لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۶

لودریان: معامله هسته‌ای با ایران در قبال کمک علیه داعش قابل قبول نیست


ژان-ایو لو دریان، وزیر دفاع فرانسه
ژان-ایو لو دریان، وزیر دفاع فرانسه

ژان-ایو لو دریان وزیر دفاع فرانسه، می‌گوید نمی‌توان پذیرفت که ایران در برابر مشارکت احتمالی در ائتلاف بین‌المللی علیه داعش، مجاز به نقض معاهده منع گسترش سلاح اتمی شود.

او با اشاره به ایران هم‌چنین گفت اقدام‌های ایران علیه داعش به این خاطر است که این گروه برای خود ایران نیز خطرناک است.

این اظهارات آقای لودریان می‌تواند به موضوعی اشاره داشته باشد که در گزارشی از خبرگزاری رویترز که سی‌آم شهریور منتشر شد نیز بازتاب یافت.

این گزارش در مورد «آمادگی ایران برای همکاری در مقابله با حکومت اسلامی به شرط نرمش غرب در برنامه هسته‌ای ایران» بود، «معامله‌ای» که آمریکا اعلام کرده حاضر به انجام آن نیست.

لودریان در سخنرانی خود در دهمین کنفرانس امنیتی منامه که توسط مؤسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی با همکاری وزارت امور خارجه بحرین برگزار می‌شود، بر ضرورت نشان دادن پایبندی به مبارزه با تروریسم تاکید کرد.

او در عین حال تاکید کرد که باید به فرهنگ و دین اسلام که دین اکثر ساکنان منطقه خاورمیانه است احترام گذاشت و نباید اسلام را با اندیشه‌های گروه حکومت اسلامی موسوم به داعش، یکی دانست.

وزیر دفاع فرانسه با بیان این‌که امنیت و ثبات جهانی در معرض خطر است و کشورهای مختلفی هم با آن درگیر هستند گفت: «این مشکل از ایران آغاز می‌شود که در اصل منع گسترش جنگ‌افزار اتمی تشکیک می‌کند.»

او به وجود دوستان بسیاری برای فرانسه در منطقه اشاره کرد و گفت کشورش در این منطقه حضوری نظامی دارد.

آقای لودریان تاکید کرد که بحران کنونی، تنها به منطقه مرتبط نیست بلکه به همه جهان ارتباط دارد.

او به بحران سوریه نیز اشاره کرد و گفت سوری‌ها می‌توانند به حمایت جامعه جهانی تکیه کنند.

او افزود که ثبات در منطقه، نیاز به راه حل‌های سیاسی دارد و تنها نباید به راه حل‌های نظامی بسنده کرد.

او گفت: «خاورمیانه از مدت‌ها پیش شاهد بحران است، اکنون در عراق و سوریه خطری تروریستی وجود دارد که دارای ابعادی جهانی است. این خطر به طرز هولناکی وسعت می‌یابد.»

وزیر دفاع فرانسه در ادامه، به دسته‌بندی خطرناک‌ترین گروه‌های تروریستی در منطقه پرداخت و گفت: «اولین گروه، القاعده است که ریشه تاریخی این تروریسم است. این گروه سال‌ها است که تروریسم را تغذیه می‌کند و در مناطق مختلف نیز نیروگیری می‌کند.»

او گروه دوم را «شاخه القاعده در شبه جزیره عرب» دانست. اما به گفته آقای لودریان، گروه سوم تشکیل‌دهنده بزرگترین خطر تروریستی، گروه «حکومت اسلامی» یا همان داعش است.

او در این باره گفت: «این گروه دو سال پیش تشکیل شد و گروهی جدید است. این گروه در پی زمینه‌ای برای توسعه بود که از راه ایجاد اختلاف، این زمینه را فراهم کرد و سپس توسعه یافت. داعش اکنون ۲۰ تا ۳۰ هزار نیرو دارد و از راه ایجاد رعب و حشت میان غیر نظامیان، گسترده می‌شود.»

او، داعش را دارای دو پایه ایدئولوژی تندرو و توان نظامی سنتی دانست که از این راه، اقدام به نیروگیری می‌کند.

وزیر دفاع فرانسه گفت: «پس از اعلام برپای خلافت توسط داعش، بسیاری از گروه‌ها در مناطق مختلف از آمریکا گرفته تا فیلیپین، با این گروه اعلام بیعت کردند.»

او تاکید کرد: «این مسئله برای فرانسه و دیگر کشورها، خطرناک است به ویژه این‌که این گروه شبه‌نظامیان خارجی جذب می‌کند.»

او این پدیده را چالشی امنیتی برای فرانسه و دیگر کشورها دانست که باید به صورت درازمدت به آن اندیشید و در عین حال، نیاز به اقدام‌هایی کوتاه‌مدت دارد.

لودریان گفت: «این برای نخستین بار است که در فرانسه احساس می‌کنیم بحرانی خارجی این همه بر داخل تاثیر می‌گذارد.»

او با بیان این که جامعه جهانی، عراقی‌ها و سوری‌ها را تنها نمی‌گذارد، گفت: «در ماه سپتامبر، فرانسه کشور دومی بود که به ائتلاف علیه داعش پیوست. در ماه اوت هم در پاسخ به درخواست عراق، به دولت مرکزی این کشور و اقلیم کردستان اسلحه ارائه کرد.»

او تامین اسلحه و حمایت از طرف‌هایی که در میدان نبرد علیه داعش حضور دارند را سیاست فرانسه دانست. اما در عین حال، این سیاست را کافی ندانست و تاکید کرد که باید جلوی حمایت‌های مالی و سیاسی از تروریسم گرفته شود و منابع تغذیه گروه‌های تروریستی، خشکانده شود.

او گفت: «باید هویت ملی در عراق بازسازی شود. سیاست فرقه‌گرایانه نیز باید متوقف شود.»

وزیر دفاع فرانسه درباره اوضاع سوریه نیز گفت: «در سوریه به جز گروه‌های تروریستی، خطر دولت دیکتاتور نیز وجود دارد. نباید خطر این نظام دیکتاتوری فراموش شود.»

او با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ هزار کشته و میلیون‌ها آواره، نتیجه سیاست‌های نظام دیکتاتور در سوریه است گفت: «باید از گروه‌های غیر جهادی مخالف نظام حمایت کنیم.»

او با بیان این که «موفقیت ما تنها با جمع بودنمان و مقابله با خطر مشترک ممکن است» گفت: «تحرک مشترک ما علیه داعش، ثمربخشی خود را آغاز کرد.»

او افزود: «ما با دشمنی روبه‌رو هستیم که مراقب عکس‌العمل ما است. ما در برابر این دشمن عقب‌نشینی نمی‌کنیم.»

لودریان به مسئله مشارکت ایران در ائتلاف بین‌الملل علیه داعش نیز پرداخت و گفت: «مشارکت ایران در ائتلاف بین‌الملل در مقابل نقض معاهده منع گسترش اسلحه اتمی قابل قبول نیست.»

وزیر دفاع فرانسه به اوضاع لیبی نیز پرداخت و آشوب در این کشور را غیرقابل قبول دانست. او با اشاره به قدرت گرفتن «گروه تروریستی» انصار الشریعه، این پدیده را ناشی از خلأ سیاسی در لیبی دانست. او گفت: «این خلأ می‌تواند برای همه ما خطرآفرین باشد.»

او با اشاره به وجود جوی از بی‌اعتمادی در لیبی گفت: «سوال‌هایی درباره حمایت برخی از کشورها از تروریسم در لیبی مطرح است که سوال‌هایی مشروع هستند.»

XS
SM
MD
LG