لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۸

نتانیاهو: عملیات جنگی ادامه خواهد یافت


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل

روز یکشنبه نوزدهم مرداد، در سی و چهارمین روز از بحران جنگی غزه، در حالی که حملات متقابل ارتش اسرائیل و شبه نظامیان فلسطینی ادامه دارد و مذاکرات سیاسی در قاهره برای برقراری آتش‌بس با خطر روبه‌رو شده‌است، نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرد عملیات جنگی ادامه خواهد یافت.

در این میان، هیات فلسطینی در مذاکرات قاهره تهدید کرده‌است که اگر هیات اسرائیلی به گفت‌وگوها بازنگردد، این هیات نیز قاهره را ترک خواهد کرد. بنا بر گزارش‌ها، در شبانه‌روز اخیر دست‌کم ۱۲ فلسطینی دیگر کشته شدند.

بنیامین نتانیاهو روز یک‌شنبه در آغاز نشست دولت خود که برای بررسی بحران غزه تشکیل شده بود، گفت: «عملیات 'صخره استوار' ادامه دارد؛ ما در هیچ مرحله‌ای از این عملیات، پایان آن را اعلام نکرده‌ایم».

نتانیاهو با گفتن اینکه «تحقق هدف‌ها به زمان نیاز دارد»، به طور تلویحی از مردم اسرائیل خواست صبور باشند.

ژنرال ذخیره موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل نیز در این نشست دولت گفت، «تا قطع آتشباری‌ها و خاتمه روشن ترور، به عملیات ادامه می‌دهیم، و این کار، به صبوری نیاز دارد».

آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل، در آغاز این نشست به رسانه‌ها گفت، «مطالبات حماس، بسیار فراتر از درخواست‌های پیشین است».

به گفته لیبرمن، «اسرائیل باید به صورت بسیار روشن بر حماس غلبه کرده؛ زمین را (از شبه نظامیان) پاکسازی کند».

گیلعاد اردان، وزیر مشاور اسرائیل نیز یکشنبه گفت، «حتی به قیمت اشغال دوباره نوار غزه» باید حماس را سرکوب کرد.

گیدئون ساعار، وزیر کشور اسرائیل نیز گفت، «باید نیروی نظامی حماس در غزه را شکست».

این نشست دولت اسرائیل برای بررسی بحران غزه در وزارت دفاع در تل‌آویو برگزار شده بود نه در محل عادی دفتر نخست‌وزیری در بیت‌المقدس.

ناظران امور اسرائیل می‌گویند، سخنان نخست‌وزیر و وزیر دفاع این کشور پاسخ غیرمستقیم به انتقادهای شدیدی است که ساکنان جنوب اسرائیل، شهرداران این مناطق و برخی از سیاستمداران اسرائیلی از وزیر دفاع و رئیس ستاد کل ارتش مطرح کرده‌اند.

مردم اسرائیل می‌گویند، وزیر دفاع و رئیس ستاد کل ارتش کشورشان هفته گذشته که به مردم «اطمینان» برای «برقراری دوباره امنیت» داده و به آنها توصیه کردند به خانه‌هایشان بازگردند، «شتاب زده» عمل کرده‌اند.

تهدید به ترک مذاکرات قاهره

در این میان، هیات فلسطینی در مذاکرات قاهره تهدید کرده‌است که اگر هیات اسرائیلی به گفت‌وگوها بازنگردد، این هیات نیز قاهره را ترک خواهد کرد.

به گزارش رسانه‌های دنیای عرب، عزام الاحمد، مقام ارشد جنبش فتح که ریاست هیات فلسطینی در گفت‌وگوهای قاهره را در دست دارد، گفته‌است، مذاکرات یکجانبه هیات فلسطینی با مقامات مصر بیهوده است.

آقای الاحمد خواهان بازگشت «بی قید وشرط» هیات اسرائیلی و پیوستن دوباره آن به مذاکرات قاهره شد.

عزام الاحمد نماینده محمود عباس و رهبری تشکیلات فلسطینی در مذاکرات قاهره است ولی چهره‌هایی از دو سازمان حماس و جهاد اسلامی در هیات فلسطینی نقش تعیین‌کننده دارند.

عزت الرشق، مقام ارشد حماس که در مذاکرات قاهره حضور دارد، گفت احتمال ترک هیات فلسطینی در ساعات آینده (در روز یکشنبه)، بسیار جدی است.

شبه نظامیان حماس و جهاد اسلامی فعالان اصلی در نبردهای ۳۴ روز اخیر در برابر اسرائیل بوده و مسئولیت پرتاب بیش از سه هزار راکت به سوی اسرائیل و حفر تونل برای عملیات شبه نظامی علیه اسرائیل را قبول کرده‌اند.

دولت اسرائیل روز جمعه گذشته هیات سه نفره‌ای از بلندپایگان خود را که یک روز قبل از آن برای مشارکت در مذاکرات به قاهره اعزام کرده بود، به نشانه اعتراض به «ازسرگیری حملات راکتی» از سوی شبه نظامیان علیه شهرهای اسرائیلی، به این کشور برگرداند.

نتانیاهو در نشست دولت خود در یکشنبه نوزدهم مرداد گفت، «اسرائیل زیر آتشباری، مذاکره نمی‌کند».

بامداد جمعه، در پی ۷۲ ساعت وقفه در آتشباری‌های متقابل، حملات راکتی از سرگرفته شد زیرا حماس تمدید آتش‌بس را نپذیرفت؛ ارتش اسرائیل نیز پس از دو ساعت و نیم از تجدید حملات راکتی، اعلام کرد که «شکیبایی‌اش به سر آمده» و حملات هوایی و نیز آتشباری دریایی علیه هدف‌های متعلق به شبه نظامیان غزه را تجدید کرد.

حماس استدلال کرده‌است که هیچیک از خواسته‌های مهم فلسطینیان که در مذاکرات قاهره مطرح شده‌است، از سوی اسرائیل و نیز از سوی مصر پذیرفته نشده‌است.

در کنار رفع کامل حصر غزه، برپایی بندر دریایی و فرودگاه برای غزه، یکی از مطالبات مهم حماس است؛ اما هم اسرائیل و هم مصر قاطعانه با آن مخالفت می‌کنند. مصر درخواست فلسطینی‌ها را برای کار بدون محدودیت گذرگاه رفح رد کرده‌است.

تحولات میدانی آتشباری‌های متقابل

در این میان، تمدید بحران، قربانیان بیشتری در طرف فلسطینی گرفته و خسارت بیشتری برای آنها به بار آورده و در طرف اسرائیلی نیز روند زندگی در بخش بزرگی از این کشور به‌دلیل حملات راکتی دوباره مختل شده‌است.

در همین حال، رسانه‌های اسرائیل به نقل از فرماندهان ارتش این کشور ارزیابی کرده‌اند که راکت‌های شلیک شده سه روز گذشته، تنها مناطق بسیار نزدیک به غزه را هدف قرار داده‌است.

ژنرال‌های ارتش اسرائیل به رادیوی این کشور گفته‌اند، از یکسو شمار راکت‌های برد بلند شبه‌نظامیان کاهش یافته و از سوی دیگر، حماس نمی‌خواهد با شلیک راکت به مناطقی غیر از آبادی‌های بسیار نزدیک به غزه، وضع را وخیم‌تر کند تا مذاکرات قاهره «منفجر» نشود.

ارتش اسرائیل نیروهای عادی و ذخیره خود را در نزدیکی مرز غزه باقی گذاشته‌است تا «برای هر احتمالی» آماده باشند.

احتمال بازگرداندن نیروهای پیاده‌نظام به بخش‌هایی از غزه، هنوز مطرح است. اسرائیل هفته گذشته نیروهای زمینی خود را پس از ۱۸ روز حضور در غزه، از این باریکه خارج کرده بود.

در شبانه‌روز اخیر دست‌کم ۱۲ فلسطینی دیگر کشته شدند.

اسرائیل تاکید دارد که آمار و ارقام حدوداً دو هزار نفره‌ای که فلسطینی‌ها درمورد شمار کشته‌های خود ارائه می‌کنند، «تحریف» شده‌است و سازمان‌های شبه نظامی، کشته‌های خود را در میان تلفات غیرنظامی «پنهان» می‌کنند.

XS
SM
MD
LG