لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۸

اوباما خطاب به ترامپ: اداره کاخ سفید با کسب و کار خانوادگی تفاوت دارد


باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده خطاب به دونالد ترامپ گفته که کاخ سفید را نمی‌توان همچون یک «کسب و کار خانوادگی» اداره کرد.

آقای اوباما در یک گفت‌وگو با شبکه ای‌بی‌سی گفته است سعی می‌کند رئیس جمهور منتخب آمریکا را متوجه کند که حکومت‌داری با اداره یک کارزار انتخاباتی تفاوت دارد و از این پس «پایتخت‌ها و مردم سراسر جهان و بازارهای مالی سخنان او را جدی خواهند گرفت.»

وی افزوده که ترامپ باید قدردان این مسئله باشد که به زودی و پس از ادای سوگند قدم به کاخ سفید خواهد گذاشت و باید بداند که مسئول اداره بزرگ‌ترین سازمان روی زمین خواهد بود.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

اوباما اضافه کرده که ترامپ باید به نهادهای ایالات متحده، «احترام» بگذارد و یک تیم قوی در کنار خود داشته باشد.

این گفت‌وگو در شرایطی انجام شده که اوباما آرام آرام برای ترک کاخ سفید آماده می‌شود و از روز بیستم ماه جاری میلادی (ژانویه)، دونالد ترامپ به طور رسمی قدرت را در آمریکا در دست خواهد گرفت.

اوباما همچنین گفته که دربارهٔ اهمیت اعتماد و اطمینان به فعالیت‌ها و گزارش‌های سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا با ترامپ صحبت کرده و به وی گفته که زمانی فراخواهد رسید که تنها راه اتخاذ تصمیم درست، اعتماد به این سازمان‌ها خواهد بود.

سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به تازگی دونالد ترامپ را در جریان «نقش» روسیه در حملات سایبری در دوران کارزار انتخابات ریاست جمهوری اخیر این کشور قرار داده‌اند.

بر اساس گزارش آنها، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه شخصاً «دستور» انجام این حملات را صادر کرده بود تا به هیلاری کلینتون، نامزد منتخب جمهوری‌خواهان ضربه بزند.

ترامپ در واکنش به این گزارش، از برقراری روابط «خوب» با روسیه دفاع کرده بود، اما در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که برای فعالیت‌های سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا «احترام فوق‌العاده‌ای» قائل است.

ترامپ پیش‌تر همچنین گفته بود که «چین، دیگر کشورها، گروه‌ها و افراد دیگر» نیز به طور پیوسته تلاش کرده‌اند تا نهادها و سازمان‌های آمریکا از جمله کمیته حزب دموکرات را هک کنند.

خانم کِلیَن کانوِی، سخنگوی ترامپ هم گفته که مردم آمریکا پیش از گزارش سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده، نظر مساعدی نسبت به هیلاری کلینتون نداشتند و حملات سایبری روسیه تأثیری بر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری نداشته است.

دونالد ترامپ در دوران مبارزات انتخاباتی خود هم‌چنین از توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی به یکی از «بدترین» توافق‌ها یاد کرده و گفته بود اولویت او کنار گذاشتن این توافق است.

باراک اوباما نیز در واکنش به این سخنان دونالد ترامپ گفته است که او در نهایت ارزش‌های توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران را تشخیص خواهد داد.

XS
SM
MD
LG