لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۸

فراخوان نتانیاهو: یهودیان فرانسه به اسرائیل مهاجرت کنند


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، از یهودیان فرانسه که عزادار کشته شدن چهار یهودی در حمله روز جمعه پاریس هستند، خواسته‌است، برای زندگی به اسرائیل مهاجرت دائم کنند.

نتانیاهو این فراخوان را نیز از یهودیان در سایر کشورهای اروپایی به عمل آورده‌است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نتانیاهو شنبه بیستم دی گفت، کمیته ویژه‌ای از سوی وزیران دولت او برای برقراری تسهیلاتی جهت مهاجرت یهودیان فرانسه و اروپا به اسرائیل تشکیل شده که کار خود را بی‌درنگ آغاز می‌کند.

سخنان نتانیاهو یک روز پس از حمله مسلحانه به یک سوپرمارکت یهودیان در جنوب شرقی پاریس بیان شد.

روز جمعه نوزدهم دی، در حمله به یک سوپرمارکت کلیمیان در «پورت د ونسن» در جنوب شرق پاریس، چهار نفر از مشتریان یهودی بدست مهاجم کشته شدند.

نیروهای ویژه پلیس فرانسه پس از چند ساعت با حمله به سوپرمارکت، گروگان‌گیر را کشتند و گروگان‌های باقیمانده را نجات دادند.

صدها تن از یهودیان فرانسه شنبه شب در برابر این سوپرمارکت گردآمده و یاد قربانیان را گرامی داشتند.

مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه، در تجمع یهودیان پاریس حضور یافت و با یهودیان ابراز همدردی کرد.

مانوئل والس به یهودیان گفت، در فرانسه بمانید. به گفته آقای والس، «فرانسه بدون یهودیان، یک شکست است و فرانسه دیگر آن کشور پیشین نیست».

مانوئل والس و فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه، در روزهای گذشته گفته بودند، حمله به سوپرمارکت یهودیان، با غرض‌ورزی‌های یهودستیزانه صورت گرفته و فرانسه با آن کنار نخواهد آمد.

آقای اولاند بامداد یکشنبه بیست و یکم دی، پیش از ملحق شدن به رهبران جهانی در راهپیمایی بزرگ پاریس، با هیاتی از یهودیان فرانسه دیدار کرد و با آنها ابراز همدردی کرد.

براساس گزارش رسانه‌های اسرائیل، یهودیان در این دیدار در کاخ الیزه، از رئیس جمهوری فرانسه خواستند که این کشور گام‌های عملی و «واقعی» برای مبارزه با یهودستیزی بردارد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، همراه با هیاتی از وزیران این کشور در میان رهبران جهانی است که برای شرکت در راهپیمایی بزرگ یکشنبه پاریس، به فرانسه رفته‌است.

روز جمعه همزمان با گروگان گیری در سوپرمارکت «هیپرکاشر» پاریس، پلیس فرانسه به صاحبان سایر مغازه‌های یهودی در این کشور رهنمود داده بود، کسب و کار خود را ببندند و اگر فرصت ندارند، کرکره‌ها را پایین کشیده و لامپ‌ها را خاموش کنند و درها را از درون ببندند.

همزمان، کنیسه بزرگ یهودیان پاریس موقتا بسته شد، که این امر از جنگ جهانی دوم سابقه نداشت.

از بیش از ششصد هزار تن یهودیان ساکن فرانسه، اکنون ۴۸۷ هزار تن در این کشور باقی مانده‌اند؛ در سال‌های گذشته، بیش از ۱۳۰ هزار نفر از آنها برای زندگی همیشگی، راهی آمریکا، کانادا و یا اسرائیل شده‌اند.

یهودیان فرانسه می‌گویند بیش از هر زمان دیگر احساس عدم امنیت می‌کنند.

کشته‌های سوپرمارکت پاریس

رسانه‌های اسرائیل یکشنبه بیست و یکم دی خبر داده‌اند، جسد کشته‌های یهودی سوپرمارکت کلیمیان برای خاکسپاری به اسرائیل انتقال می‌یابد.

کشته‌ها: یوآو خطاب، فیلیپ برهام، یوحنان کهن و فرانسوا میشل-سعده بودند؛ یوآو خطاب پسر روحانی ارشد یهودیان باقیمانده در کشور تونس بود.

براساس شواهد بیان شده از زبان گروگان‌های رهاشده از سوپرمارکت، یوآو خطاب تلاش کرده بود با غافلگیر کردن امدی (حامدی) کولیبالی، گروگان‌گیر مسلح عامل حمله به سوپرمارکت یهودی، تیربار را از دست او بگیرد اما کولیبالی به خطاب شلیک کرد.

شاهدان گفته بودند، یوآو خطاب به مدت ۴۵ دقیقه در خون خود غلطیده و خون از مغز او بر زمین می‌ریخت اما چون کولیبالی با وجود التماس سایر گروگان‌ها برای بیرون بردن این زخمی مخالفت می‌کرد، او جان داد.

امدی کولیبالی دو ساعت پیش از کشته شدن بدست تکاوران فرانسوی، در تماسی تلفنی با ابتکار خود با یک شبکه تلویزیونی فرانسوی گفته بود «چند یهودی را کشتم».

XS
SM
MD
LG