لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۸

جنگ ستارگان؛ آغازی دوباره


طرفداران فیلم‌های جنگ ستارگان در لباس مبدل در اوکراین
طرفداران فیلم‌های جنگ ستارگان در لباس مبدل در اوکراین

سال‌ها پیش وقتی ششمین فیلم سینمایی از مجموعه فیلم‌های «جنگ ستارگان» ساخته شد، جرج لوکاس، کارگردان و مالک شرکت فیلم‌سازی «لوکاس‌فیلم»، به طرفداران پرشمار فیلمش گفت که در انتظار قسمت هفتم آن نباشند زیرا «جنگ ستارگان» تمام شده‌است. اما بخت با عاشقان سینه‌چاک این مجموعه یار بود؛ چون آقای کارگردان، «لوکاس‌فیلم» را به همراه تمام متعلقاتش به قیمت چشمگیر ۴.۲ میلیارد دلار به کمپانی والت‌دیزنی فروخت و به این ترتیب به قول خودش «جنگ ستارگان» را به دست «نسل جدیدی از فیلم‌سازان» سپرد.

والت‌دیزنی هم بدون معطلی برای بهره‌بردن از برندِ پرطرفدار «جنگ ستارگان» آستین بالا زد؛ نه تنها قسمت هفتم این فیلم با نام «نیرو بیدار می‌شود» (The Force Awakens) زمستان امسال (۱۸ دسامبر) روی پرده سینما خواهد رفت، بنا به اعلام کمپانی والت‌دیزنی ازین به بعد علاقه‌مندان هر دو-سه سال یکبار می‌توانند به تماشای قسمت جدیدی از این فیلم بنشینند.

کارگردانی قسمت هفتم «جنگ ستارگان» با جی. جی. آبرامز بوده‌است، کارگردانی که در سال ۲۰۰۹ قسمت آخر «پیشتازان فضا» (Star Trek) را در حال و هوای علمی-تخیلی مشابهی کارگردانی کرده بود اما حتی او هم در پذیرش پروژه‌ای با این ابعاد کمی دودل بود - احتمالاً به این دلیل که می‌دانست طرفداران دوآتشه «جنگ ستارگان» با کسی شوخی ندارند. شاید به همین دلیل برای شباهت هرچه بیشتر فیلم هفتم به سه‌گانه اولیه جرج لوکاس، ترجیح داده شده از مکان‌های واقعی و مدل‌های مینیاتوری استفاده شود تا فنون دیجیتالی مانند صفحه سبز.

درست سی و هشت سال پیش، جرج لوکاس جوان با ابزارهایی نه چندان پیچیده و خلاقیت سینمایی چشمگیر خود جهانی خلق کرد -که هرچند حالا نمونه‌های مشابه زیادی در سینما و تلویزیون یافته- در زمانه خود به شدت نو و پیشرو بود. قسمت هفتم این فیلم سینمایی که احتمالاً در آستانه کریسمس روی پرده سینماهای جهان خواهد رفت، در حدود سه دهه پس از سقوط امپراطوری اتفاق می‌افتد؛ پس از درگیری نهایی که در فیلم «بازگشت جـِدای» (۱۹۸۳) روایت شده بود.

هرچند نام «جنگ ستارگان» کافی است تا درآمد نجومی سازندگان آن را تضمین کند، به نظر می‌رسد والت‌دیزنی هم برای بهره‌برداری هرچه بیشتر از این نام تجاری سخت به تقلا افتاده است؛ از جمله این شرکت در تلاش است نام «جنگ ستارگان» را در سرخط اخبار نگه دارد و به طرفداران اطمینان بدهد فیلم جدید، آنها را ناامید نخواهد کرد.

همین هفته پیش والت‌دیزنی کاری کرد که جرج لوکاس طی دهه‌های گذشته زیر بار آن نرفته بود: بعد از سال‌ها هر شش قسمت فیلم - که پیشتر به شکل دی‌وی‌دی قابل خریداری بودند- برای دانلود روی اینترنت عرضه شد و در کنار خود فیلم، بخش‌هایی دیده‌نشده از پشت صحنه و مصاحبه‌های مربوط به آن هم در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

کمپانی مارول هم -که زیرمجموعه والت‌دیزنی به شمار می‌آید- بناست طی چند ماه آینده تعداد قابل توجهی کتاب (۲۰ جلد) در مورد «جنگ ستارگان» روانه بازار کند. البته هدف از انتشار این کتاب‌ها تنها مطرح نگه داشتن این نام نیست؛ در این کتاب‌ها داستان زندگی شخصیت‌های اصلی -و گاهی حتی فرعی- فیلم دنبال می‌شود تا طرفداران مشتاق ببینند بر سر هریک از آنها چه آمده‌است.

به‌علاوه شخصیت‌هایی نیز در این کتاب‌ها خلق و به جهان «جنگ ستارگان» افزوده خواهند شد که بعدها در فیلم، داستان آنها دنبال می‌شود؛ از جمله اولین شخصیت همجنس‌خواه این مجموعه که به گفته یکی از دست‌اندرکاران برای رعایت «گوناگونی» به جهان «جنگ ستارگان» افزوده شده‌است. این شخصیت زن که در کتاب «اربابان سیث» معرفی می‌شود، «ماف مورس» نام دارد و شایعات حاکی از این است که در قسمت‌های بعدی فیلم نقش محوری‌تری خواهد یافت.

خود جی. جی. آبرامز- نویسنده فیلم‌نامه و کارگردان فیلم- هم برای هرچه مشتاق کردن طرفداران سنگ تمام گذاشت: به جای اینکه به آنها فرصت بدهد از پیش در مورد قسمت جدید نظریه‌پردازی کنند، داستان آن را به کل مخفی نگه داشت. به گفته «میلتوس یرولِمو»، یکی از بازیگران فیلم، به جز معدودی بازیگر کلیدی به بقیه عوامل، فیلمنامه‌ای ارائه نشد و حتی دسترسی آنها به دیالوگ‌هایشان سر صحنه فیلم‌برداری هم همراه با نظارت و محدودیت بود. تریلر رسمی این فیلم هم به گونه‌ای ساخته شده که کمک چندانی به حدس زدن داستان نمی‌کند. حتی گفته می‌شود آبرامز یکی از بازیگرانی که به عنوان مهمان به پشت صحنه فیلم آمده بود را واداشت به صورت کتبی متعهد شود آنچه دیده و شنیده را فاش نخواهد کرد.

یکی دیگر از دلایلی که احتمال میزان استقبال از این فیلم را به صورتی چشمگیر افزایش می‌دهد این است که برخی بازیگرانی که تقریباً چهار دهه پیش در اولین «جنگ ستارگان» به کارگردانی جرج لوکاس نقش‌آفرینی کرده بودند، در فیلم جدید دوباره در همان نقش‌ها ظاهر شده‌اند، از جمله مارک همیل بازیگر نقش «لوک اسکای واکر» و همین‌طور یان مک‌دیارمید که در نقش امپراتور بازی خواهند کرد. به‌علاوه ستارگان اصلی فیلم، هریسون فورد و کری فیشر - که از نخستین فیلم در نقش‌های «هان سولو» و «پرنسس لیا» ظاهر شده بودند- هم در فیلم جدید نقش‌آفرینی می‌کنند. بر اساس آنچه -علی‌رغم تلاش سازندگان - چند روز پیش به مطبوعات درز کرده؛ بخش‌هایی از فیلمِ جدید داستان «ری»، دخترِ جوان این دو شخصیت را روایت خواهد کرد.

همان‌طور که می‌بینید رعایت چنین حدی از مخفی‌کاری در پروژه‌ای به بزرگی و پرطرفداری «جنگ ستارگان» آسان نیست. احتمالاً همین دست اتفاقات باعث نگرانی آقای کارگردان شده؛ چون همین چند روز پیش برخی رسانه‌ها نوشتند آبرامز قصد دارد فیلمش را شش ماه زودتر از موعد اکران کند تا جلوی هر نوع لو رفتن داستان را بگیرد. ممکن است جی. جی. آبرامز از سر ناچاری به این فکر افتاده باشد اما نمی‌توان انکار کرد که برای طرفداران سینه‌چاک «جنگ ستارگان»، این خبر خوبی است.

XS
SM
MD
LG