لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۳

وزیر اطلاعات از جلسه با احزاب دموکرات و کومله خبر داد


محمود علوی
محمود علوی

وزیر اطلاعات ایران از جلسه این وزارتخانه با «شورای» احزاب دموکرات و کومله خبر داد و گفت که برگزاری جلسات با احزاب به قول او «معاند» برای به «حداقل رساندن آسیب‌های» آنان است.

وی همچنین با اشاره به دستگیری ۱۳۰ نفر از عوامل گروه‌هایی که او آنها را «تکفیری» خواند از کشف دو جلیقه انفجاری خبر داد که برای انفجار در روز قدس در دو استان کشور تهیه شده بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، محمود علوی، وزیر اطلاعات، که روز سه‌شنبه، ۱۵ مهر، برای پاسخ دادن به سوال ۳۷ نماینده در جلسه علنی مجلس حضور پیدا کرده بود، برگزاری جلسه‌ با اعضای حزب جبهه مشارکت را تکذیب کرد.

وی در عین حال گفت: «وزارت اطلاعات با جریان‌های سیاسی و غیرسیاسی همواره در راستای ماموریت‌های ذاتی زیادی که دارد جلسه دارد.»

نمایندگان سوال‌کننده از وزیر اطلاعات مدعی بودند که بر اساس گزارش یکی از معاونان وزارت اطلاعات به محمدحسن ابوترابی، نایب رئیس مجلس، آقای علوی به درخواست محمود حجتی، وزیر کشاورزی، در جلسه‌ای شرکت کرده که پس از شرکت در آن متوجه شده که اعضای جبهه مشارکت نیز در آن جلسه حضور داشته‌اند.

وزیر اطلاعات تصریح کرد: «ما حتی با شورای حزب منحله دموکرات و کومله جلسه داشته‌ایم. البته با جریان‌های معاند و محارب جلسه تشکیل می‌دهیم که آسیب آنها را به حداقل برساند.»

وی اشاره‌ای به جزئیات جلسه با دو حزب دموکرات و کومله که در کردستان ایران فعالیت دارند و از نظر حکومت جمهوری اسلامی «غیرقانونی» هستند نکرد.

در ۲۲ تیرماه ۱۳۶۸ دکتر عبدالرحمن قاسملو، دبیرکل آن زمان حزب دموکرات کردستان ایران، و دو تن از نزدیکانش به نام عبدالله قادری و فاضل رسول، در جریان دیداری پنهانی با نمایندگانی از سوی دولت جمهوری اسلامی در شهر وین، پایتخت اتریش، به قتل رسیدند.

آقای علوی در ادامه سخنان خود درباره پاسخ وزارت اطلاعات به استعلام برای انتصاب افراد گفت که ملاک این وزارتخانه پرونده افراد است.

وی گفت که اگر فردی مورد مشخص و مسلمی نداشته باشد، وزارت اطلاعات بیهوده با آبروی افراد بازی نمی‌کند.

آقای علوی تصریح کرد: «وزارت اطلاعات در این بین فقط اعلام‌کننده‌ جواب مثبت یا منفی است، اما اعمال از عهده‌ وزارت اطلاعات برداشته شده و در حوزه‌ اختیارات این وزارتخانه نیست.»

جواد کریمی قدوسی، از نمایندگان سوال‌کننده از وزیر اطلاعات، در سخنان خود در مجلس به عدم مخالفت وزارت اطلاعات با انتصاب محمدعلی نجفی به عنوان سرپرست وزارت علوم و همچنین عدم مخالفت این وزارتخانه با فرمانداران و استاندارانی اعتراض کرده بود که او آنها را منتسب به «فتنه» می‌خواند.

در ادبیات مقامات جمهوری اسلامی به اعتراض‌های بعد از اعلام نتیجه انتخابات ریاست‌ جمهوری سال ۸۸ «فتنه» و به میرحسین موسوی و مهدی کروبی «سران فتنه» گفته می‌شود.

پس از سخنان وزیر اطلاعات، جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد، مدعی شد که در دولت حسن روحانی افراد به گفته او «فتنه‌گر» به کار گرفته شده و این افراد قصد «کودتای دیگری» در کشور دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر، وی خطاب به وزیر اطلاعات گفت: «اخیرا نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه نوشته‌اید و درخواست رفع ممنوع‌الخروجی برای دو نفر از افرادی که در راس فتنه بودند را کردید که در حال حاضر یکی از این افراد در انگلیس است.»

وزیر اطلاعات در ادامه سخنان خود از دستگیری ۱۳۰ نفر از عوامل گروه‌های «تکفیری» خبر داد.

رسانه‌های ایران روز ۲۳ خرداد به نقل از یکی از معاونان وزیر اطلاعات به نام «خزائی» از بازداشت ۳۰ نفر از عوامل گروه «داعش» ظرف مدت یک ماه خبر داده بودند.

وزیر اطلاعات همچنین از کشف دو جلیقه انفجاری که برای انفجار در روز قدس در دو استان کشور تهیه شده بود خبر داد، اما اشاره‌ای به نام این دو استان و جزئیات موضوع نکرد.

XS
SM
MD
LG