لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۵

دیدار وزیران خارجه اسرائیل و آمریکا در مورد ایران


دیدار آویگدور لیبرمن، وزیرخارجه اسرائیل (راست) با جان کری، همتای آمریکایی‌اش.
دیدار آویگدور لیبرمن، وزیرخارجه اسرائیل (راست) با جان کری، همتای آمریکایی‌اش.

در آستانه آخرین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی، آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل با سفر به واشینگتن، چهارشنبه بیست و ششم شهریور، با جان کری، همتای آمریکایی خود، در این باره گفت‌وگو کرد.

مذاکرات لیبرمن و کری در خصوص برنامه اتمی ایران در حالی است که هیات‌های مذاکره کننده ایران و قدرت‌های جهانی برای آغاز دور پایانی این گفت‌و‌گوها در نیویورک هستند.

رادیو اسرائیل پنجشنبه بیست و هفتم شهریور گزارش داد که لیبرمن در ملاقات به کری گفت، «باید از دستیابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای جلوگیری شود، زیرا ایران بزرگ‌ترین صادرکننده تروریسم و حامی حماس است».

براساس گزارش این رادیو، لیبرمن همچنین به کری گفت، اسرائیل در مبارزه در برابر گروه «خلافت اسلامی» در عراق و سوریه، از ائتلاف تشکیل شده با رهبری آمریکا، حمایت می‌کند و در چنین نبردی، «تفاوتی میان حماس با داعش وجود ندارد».

روزنامه هاآرتص سه شنبه خبر داده بود که لیبرمن در سر راه آمریکا، دیداری «محرمانه» از وین داشته و با «مقامات ارشد» در باره «مسائل حساس» گفت‌وگو کرده‌است.

شهر وین که سفر «محرمانه» لیبرمن به آن انجام شده‌است، مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است؛ آقای یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس در روزهای گذشته از ایران خواسته بود به تعهدات «معوقه» خود در مورد برنامه اتمی‌اش عمل کند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، افزون بر آویگدور لیبرمن، زئب الکین، رییس کمیسیون امور خارجی کنست، مجلس اسرائیل، نیز چهارشنبه بیست و ششم شهریور در واشینگتن با ویلیام برنز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، در باره برنامه اتمی ایران گفت‌وگو کرد.

تساخی هانگبی، معاون وزیر خارجه اسرائیل نیز در روزهای گذشته به رادیو اسرائیل گفته بود، در سفرش به آمریکا در خصوص برنامه هسته‌ای ایران با مقامات آمریکایی گفت‌وگو کرده و از آنها «اطمینان» گرفته‌است، که «طبق گفته باراک اوباما، نبود توافق با ایران، بهتر از یک توافق بد و نصف و نیمه است».

این در حالی است که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، چهارشنبه بیست و ششم شهریور، پس از مذاکره با کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در نیویورک و در مصاحبه با رادیوی سراسری آمریکا گفته بود «هر نوع توافق بهتر از عدم توافق است».

از سوی دیگر، یووال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات و امور راهبردی اسرائیل، سه شنبه بیست و پنجم شهریور نسبت به احتمال دستیابی به توافقی که از نظر اسرائیل «یک معامله بد» میان ایران با قدرت‌های مذاکره کننده باشد، «هشدار» داده بود.

اشتاینیتز به رادیو اسرائیل گفته بود، «در دوران حسن روحانی هیچ تغییری در برنامه اتمی ایران بوجود نیامده زیرا ایران سعی می‌کند بیشترین شمار سانتریفیوژ و راکتور آب سنگین اراک را حفظ کند».

به گفته وزیر راهبردی اسرائیل، بی حاصل پایان گرفتن مذاکرات هسته‌ای در نیویورک بهتر از این است که «یک توافق بد» بدست آید.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، نیز در روزهای گذشته گفته بود، برنامه اتمی ایران «همچنان چالش اصلی منطقه است» و نیز افزوده بود «به خاطر مبارزه با نیروهای خلافت اسلامی در عراق و سوریه، نباید ایران را تقویت کرد».

نتانیاهو توافق هسته‌ای موقت آذر گذشته میان ایران و قدرت‌های جهانی را «یک اشتباه تاریخی» نامیده و خواهان «جبران» آن در توافق جامع هسته‌ای با ایران شده‌است.

اسرائیل اکنون چند سال است که برنامه هسته‌ای ایران را خطری برای موجودیت خود معرفی کرده و بر لزوم تداوم تحریم‌های جهانی و حفظ «گزینه نظامی» تاکید دارد.

اما ایران از جمله با استناد به فتوای علی خامنه‌ای در خصوص «حرام» بودن جنگ‌افزار هسته‌ای، اصرار دارد که برنامه اتمی‌اش برای تولید برق و هدف‌های مسالمت‌جویانه دیگر است.

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، که برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد هفته آینده در نیویورک خواهد بود، تاکید کرده که تحریم‌های برقرار شده علیه ایران «ظالمانه» است و باید هر چه زودتر برچیده شود.

XS
SM
MD
LG