لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۶

ابداع جدید ارتش آمریکا: «فشنگ‌هایی که خود بخود به هدف می‌خورند»


ارتش ایالات متحده آمریکا اعلام کرده که نوعی «فشنگ هوشمند» را با موفقیت آزمایش کرده‌است.

به گزارش شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، ارتش تأیید کرده که توانسته دو ماه پیش موفقیت‌آمیزترین آزمایش این نوع فشنگ‌های هوشمند کالیبر ۵۰ را به انجام برساند.

بر این اساس، فشنگ‌های هوشمند جدید – موسوم به «اگزکتو» - مجهز به نوعی حسگر نوری هستند که پس از شلیک بدون خطا به اهداف در حال حرکت یا گریز اصابت می‌کنند.

آژانس پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی (DARPA) گفته که در آزمایش‌های انجام شده بر روی فشنگ‌های هوشمند از یک تیرانداز حرفه‌های باتجربه استفاده کرده و این شخص توانسته با شلیک گلوله‌های هوشمند همه اهداف تعیین شده را بزند.

در بیانیه‌ای که آژانس منتشر کرده، آمده‌است که «در مرحله بعد یک تیرانداز تازه‌کار هم با استفاده از فشنگ‌های هوشمند با موفقیت به اهداف درحال حرکت شلیک کرد.» شبکه «سی‌ان‌ان» در ادامه گزارش خود گفت «به بیان دیگر، در صورت تولید انبوه این محصول جدید دیگر نیازی ندارید که تیرانداز ماهری باشید تا تیرتان به هدف بخورد!»

ارتش ایالات متحده این اختراع جدید را «دستاوردی بزرگ» توصیف کرده‌است که آژانس پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی موفق به ارائه آن شده‌است. «جرومی دان»، مدیر برنامه‌های آژانس در همین باره گفت: «در راستای اهداف محوله به آژانس فشنگ اگزکتو دستاوردی داشته که پیش از این غیرممکن دانسته می‌شد: هدایت پیوسته یک فشنگ کالیبر پایین و رساندن آن تا هدف.»

آقای دان در ادامه افزود: «این نمایش زنده شلیک نشان داد فشنگ اگزکتو قادر است با دقتی فوق‌العاده به اهداف متحرک و گریزنده اصابت کند. اگزکتو می‌تواند در مسافت‌هایی که با فشنگ‌های معمولی نمی‌توان هدف را زد، با دقت به هدف اصابت کند.

این محصول قابلیت‌های هدایتی خود را در قالب یک فشنگ کوچک کالیبر ۵۰ گنجانده، که این خود یک دستاورد اساسی است که راه را برای امکاناتی جدید در آینده در فشنگ‌های کالیبر مختلف هموار می‌کند.»

به نوشته روزنامه «دیلی میل»، شرکت سازنده فشنگ اگزکتو اعلام کرده که این فشنگ «مجهز به سامانه هدایتی نوری مجهز است که ردیابی و اصابت به هدف گلوله را میسر می‌کند. این گلوله هوشمند می‌تواند با محاسبه بهترین مسیر شرایط آب و هوا، وزش باد، حرکت هدف و دیگر مؤلفه‌ها را در نظر گرفته و دقت در تیراندازی را به میزان بسیار چشمگیری بهبود دهد.»

علاوه بر موارد بالا، فشنگ اگزکتو میدان بُرد تک‌تیراندازان را هم به میزان چندین برابر افزایش می‌دهد. هم اینک تک‌تیراندازان آمریکایی باید بتوانند با ۹۰ درصد دقت اهدافی را در ۶۰۰ متری بزنند، آنطور که سازندگان اگزکتو می‌گویند، در صورت استفاده از گلوله جدید این مسافت از ۶۰۰ متر به ۲۰۰۰ متر افزایش خواهد یافت.

XS
SM
MD
LG