لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۹

آمریکا استاندار سابق تهران را به فهرست تحریمی خود افزود


مرتضی تمدن، رئیس شورای تامین امنیت تهران
مرتضی تمدن، رئیس شورای تامین امنیت تهران
وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که مرتضی تمدن، استاندار سابق تهران، را به دلیل دست داشتن در سانسور و دیگر فعالیت‌های ضد آزادی بیان و آزادی تجمع شهروندان ایرانی در فهرست تحریمی خود قرار داده است.

در بیانیه‌ای که وزارت خزانه‌داری ایالات متحده روز جمعه، دوم خرداد، بر روی وب‌سایت خود منتشر کرد آمده‌ است که بنا بر این تصمیم جدید، تمامی دارایی‌های مرتضی تمدن در ایالات متحده یا دارایی‌هایی از او که در اختیار شهروندان آمریکایی است مسدود شده و معامله شهروندان آمریکایی با او ممنوع اعلام شده‌ است.

علاوه بر این هر گونه فرد حقیقی یا حقوقی که در کمک مادی یا دادوستد بانکی با مرتضی تمدن دست داشته باشد نیز با تحریم‌های آمریکا علیه خود مواجه خواهد شد.

این بیانیه درخصوص دلیل این تصمیم نوشته‌ است که مرتضی تمدن که در زمان اعتراضات به نتایج انتخابات سال ۸۸ استاندار تهران و رئیس شورای تامین امنیت این استان بود از اختیارات خود برای سانسور علیه شهروندان استفاده کرده‌ است.

در ادامه این بیانیه آمده‌ است که «مرتضی تمدن شخصاً در اذیت و آزار مهدی کروبی و میرحسین موسوی، رهبران مخالفان سیاسی در ایران، دست داشته‌ است».

وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌افزاید: «علاوه بر این وی در سال ۲۰۱۲ از موقعیت خود استفاده کرده و دستور قطع ارتباطات تلفن‌های همراه را در جریان تظاهرات‌ها داد تا از این طریق با ارعاب شهروندان ایرانی صدای آنها را خاموش سازد.»

مرتضی تمدن در ۱۸ تیرماه سال ۸۸ در سالگرد حمله نیروهای لباس‌شخصی و نیروی انتظامی به کوی دانشگاه تهدید کرد افرادی که در این روز دست به «تحرک ضدامنیتی» بزنند، «زیر گام‌های مردم هوشیار ما له خواهند شد».

در بیانیه تازه وزارت خزانه‌داری آمریکا از قول دیوید کوهن، معاون وزیر در امور تروریسم و اطلاعات مالی، آمده‌ است: «ایالات متحده علاقه‌مند است که برای مردم ایران فرصتی فراهم شود تا بتوانند از حقوق جهان‌شمول خود بهره بگیرند.»

وی افزوده‌ است که «دولت آمریکا هم‌چنان به تلاش‌های طولانی‌مدت خود برای مقابله با سانسور مردم ایران توسط حکومت ایران ادامه می‌دهد».

مرتضی تمدن در شهریورماه سال گذشته و پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی از سمت خود برکنار شد.
XS
SM
MD
LG