لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۱

نتانیاهو: سفر جان کری به اسرائیل در حال حاضر مناسب نیست


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل (راست) و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل (راست) و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا

در حالی که اختلافات علنی اسرائیل و آمریکا بر سر توافق هسته‌ای با ایران تشدید شده‌است، نخست وزیر اسرائیل عملاً به درخواست وزیر امور خارجه آمریکا برای سفر به این کشور پاسخ منفی داده‌است.

در پی آن‌که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در مصاحبه با یک رسانه اسرائیلی گفت که خواهان سفر به اسرائیل است، دفتر نخست وزیری اسرائیل اعلام کرد که این سفر را در حال حاضر مناسب نمی‌داند.

به گزارش «تایمز اسرائیل»، دفتر نخست وزیری اسرائیل یکشنبه ۱۳ اردیبهشت در پاسخ به درخواست آقای کری گفته‌است، دولت جدید ائتلافی اسرائیل هنوز تشکیل نشده و از این‌رو آمدن وزیر امور خارجه آمریکا لزومی ندارد.

بنیامین نتانیاهو که در انتخابات سراسری دو ماه پیش کشورش پیروز شد، هنوز نتوانسته‌است دولت تازه خود را معرفی کند و این مأموریت او به آخرین روزهای مهلت باقی‌مانده از کار تشکیل دولت، کشیده شده‌است.

نتانیاهو در حالی عملاً درخواست جان کری را برای سفر به اسرائیل رد کرده که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نیز به تازگی گفت که با نتانیاهو دیدار نمی‌کند و او را رسماً به کاخ سفید دعوت نخواهد کرد تا ابتدا توافق نهایی هسته‌ای میان قدرت‌های جهانی با ایران بدست آید.

آقای اوباما تأکید کرد که انتقادهای نخست وزیر اسرائیل از سیاست آمریکا برای حصول توافق هسته‌ای با ایران دلیل عدم ملاقات با نتانیاهو تا پس از دستیابی به توافق نهایی اتمی با ایران است.

اوباما در سفر دو ماه پیش نتانیاهو به واشینگتن نیز با انگیزه «خودداری از حمایت از یکی از نامزدها در انتخابات اسرائیل» با او ملاقات نکرد.

در زمان حضور نتانیاهو در واشینگتن که او به دعوت جان بینر، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان به آمریکا رفته بود، ملاقات نتانیاهو با جان کری نیز بدلیل آنچه که «عدم حضور وزیر خارجه در واشینگتن» نامیده شد، لغو گردید.

اسرائیل در حالی آب سردی به روی اشتیاق جان کری برای سفر به بیت المقدس ریخته‌است که وزیر خارجه آمریکا یکشنبه ۱۳ اردیبهشت در مصاحبه با شبکه ۱۰ تلویزیون اسرائیل، واکنش‌های مخالفان توافق هسته‌ای با ایران را «هیجان‌زده» نامید.

کری به این شبکه اسرائیلی گفت، آمریکا هیچ توافقی را که به امنیت اسرائیل لطمه بزند، با ایران امضاء نخواهد کرد... و نظارت ناظران بر سایت‌های اتمی ایران، «نه یک روز و دو روز، یا ۱۰ سال و ۱۵ سال، بلکه ابدی خواهد بود».

به گفته وزیر خارجه آمریکا، نتیجه توافق هسته‌ای با ایران «کاهش ۹۸ درصدی ذخایر اورانیوم غنی شده ایران است که از ۳۰۰ تن به ۱۲ تن خواهد رسید».

کری این را نیز گفت که فکر نمی‌کند اسرائیل بدون مشورت با آمریکا به سایت‌های اتمی ایران حمله کند، و افزود که آمریکا همچنان تمامی گزینه‌ها؛ «تحریم‌ها و گزینه نظامی» در برابر ایران را حفظ کرده‌است.

اما به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نتانیاهو یکشنبه شب ۱۳ اردیبهشت، در دیدار با سناتور راب پورتمن، رئیس یکی از کمیته‌های فرعی امنیت داخلی سنا، بار دیگر تلویحاً گفت که او بهتر از رهبری آمریکا خطرات ناشی از برنامه اتمی ایران را درک می‌کند.

نخست وزیر اسرائیل در پاسخ تلویحی به اظهارات جان کری که ساعتی قبل از تلویزیون اسرائیل پخش شده بود، گفت، «بعضی‌ها می‌گویند توافق با ایران، اسرائیل را به خطر نمی‌اندازد اما من که نخست وزیر اسرائیل و مسئول تأمین امنیت این کشور هستم می‌گویم دارد توافقی تنظیم می‌شود که هم اسرائیل و هم کل منطقه و جهان را با خطر روبرو می‌کند».

نتانیاهو مدعی شد که چارچوب تفاهم لوزان به ایران امکان داده که «زیرساخت‌های هسته‌ای‌اش را حفظ کند؛ ظرفیت تولید سوخت برای بمب هسته‌ای در یک دهه را به ایران داده و به تهران اجازه می‌دهد ده‌ها میلیارد دلار دیگر پول به خزانه‌اش بریزد؛ پولی که خرج تجاوزگری و حمایت از تروریسم خواهد شد».

نتانیاهو این را نیز گفت که «مذاکرات با ایران نباید برای دستیابی به هر توافقی باشد؛ باید تلاش شود که توافقی خوب بدست آید که راه دستیابی ایران به بمب هسته‌ای را ببندد».

تشدید اختلافات اسرائیل با رهبری آمریکا در خصوص توافق نهایی هسته‌ای با ایران در حالی است که هیئت‌های ایران و کشورهای گروه ۱+۵ این روزها در نیویورک به تلاش برای تنظیم پیش‌نویس توافق نهایی اتمی ادامه می‌دهند؛ ضرب‌الاجل پایانی این مذاکرات هشت هفته دیگر است.

ایران با رد سیستماتیک اتهام تلاش برای تولید بمب هسته‌ای، تأکید دارد که اسرائیل خود دارای «چهارصد کلاهک هسته‌ای» بوده و حق متهم کردن ایران را ندارد.

XS
SM
MD
LG