لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۹

تهدید به «افشاگری» علیه مصباح یزدی


محمدتقی مصباح یزدی در لباس شخصی در آمریکا
محمدتقی مصباح یزدی در لباس شخصی در آمریکا

رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی، از احزاب اصلاح‌طلب، تهدید کرده که درباره سفرهای محمدتقی مصباح یزدی به بریتانیا و آمریکا، و جلسه‌های این عضو مجلس خبرگان رهبری در این کشورها و پرونده او افشاگری خواهد کرد.

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی در شمار روحانیون محافظه‌کار منتقد دولت حسن روحانی محسوب می‌شود.

قائم‌مقام حزب اعتماد ملی در واکنش به سخنان آقای مصباح یزدی که از حسن روحانی پرسیده بود «دینش را از قم گرفته یا از انگلستان؟»، به ایسنا گفته که سوابق رئیس جمهور ایران مشخص است. آقای منتجب‌نیا، محمدتقی مصباح یزدی را تهدید به افشاگری کرده و خطاب به او گفته:
«بگویم که شما چند سفر انگلیس و آمریکا رفته‌اید و با چه افرادی جلسه داشته‌اید؟ می‌خواهید پرونده‌تان را بگویم چیست؟»

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:48 0:00
لینک مستقیم

سفرهای عضو مجلس خبرگان رهبری و رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قم به کشورهایی مانند آمریکا و کانادا چیز پنهانی نیست. خود آقای مصباح یزدی در جریان یک سخنرانی در آذرماه سال ۹۰ گفته که به چهل کشور دنیا از جمله به آرژانتین سفر کرده‌است.

عکسی از او در بسیاری از سایت‌های اصول‌گرا و اصلاح‌طلب منتشر شده که محمدتقی مصباح یزدی را سال‌ها قبل در حالی که کت و شلوار پوشیده در کنار افرادی مانند حسین نصر از مشاوران فرح پهلوی و صادق خرازی سفیر اسبق جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد و در آمریکا نشان می‌دهد.اکبر هاشمی رفسنجانی در خاطرات خود از روز چهاردهم بهمن سال ۱۳۶۹ نوشته که محمدتقی مصباح یزدی به نزد او آمده، گزارش سفرش به آمریکا و کانادا برای شرکت در یک سمینار فلسفی را ارائه داده و در پایان درخواست پول بیشتری کرده‌است.

آقای مصباح همچنین سفرهای زیادی نیز که هدف آنها دانشگاهی اعلام شده به کانادا داشته. اما حالا قائم مقام حزب اعتماد ملی گفته که استاد حوزه علمیه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری در این سفرها «با افراد خاصی جلسه داشته و در این باره پرونده دارد.»

علی کشتگر تحلیل‌گر مسایل ایران در فرانسه می‌گوید که اگر رسول منتجب‌نیا مدارک یا اطلاعاتی درباره ارتباطات محمدتقی مصباح یزدی با افرادی در خارج از ایران دارد باید آنها را اعلام و منتشر کند:

علی کشتگر: «اگر آقای منتجب‌نیا واقعاً سندی دارند و می‌توانند درباره آقای مصباح یزدی افشاگری کنند و ایشان روابطی دارد با محافل خارجی که علیه منافع ایران به او خط می‌دهند یا هر وابستگی دیگر به هر محفلی دارد و قابل افشاگری است نبایستی که فقط تهدید کنند. باید دقیقاً رو کنند. به خصوص برای شخصی که توی این سال‌ها بیشترین دشمنی را علیه تحولات دموکراتیک در ایران، علیه قانون در ایران، علیه جمهوریت در ایران، علیه منافع ملی ایران کرده، خب اگر کسی سندی دارد باید رو کند نه این که فقط تهدید کند.»

محمدتقی مصباح یزدی از اصلی‌ترین مخالفان جناح اصلاح‌طلب در ایران و منتقدان جمهوری اسلامی است. برخی اصلاح‌طلبان و مخالفان حکومت ایران از او به عنوان تئوریسین خشونت دینی در کشور نام می‌برند. هرچند آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی از مصباح یزدی به عنوان فقیه، فیلسوف و دانشمند بزرگ اسلامی که شخصاً به وی ارادت دارد و در معرض تخریب دشمنان قرار گرفته نام برده‌است.

محمدتقی مصباح یزدی و تعدادی از شخصیت‌های نزدیک به او در ماه‌های اخیر حسن روحانی رئیس جمهور ایران را به نوعی نزدیکی با بریتانیا یا تاثیرپذیری از فرهنگ غربی متهم کرده‌اند. در سوابق حسن روحانی آمده است که وی دکترای حقوق از دانشگاهی در بریتانیا دارد.

XS
SM
MD
LG