لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۸

«کاهش» تعداد مسائل باقی‌مانده در مذاکره هسته‌ای


از جلسات مذاکره در وین
از جلسات مذاکره در وین

«یک دیپلمات بلندپایه غربی» به خبرگزاری روسی ایتارتاس گفت که در روز سه‌شنبه ۱۶ تیر، «چهار یا پنج» موضوع مورد اختلاف هنوز در مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۵ باقی‌مانده است که حل و فصل دو مورد از آن «هم‌چنان دشوار است.»

این دیپلمات ارشد که نام او ذکر نشده به این خبرگزاری گفت: «تا دیشب [دوشنبه] در حدود ۱۰ موضوع حل‌نشده داشتیم، اما وزیران خارجه موفق به پیشرفت شده و کار را به پیش برده‌اند.»

وی در ادامه گفت که چالش‌برانگیزترین موضوعات باقی‌مانده مربوط است به تحریم‌ها و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد.

این دیپلمات غربی افزود که «علاوه بر این، گروه ۱+۵ منتظر اعلام نتیجه سفر هیئت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران است.»

در همین حال، خبرگزاری ایسنا نیز خبر می‌دهد که یک دیپلمات ایرانی در گفت‌وگو با این خبرگزاری گفته‌است که «هنوز در هر سه حوزه هسته‌ای، تحریم و قطعنامه شورای امنیت» مسائلی وجود دارد که حل نشده است.

به گزارش خبرنگار اعزامی رادیو فردا به وین، دومین نشست وزیران خارجه ایران و گروه پنج به علاوه یک، بامداد سه‌شنبه بدون اعلام نتیجه خاصی به پایان رسید.

روز دوشنبه، روزنامه واشنگتن تایمز از قول «مقام‌های نزدیک به مذاکرات» نوشت که مذاکره‌کنندگان ایرانی در این روز بر روی رفع کامل تحریم‌ها، و ازجمله تحریم خرید موشک‌های بالیستیک توسط ایران، پافشاری کردند اما ایالات متحده و هم‌پیمانانش «همگی با هم با این درخواست مخالفت کرده و گفتند که برخی از تحریم‌ها علیه خرید تسلیحاتی توسط ایران باید پابرجا بماند.»

مهلت این مذاکرات قرار بود روز دهم تیرماه به پایان برسد، اما این مذاکرات برای یک هفته تمدید شد. روز سه‌شنبه ۱۶ تيرماه این مهلت به پایان می‌رسد.

کاخ سفيد روز دوشنبه اعلام کرد که احتمال دارد مذاکرات با ایران به بعد از سه‌شنبه نیز کشیده شود.

این در حالی است که وزیران خارجه ایران، روسیه و چین، طبق برنامه‌های قبلی قرار است روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، هفتم و هشتم ژوئیه، برای شرکت در اجلاس سران گروه اقتصادی «بریکس» و سازمان همکاری شانگهای به اوفا در روسیه بروند.

هم‌چنین از سوی دیگر، در همین حال، بر اساس «قانون بازنگری توافق هسته‌ای ایران» اگر مذاکرات هسته‌ای با ایران تا پنج‌شنبه نهم ژوئیه به سرانجام نرسد، کنگره آمریکا به جای ۳۰ روز، ۶۰ روز برای بازنگری توافق نهایی احتمالی مهلت خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG