دوحه دیدار کرده بود.

۶۵۰ کشته فلسطینی، ۳۱ کشته اسرائیلی

در ادامه تحولات میدانی، عملیاتی که از یک سو اسرائیل آن را «صخره استوار» و از سوی دیگر فلسطینی‌ها آن را «بنیاد استوار» نامیده‌اند، حملات راکتی از غزه به اسرائیل ادامه یافته و اسرائیل هم عملیات هوایی و زمینی خود را در غزه برای هفدهمین روز پی در پی دنبال کرده‌است.

اسرائیل در نیمه‌شب و بامداد چهارشنبه آنچه را که «هدف‌های تروریستی» می‌نامد، همچنان با جنگنده‌ها و پهپادها بمباران کرد و یا با تانک‌ها مورد آتشباری زمینی قرار داد.

اسرائیل خانه شماری از سران حماس را نیز با این انگیزه که به «ستاد فرماندهی و کنترل» شاخه نظامی این سازمان مبدل شده زیر بمباران گرفته است؛ اما بنا بر گزارش‌ها تمامی سران سیاسی و نظامی حماس خود را پنهان کرده و در خانه‌های شناخته شده خود زندگی نمی‌کنند.

شمار تلفات طرف فلسطینی، شامل شبه نظامیان و غیرنظامیان تا بامداد چهارشنبه، اول مرداد، به ۶۵۰ نفر رسید.

سازمان ملل اعلام کرد، اکنون بیش از یکصد هزار فلسطینی از بیم جان، خانه خود را ترک کرده و در مدارس و موسسات وابسته به سازمان ملل در غزه پناه گرفته‌اند.

از سوی دیگر، چهارشنبه چند فروند راکت دیگر به سوی اسرائیل، و از جمله شهر «اشدود» شلیک شد، که براساس گزارش‌های رسانه‌های این کشور، آسیب جانی نداشت.

در همین حال، تلفات اسرائیل با کشته شدن نظامیان در جبهه‌های عملیاتی به ۳۱ نفر رسیده‌است. اسرائیل تنها دو کشته غیرنظامی داشته که یکی از آنها یک عرب بادیه‌نشین در صحرای «نگب» بود.

اما شاخه نظامی حماس همچنان مدعی است یک سرباز اسرائیلی را به نام «اورون شائول» در جریان عملیات روز یکشنبه در محله «شجاعیه» در شرق غزه گروگان گرفته‌است.

به گزارش رادیو اسرائیل، فرماندهان اسرائیل به خانواده «اورون شائول» اعلام کردند، فرزند آنها در میان سربازانی بود که یکشنبه کشته شد و «احتمالاً بخشی از جسد او از سوی شبه نظامیان حماس ربوده شده‌است.»

در این میان، در پی تصمیم روز سه‌شنبه از سوی شرکت‌های هوایی آمریکایی برای تعویق پروازهای خود به اسرائیل به‌دلیل «مخاطرات راکتی» برای فرودگاه بن گوریون، شرکت‌های دیگری در اروپا و آسیا نیز به اقدام مشابه دست زدند.

با وجود این، دو شرکت آمریکایی پس از ساعاتی تصمیم خود را تغییر دادند. مایکل بلومبرگ، شهردار نیویورک، که حامی اسرائیل است، برای آنکه نشان دهد خطری فرودگاه بن گوریون را تهدید نمی‌کند، سه‌شنبه‌شب با هواپیمای اسرائیلی «العال» به سوی تل‌آویو پرواز کرد.

مقامات اسرائیل سه‌شنبه با انتقاد از تصمیم شرکت‌های هوایی خارجی گفتند، تصمیم آنها به لغو موقت پروازها به اسرائیل، «جایزه به ترور از سوی شبه نظامیان فلسطینی» است.

XS
SM
MD
LG