لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۸

درخواست دوباره رئیس‌جمهور لبنان از حزب‌الله برای خروج از سوریه


میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان
میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان
میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان، از سازمان شیعی حزب الله خواسته‌است تا شبه نظامیان خود را از سوریه بیرون بکشد و منافع لبنان را در سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهد.

این دومین فراخوان علنی آقای سلیمان از دبیرکل حزب الله لبنان برای قطع حمایت نظامی از رژیم بشار اسد در کمتر از یک سال اخیر است.

به گزارش رسانه‌های لبنان و جروزالم پست، میشل سلیمان ابراز نگرانی کرده‌است که ادامه حضور شبه نظامیان حزب الله در سوریه، لبنان را نیز در معرض درگیری‌های بیشتر طایفه‌ای قرار دهد.

رئیس جمهوری لبنان افزوده‌است که «وحدت ملی لبنان با تهدید جدی از ناحیه این مداخلات روبرو شده‌است».

فراخوان آقای سلیمان از حزب الله در حالی تکرار شده‌است که خواسته پیشین او با واکنش تند بلندپایگان این سازمان شیعی مسلح روبرو شده بود.

درخواست رئیس جمهوری لبنان از حزب الله درحالی عنوان شده که سوریه، از جمله با یاری‌های نظامی حزب الله لبنان، در ماه‌های اخیر به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته و توانسته‌است تا حد زیادی از حالت بحران نظامی سه سال و نیم اخیر خارج شود.

براساس گزارش‌ها، هزاران نفر از شبه نظامیان کارآزموده حزب الله، «با مشارکت رایزنان نظامی جمهوری اسلامی ایران»، در بازپس‌گیری بخش‌های وسیعی از سوریه از دست مخالفان بشار اسد، نقش مهمی ایفاء کرده‌اند.

یاری‌های شبه نظامیان حزب الله موجب تثبیت قوای ارتش اسد در مرزها و بخش‌های مهمی از مناطق مرکزی سوریه شده و روند استهلاک قوای ارتش سوریه، کاهش یافته‌است.

حسن نصرالله ماه گذشته «ابراز پیشیمانی» کرد که چرا زودتر نیروهای خود را برای دفاع از حکومت بشار اسد به سوریه نفرستاده بود.

حسن نصرالله هجدهم فروردین امسال در مصاحبه با روزنامه لبنانی «السفیر» گفت، «خطر سقوط نظام سوریه و یا تجزیه این کشور از سر حکومت بشار اسد گذشته... و جنگ سوریه در حال پایان است».

دبیرکل حزب الله لبنان، مقابله با نیروهای سنی افراطی از گروه‌های «جبهه النصره» و «داعش» («دولت اسلامی عراق و شام») را برای حفظ ثبات آتی لبنان و منطقه، مهم توصیف کرده بود.

روزنامه لبنانی دیلی استار لبنان یادآور شده‌است که فراخوان آشکار آقای سلیمان برای قطع مداخلات حزب الله در سوریه، در آستانه پایان دوره ریاست جمهوری او بیان شده‌است.

حزب الله از ماه‌ها پیش از پایان دوره ریاست جمهوری میشل سلیمان به تقابل با او روی آورده‌بود و امیدوار بود که بتواند ژنرال ذخیره میشل عون را که همسو با حزب الله است، بر مسند ریاست جمهوری لبنان بنشاند.

اما تاکنون میشل عون نتوانسته‌است به عنوان نامزدی قوی معرفی شود و در برابر، سه نامزد مطرح؛ سمیر الجعجع، هنری حلو و روبر غانم نیز نتوانسته‌اند حمایت کافی نمایندگان مجلس را کسب کنند.

طبق عرف سیاسی لبنان، رئیس جمهوری باید شخصیتی از میان مسیحیان مارونی باشد.

سه دور نشست‌های مجلس لبنان در هفته‌های اخیر برای گزینش رئیس جمهوری جدید بی نتیجه مانده‌است.

حزب الله در رای گیری‌های اخیر مجلس، رای سفید داد.

هفته گذشته زمانی که شاهزاده سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، اعلام کرد که این کشور محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، را به سفر رسمی به ریاض دعوت کرده‌است، رسانه‌های لبنان تحلیل کردند که یکی از نتایج فوری بهبود مناسبات ایران و عربستان می‌تواند دستیابی به تفاهمی در زمینه انتخاب رئیس جمهوری جدیدی برای لبنان باشد.

به نوشته روزنامه اسرائیلی جروزالم پست، حزب الله با سی سال پیشینه فعالیت شبه نظامیان خود، تا زمانی که به عنوان پیشاهنگ «مقاومت» در برابر اسرائیل به تصویر کشیده می‌شد، در دنیای عرب و اسلامی محبوبیت زیادی داشت اما بدلیل مداخلات سال‌های اخیر خود در سوریه، منزوی شده و افکار عمومی عربی و اسلامی، که اکثراً سنی هستند، از حزب الله شدیداً انتقاد می‌کنند.

درگیری‌های مسلحانه طایفه‌ای بر سر حکومت بشار اسد در سه سال اخیر، قربانیان زیادی نیز در نقاط مختلف لبنان بر جای نهاده‌است.

بخش‌هایی از سنی‌های افراطی لبنان نیز برای حمایت از معارضین سوری، در آن کشور می‌جنگند.

چند ماه پیش نیز «یگان‌های عبدالله عزام»، یک تشکل از سنی‌های تندروی خاورمیانه، مسئولیت انفجاری سهمگین و پرتلفات با خسارات زیاد در برابر سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران در بیروت را بدلیل حمایت ایران و حزب الله از حکومت اسد، برعهده گرفت.

روزنامه آمریکایی «وال استریت جورنال» در روزهای اخیر نوشت، ایران برای دفاع از رژیم اسد، غیر از شیعیان حزب الله، نمی‌تواند جوانان خود ایران را برای حضور در جبهه‌های جنگ سوریه بسیج کند و با تطمیع پناهجویان افغان شیعه مقیم ایران، آنها را به این نبرد فرستاده و به تازگی اجساد کشته‌های افغان که به ایران برگردانده می‌شوند، افزایش یافته‌است.

ایران و به تبع آن، دبیرکل حزب الله لبنان، حمایت از سوریه را امری مهم و راهبردی می‌دانند.

مهدی طائب، فرمانده قرارگاه «عماریون» در تهران سال گذشته گفته بود، حفظ سوریه از حفظ خوزستان برای ایران مهم‌تر است.

فرماندهان سپاه پاسداران نیز هفته گذشته اعلام کردند که «حزب الله دوم» را در سوریه تشکیل داده‌اند.

برخی از فرماندهان سپاه پاسداران ایران به تازگی تاکید می‌کنند که «پیروزی ارتش بشار اسد، پیروزی جمهوری اسلامی ایران است».
XS
SM
MD
LG