لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۹

حسن نصرالله: به زودی جبهه‌های جدید نبرد با داعش گشوده می‌شود


حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان
حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان

چند روز پس از انفجارهای دوگانه مرگبار در مناطق شیعه‌نشین بیروت، دبیرکل حزب الله لبنان، از «گشودن جبهه‌های جدید در نبرد با داعش» در آینده نزدیک، خبر داده‌است.

گروه «حکومت اسلامی» یا داعش، مسئولیت حملات پنج‌شنبه شب به برج البراجنه در «الضاحیه» در جنوب بیروت را بر عهده گرفته و آن را پاسخی به مشارکت حزب الله در نبردهای داخلی سوریه اعلام کرده‌است.

حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله، شنبه شب ۲۳ آبان در سخنرانی که شبکه تلویزیونی این سازمان، المنار پخش شده، گفته‌است که عوامل انفجارهای بیروت بازداشت شده‌اند و حزب الله در جبهه‌های جدید جنگ با داعش «بسیار قوی و محکم حاضر خواهد شد و این عهد ما با شهدای برج البراجنه است».

وی اشاره‌ای به برنامه‌ریزی احتمالی حزب‌الله و هم‌پیمان اصلی‌اش، ایران، برای «جبهه‌های جدید جنگ با داعش» نکرده‌است.

به گفته نصرالله، «عمر گروه‌های تکفیری کوتاه است؛ آنها متحمل شکست‌های سنگین شده و زمین‌های زیادی را در سوریه و عراق از دست داده‌اند؛ از درون در حال فروپاشی هستند و هر روز خبرهای آن را می‌شنویم».

در حمله دوگانه پیکارجویان انتحاری داعشی در جنوب بیروت، ۴۱ تن کشته و بیش از ۱۸۰ تن زخمی شدند و ویرانی زیادی در محل‌های کسب و کار و زندگی ساکنان برجای ماند.

پس از انفجار نخست از سوی بمبگذار انتحاری اول در برابر یک نانوایی و زمانی که افراد برای کمک به مجروحین جمع شدند، بمبگذار انتحاری دوم کمربند خود را منفجر کرد.

اکثر ساکنان شیعه در حومه جنوبی بیروت از هواداران حزب‌الله به حساب می‌آیند و خانواده‌های جنگجویان حزب الله در این مناطق زندگی می‌کنند و دفاتر و مراکز بسیاری از حزب‌الله در این بخش از پایتخت لبنان فعالیت دارد.

انفجارهای پنج‌شنبه شب بیروت بزرگ‌ترین حمله در لبنان، از زمان پایان جنگ‌های داخلی آن کشور بود.

حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله، گفته‌است یکی از دو حمله‌کننده بیروت سوری است و احتمال می‌رود که حمله‌کننده انتحاری دوم نیز سوری باشد اما تحقیقات هنوز ادامه دارد.

دبیرکل حزب الله در همین حال دستگیری دو فلسطینی در میان مظنونین دستگیر شده به اتهام یاری‌رسانی به انتحاری‌های داعش در انجام عملیات پنج‌شنبه شب بیروت را تکذیب کرد.

حسن نصرالله گفت، «دو فلسطینی دستگیر شده، قطعاً هیچ ارتباطی با این عملیات تروریستی ندارند» اما وی مستندات سخن خود را ارائه نکرد.

به گفته او، «شاید برخی از انتحاری‌ها و عناصر شبکه‌های تکفیری داعش، القاعده و جبهه النصره، فلسطینی، سوری، و یا لبنانی از اهل سنت باشند اما حق نداریم آن را به همه فلسطینی‌ها و یا سوری‌ها و یا اهل سنت لبنان تعمیم دهیم... و هیچ‌کس حق تعرض به آوارگان سوری و فلسطینی را ندارد».

نصرالله در همین حال گفت افراد بازداشت شده «در اختیار دستگاه‌های امنیتی (لبنان) هستند و به ارتباط خود با داعش و دریافت دستورها و توجیهات از سرکردگان این گروه اعتراف کرده‌اند».

به گفته دبیرکل حزب الله، در صورت عدم سرعت عمل نیروهای امنیتی لبنان در دستگیری افراد مرتبط با حملات بیروت، احتمال وقوع عملیات مرگبار بیشتری در لبنان می‌رفت و از حملاتی مشابه که قرار بود در شمال لبنان اجرا شود، جلوگیری شده‌است.

به گفته نصرالله، «برای مقابله با موج جدید انفجارها باید به سراغ سرشاخه‌ها رفت تا تروریست‌های بیشتری را اعزام نکنند».

حزب الله بیش از سه سال است که صدها نفر از جنگجویان خود را به سوریه اعزام کرده‌است.

در هفته‌های گذشته، پا به پای افزایش شمار کشته‌های نظامی ایران در جبهه‌های جنگ سوریه، اجساد بیشتری از کشته‌های حزب الله نیز به لبنان بازگردانده شده‌است.

شماری از فرماندهان حزب الله در میان کشته‌های ماه‌های اخیر در سوریه بوده‌اند. در برخی از ارزیابی‌ها ادعا شده که شمار جنگجویان حزب الله در سوریه حدود پنج هزار نفر است.

نیروهای سیاسی در طیف ملی‌گرایان لبنان در گذشته با محکومیت مداخله حزب الله در جنگ داخلی سوریه گفته‌اند که این عملکرد، لبنان را نیز به خطر انداخته‌است.

اما دبیر کل حزب الله می‌گوید، اگر جنگجویانش در سوریه نبودند، لبنان در معرض افتادن به کام گروه «حکومت اسلامی» بود.

به گفته نصرالله، حملات داعش در پاریس نیز نشان می‌دهد که «امروز با شیوه جدیدی از عملیات تروریستی در جهان از سوی گروه‌های تروریستی تکفیری روبرو هستیم».

حزب الله حملات انجام شده از سوی گروه «حکومت اسلامی» در پاریس را نیز محکوم کرده است؛ این محکومیت از سوی حزب الله امری کم‌سابقه محسوب می‌شود.

این در حالی است که حزب الله در طول بیش از سی سال موجودیت خود، همواره در مظان اتهام اجرای عملیات تروریستی مرگباری در شماری از نقاط جهان، از جمله بمب‌گزاری در کانون یهودیان آرژانتین در سال ۱۹۹۴ بوده‌است.

آمریکا نیز حزب الله را به عملیات مرگبار انفجار مقر نیروهای آمریکایی در اوایل دهه هشتاد میلادی در لبنان متهم می‌کند.

XS
SM
MD
LG