لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۳

پس‌لرزه‌های مطرح شدن حقوق بشر در سفر موگرینی به تهران


گزارش جواد کوروشی از پس لرزه های سفر موگرینی به ترهان
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:01 0:00
لینک مستقیم

سفر یک‌روزه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که روز شنبه آغاز شد، به پایان رسید و خانم موگرینی پس از دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های ایرانی تهران را ترک کرد.

آنچه این سفر را در رسانه‌ها برجسته کرده‌است ابراز نظر خانم موگرینی پیرامون وضعیت حقوق بشر در ایران بود.

در بیانیه مشترک ایران و اتحادیه اروپا که روز شنبه در تهران منتشر شد، از ورود به «گفت‌وگوهای حقوق بشری» سخن به میان آمده‌است بدون این که به جزئیات این گفت‌وگوها اشاره‌ای شده باشد.

خانم موگرینی روز شنبه در تهران در مورد مسئله حقوق بشر در ایران گفت که «بر کسی پنهان نیست که ما نگرانی‌هایی در این زمینه داریم.» محمد جواد ظریف هم روز شنبه در نشست خبری گفته بود که موضوع حقوق بشر در ایران هم از جمله مسائل مورد گفت‌وگوی طرفین است.

در حالی که روزنامه‌های میانه‌رو و هوادار دولت در تهران با استقبال از سفر کمیسر خارجی اتحادیه اروپا به تهران، این سفر را آغاز دوران تازه روابط ایران با کشورهای اروپایی ارزیابی کرده‌اند، روزنامه‌های تندرو از این که خانم موگرینی مسئله حقوق بشر در ایران را مطرح کرده‌است برآشفته‌اند.

روزنامه جوان که به سپاه پاسداران نزدیک است روز شنبه نوشت: «اطلاعاتی در دست است که نشان می‌دهد موگرینی چمدان خود برای سفر به ایران را با مأموریتی مستقیم پیرامون برقراری گفت‌وگو در حوزه حقوق بشری بسته است و این نه یک موضوع اتفاقی، که برنامه‌ای از پیش طراحی شده بوده‌است.»

از سوی دیگر سعید رضوی فقیه فعال سیاسی و از اعضای پیشین دفتر تحکیم وحدت که دو سال پیش پس از ورود به ایران بازداشت شد و اکنون در یک مرخصی از زندان بسر می‌برد در نامه‌ای سرگشاده به خانم موگرینی به تشریح وضعیت زندانیان سیاسی در زندان‌های جمهوری اسلامی پرداخته است.

وی از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواسته تا در مذاکرات با مقام‌های ایرانی «خون جوانان ایرانی و زندانیان جوان و سال­‌خورده زندان­‌ها در ایران را، که آقای رضوی فقیه آن را «زندان بزرگ» می‌خواند، «وجه­‌المصالحه بالا بردن حجم قراردادهای تجاری و معاملات کلان سودآور نکند».

حسن نایب هاشم فعال حقوق بشر در اتریش درباره اهمیت و تأثیر این سفر بر وضعیت حقوق بشر در ایران به رادیو فردا می‌گوید که گفت‌وگوهای حقوق بشری با ایران می‌تواند بر وضعیت حقوق بشر در ایران تأثیری مثبت داشته باشد.

علی محجوبی رئیس دفتر معاون پارلمان آلمان اتحادیه اروپا هم در گفت‌وگو با رادیو فردا با اشاره به مثبت بودن گسترش همکاری‌ها و روابط ایران با اتحادیه اروپا می‌گوید «یکی از ویژگی‌های سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضعف آن بوده‌است.»

XS
SM
MD
LG