لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۲

تاثیر ترکیب مجلس دهم بر فضا و فرایند سیاسی


شمارش آرا مرحله دوم انتخابات مجلس دهم روز شنبه به پایان رسید و تکیه‌زنندگان آینده بر ۶۸ کرسی مجلس دهم انتخاب شدند. در رسانه‌ها در ایران اختلاف بر سر وابستگی سیاسی نمایندگان منتخب همچنان داغ و در جریان است.

رسانه‌های تندرو نزدیک به اصولگرایان مانند خبرگزاری فارس روز یکشنبه با انتقاد از «صداقت رسانه‌ای» رسانه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان می‌نویسد که در انتخابات مجلس دهم اصولگرایان ۱۲۶ کرسی، اصلاح طلبان ۱۱۲ کرسی، مستقلین ۴۲ کرسی و اعتدال‌گرایان نیز ۹ کرسی را آن خود کرده‌اند.

این در حالی است که رسانه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان و نزدیک به دولت شمار نمایندگان اصولگرا در مجلس ۱۰ را حدود ۸۰ نفرشمارش کرده‌اند. به نوشته روزنامه اعتماد کسانی که با شعار اصلاح‌طلبی یا به اشعار لیست امید یا طرفداری از دولت یا به اشعار مستقل بودن رأی آورده‌اند، حدود ۲۳۰ نفر هستند. به نوشته انتخاب کمال سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری به شکست اصولگرایان در انتخابات اذعان دارد و می‌گوید اصولگرایان باید بپذیرند که در این انتخابات همچون انتخابات سال ۹۲ شکست خورده‌اند.

سایت خبری تابناک وابسته به محسن رضایی بر این باور است که نه اصلاح طلبان و نه اصولگرایان در مجلس آینده، نقش تمام‌کنندگی نخواهند داشت؛ بلکه اصلاح طلبان برای رسیدن به خواسته‌های خود در مجلس به آرای مستقل‌ها نیاز مبرم دارند.

محمد صادق جوادی حصار روزنامه‌نگار و تحلیلگر در مشهد درباره اهمیت و تأثیر ترکیب مجلس دهم بر فضا و فرایند سیاسی آینده به رادیو فردا می‌گوید «دست کم مجلس دهم می‌تواند رویکرد افراطی مجلس نهم در برابر دولت را اصلاح کند».

در کنار اختلاف نظر بر سر وابستگی سیاسی نمایندگان منتخب مجلس دهم ترکیب هیئت رئیسه مجلس و شخص رئیس مجلس دهم هم از موضوع‌های داغ مورد بررسی در تهران است.

سهیلا جلودار زاده نماینده منتخب از تهران به خبرگزاری ایسنا می‌گوید همه می‌توانند در اداره مجلس برای رسیدن به اهداف مشترک ملی نقش داشته باشند اما رقابت بین محمد رضا عارف و علی لاریجانی بر سر کسب کرسی ریاست مجلس در جلسات مختلف آینده مشخص می‌شود.

کمال سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری هم به انتخاب می‌گوید با توجه به ترکیبی که مجلس به خود گرفته‌است ریاست باید به نام آقای عارف باشد ولی نباید تنها از این دید نگاه کرد بلکه باید دید جامعه چه خواسته‌هایی دارد.

درباره گمانه‌زنی‌ها بر سر رئیس احتمالی مجلس آینده آقای جوادی حصار براین باور است که انتخاب محمدرضا عارف با خود پیامی از تحول را خواهد داشت.

به گفته دبیر ستاد انتخابات کشور کار مجلس ۱۰ هفتم خرداد ماه آینده همزمان با پایان کار مجلس نهم آغاز خواهد شد.

گزارش جواد کوروشی از واکنش ها به نتیجه انتخابات
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:38 0:00
لینک مستقیم

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه در سخنرانی خود به مناسبت روز کارگر با استقبال از نتایج انتخابات اخیر مجلس، ابراز امیدواری کرد که مجلس آینده با دولتش همکاری بیشتری داشته باشد.

XS
SM
MD
LG