لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۶

پاکستان به دنبال طرح جایگزین برای پروژه خط لوله گاز ایران


مراسم آغاز ساخت خط لوله‌ای که ادامه کار آن هنوز محقق نشده است
مراسم آغاز ساخت خط لوله‌ای که ادامه کار آن هنوز محقق نشده است

شاهد خاقان عباسی، وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان، می‌گوید سرمایه‌گذاران تمایلی به مشارکت در پروژه خط لوله گاز ایران-پاکستان ندارند و دولت پاکستان «در حال کار بر روی طرحی جایگزین» برای این خط لوله نیز هست.

روزنامه «اکسپرس تریبون» پاکستان سه‌شنبه ۴ خردادماه از قول عباسی گزارش داد که پاکستان هنوز به پروژه خط لوله گاز ایران- پاکستان (خط لوله صلح) متعهد است، اما این پروژه هنوز با تحریم مواجه است.

وی با اشاره به واردات گاز مایع «ال‌ان‌جی» به عنوان راه حلی پایدار برای برطرف کردن بحران کمبود انرژی در پاکستان، گفت که در رابطه با خط لوله صلح، «مبادلات دلاری انجام‌پذیر نیست و سرمایه‌گذاران تمایلی به مشارکت ندارند.»

او گفت پروژه خط لوله گاز صلح به ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد، اما سرمایه‌گذاران در مورد آن مردد هستند. عباسی ضمن تأکید بر این‌که پاکستان متعهد به اجرای این پروژه است در عین حال افزود که در حال کار بر روی طرحی جایگزین نیز هست.

اجرای طرح خط لوله ایران به پاکستان، به پاکستان اجازه می‌دهد هر روز حدود ۲۲ میلیون متر مکعب گاز طبیعی از ایران دریافت کند.

بر اساس قرارداد، پاکستان از ابتدای سال ۲۰۱۵ باید واردات گاز از ایران را آغاز می‌کرد اما تا به حال نه خط لوله در طرف ایران تمکیل شده، نه پاکستان اقدامی برای ساخت آن کرده‌است.

وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان ادامه داد برخی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در مورد این پروژه هنوز پابرجاست و پاکستان قادر به ساخت این خط لوله نیست. با این وجود، پاکستان و ایران همکاری نزدیکی در همهٔ زمینه‌ها، شامل پروژه خط لوله گاز، دارند، و به محض اینکه تحریم‌ها برداشته شوند کار به سرعت آغاز خواهد شد.

عباسی واردات «ال‌ان‌جی» را به عنوان یک راه حل برای بحران کمبود گاز در پاکستان در کوتاه‌مدت، میان‌مدت، و بلندمدت یاد کرد و افزود «ال‌ان‌جی به رشد اقتصادی کمک می‌کند و هزینه‌های نفتی را کاهش می‌دهد». به عقیدهٔ او واردات ال‌ان‌جی نسبت به گازرسانی از طریق خط لولهٔ ایران- پاکستان یا خط لولهٔ «تاپی» (ترکمنستان، افغانستان، پاکستان، هند) کم‌هزینه‌تر است.

هم‌اکنون ساخت خط لوله تاپی نیز در حال انجام است که هدف از آن ارسال روزانه حدود ۸۵ میلیون متر مکعب گاز ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند است. ترکمنستان ۸۵ درصد و هر کدام از کشورهای دیگر ۵ درصد در این پروژه سهم دارند. عباسی افزود اگرچه خط لولهٔ «تاپی» به یک واقعیت تبدیل شده‌است، اما عملیاتی شدن آن چهار تا پنج سال طول خواهد کشید.

به گفته عباسی، در حال حاضر پاکستان روزانه ۴۵۰ میلیون فوت مکعب (حدود ۱۲٫۷ میلیون مترمکعب) «ال‌ان‌جی» وارد می‌کند و در نظر دارد آن را به ۲٫۴ میلیارد فوت مکعب در دو سال آینده افزایش دهد. در حال حاضر، گاز به صنایع و نیروگاه‌ها در پاکستان تحویل می‌شود. قطر بزرگترین تأمین‌کننده گاز مایع پاکستان است.

عباسی همچنین گفت پاکستان سالانه ۱۵ میلیارد دلار نفت خام وارد می‌کند، که از این میزان ۹ میلیارد دلار صرف واردات سوخت کوره می‌شود. جایگزینی سوخت کوره با ال‌ان‌جی حداقل ۲ میلیارد دلار صرفه‌جویی سالانه به‌همراه خواهد داشت زیرا ال‌ان‌ جی پاک‌ترین و کارآمدترین سوخت در تولید برق است.

XS
SM
MD
LG