لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۱

کومله، ایران را به بمب‌گذاری در اردوگاه این حزب متهم کرد


عبدالله مهتدی، دبیر کل حزب کومله کردستان ایران، روز یک‌شنبه ۱۸ مرداد در گفت‌وگو با رادیو فردا، جمهوری اسلامی ایران را به بمب‌گذاری در اردوگاه مرکزی این حزب در سلیمانیه عراق متهم کرد.

به گفته آقای مهتدی چندین بمب در این اردوگاه کار گذاشته شده بود که افراد اردوگاه آنها را کشف و خنثی کردند.

وی افزود که «یک بمب از یک نوع معین» و چهار بمب بسیار قوی از نوع سی۴ کار گذاشته شده بود که ظاهراً قرار بود با انفجار بمب اول و زمانی که برای کمک‌رسانی ازدحام ایجاد شود چهار بمب قوی بعدی نیز منفجر شوند.

به گفته دبیر کل کومله این بمب‌ها از نوع «پیچیده‌ای» بوده که با انفجار از راه دور توسط تلفن همراه کار می‌کنند.

عبدالله مهتدی همچنین گزارش خبرگزاری فارس را درباره اینکه او به خاطر اختلافات گروهی در ترور نافرجام رضا کعبی، معاون «حزب کومله زحمتکشان کردستان» دست داشته‌است، بی‌پایه و اساس خواند و جمهوری اسلامی را متهم به تلاش برای ترور آقای کعبی کرد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:46 0:00
لینک مستقیم

پیش از این، محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران روز سه‌شنبه ۱۵ مهر، در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گفته بود که این وزارتخانه با «شورای» احزاب دموکرات و کومله «جلسه» داشته‌است.

وی اشاره‌ای به جزئیات جلسه با دو حزب دموکرات و کومله که در کردستان ایران فعالیت دارند و از نظر حکومت جمهوری اسلامی «غیرقانونی» هستند نکرد.

یک روز پس از این سخنان، نمایندگان این دو حزب کردستان ایران در گفت‌وگو با رادیو فردا این اتفاق را تکذیب کردند.

دو حزب کومله و دموکرات کردستان ایران روز چهارشنبه بیست و دوم شهریور ماه با انتشار بیانیه‌ای خود را از اتهام جدایی‌طلبی مبری دانسته و گفته‌اند که همچنان که در توافقنامه دو حزب آمده، هدف مشترک این دو حزب تأمین برخی از مطالبات در چهارچوب یک ایران فدرال است.

عبدالله مهتدی، دبیر کل حزب کومله، که توافقنامه مردادماه با حزب دموکرات کردستان ایران را امضاء کرده‌است، پیش از این در گفت‌وگو با رادیو فردا تأکید کرد که «موضوع فدرالیسم برای ایران، شعار ده‌ساله دو حزب کردستان و کومله بوده‌است.»

XS
SM
MD
LG