لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۶

تأیید پنج شرکت خارجی دیگر برای توسعه میدان‌های نفتی ایران


ایران پنج شرکت دیگر را برای مشارکت در پروژه‌های نفتی تأیید صلاحیت کرد. قبلاً شرکت ملی نفت ایران فهرست ۲۹ شرکت خارجی را برای توسعه میدان‌های نفتی خود بر پایه الگوی جدید قراردادهای نفتی تأیید کرده بود.

در فهرست پیشین، نام برخی از این شرکت‌ها که حتی با ایران قرارداد مطالعه میادین نفتی یا توافقنامه توسعه میادین نفتی را امضا کرده بودند، نبود.

نام این پنج شرکت که در سایت رسمی شرکت ملی نفت ایران منتشر شده است، شرکت ملی نفت آذربایجان به همراه چهار شرکت روسی روس‌نفت، تات‌نفت، زاروبژنفت و گازپروم‌نفت است.

تاکنون شرکت زاروبژنفت برای مطالعه میدان‌های آبان و پایدار غرب، همچنین شرکت تات‌نفت برای مطالعه میدان دهلران، با ایران قرارداد همکاری امضا کرده بودند.‎

گازپروم‌نفت نیز برای مطالعه دو میدان چشمه‌خوش و چنگوله با ایران قرارداد امضا کرده‌اند.

ایران حتی پیش از لغو تحریم‌های هسته‌ای در ژانویه ۲۰۱۶ کلیات قراردادهای جدید نفتی برای توسعه ۴۹ میدان نفتی و گازی خود را بر اساس مدل جدید قراردادهای نفتی موسوم به «آی‌پی‌سی»، طی کنفرانسی در تهران به شرکت‌های خارجی معرفی کرده بود.

اما بخاطر مخالفت‌های داخلی، به‌ویژه از سوی اصول‌گرایان، این نوع جدید از قراردادهای نفتی دوباره بازبینی شد و نهایتاً قرار است اولین مناقصه برای توسعه میادین نفتی طی روزهای آینده برگزار شود.

هیچ‌کدام از میدان‌های یادشده که مطالعه آنها به شرکت‌های روسی واگذار شده، در اولویت مناقصه‌های نفتی ایران بر پایه الگوی تازه قراردادهای نفتی نیستند.

ایران در نظر دارد میادین نفتی غرب کارون را که با عراق مشترک هستند در اولین فرصت به مناقصه بگذارد.

ذخایر درجای نفتی این میادین شامل آزادگان (شمالی و جنوبی)، یاران (شمالی و جنوبی) و یادآوران حدود ۶۴ میلیارد بشکه است.

در همین زمینه نشریه تخصصی پلاتز می‌نویسد که هم اکنون شمار شرکت‌های خارجی تأیید صلاحیت شده برای ورود به پروژه‌های نفتی ایران به ۳۴ رسیده است، اما هیچ‌کدام از شرکت‌های روسی تازه تأیید شده یا حاضر به اظهار نظر دربارهٔ تأیید صلاحیت آنها نشده‌اند یا برای گفت‌وگو در دسترس نبوده‌اند.

ایران می‌گوید تا پنج سال آینده نیاز به جذب ۱۰۰ میلیارد دلار در پروژه‌های نفت و گاز ایران است که بخشی از آن در قالب قرارداهای جدید نفتی از طریق منابع خارجی باید سرمایه‌گذاری شود.

به غیر از میادین نفتی غرب کارون، ایران توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را نیز در دستور کار قرار داده است. این فاز، تنها فاز از میان ۲۴ فاز پارس جنوبی است که هنوز توسعه نیافته است.

ایران سال گذشته با شرکت توتال فرانسه یک تفاهم‌نامه ۴٫۸میلیارد دلاری برای توسعه آن امضا کرده بود، اما با روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ و مواضع سخت‌تر آمریکا علیه ایران، توتال اعلام کرد که فعلاً تصمیم به حضور در پروژه‌های ایران را به آینده موکول کرده است. البته تنفاهم‌نامه بر خلاف قرارداد ضمانت اجرایی ندارد و تنها یک پیش‌زمینه برای عقد قرارداد است.

زنگنه روز شنبه ۲۷ خرداد با بیان این‌که قرارداد ایران و توتال برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در مراحل پایانی است، گفت که این قرارداد در دولت یازدهم و پیش از پایان کار این دولت امضا می‌شود.

به گزارش ایسنا، وی گفت که ایران و توتال در حال جمع‌بندی و بحث برای امضای قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی هستند که تقریباً در مرحله نهایی‌شدن قرار دارد.

XS
SM
MD
LG