لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۲

شناسایی «۹ برند» لبنی متخلف در زمینه روغن پالم در ایران


معاون وزیر بهداشت از شناسایی ۹ برند متخلف در زمینه افزودن بیش از حد روغن پالم به فرآورده‌های لبنی در ایران خبر داد اما گفت که نام این شرکت‌ها رسانه‌ای نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت، روز ۱۸ مرداد گفت: «ما اجازه رسانه‌ای کردن اسامی کارخانه‌های متخلف را نداریم اما اسامی آنها را به قوه قضائیه اعلام کرده‌ایم.»

وزیر بهداشت ایران ۱۲ مرداد از وجود روغن پالم، بیش از حد مجاز، در روغن‌های خوراکی و لبنیات مصرفی در ایران خبر داد و افزود که کارخانه‌های لبنی ایران «به جای چربی طبیعی از بدترین نوع چربی صنعتی استفاده کرده‌اند.»

روغن پالم (روغن نخل) دارای درصد بالایی از چربی اشباع است که می‌تواند احتمال بروز بیماری‌های قلبی و عروقی را به‌شدت افزایش دهد.

رسول دیناروند، معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت نیز روز شنبه گفت: «شرایط برای گران نشدن فرآورده‌های لبنی باعث شده تا تخلف افزودن بیش از حد روغن پالم به فرآورده‌های لبنی صورت گیرد، اما واقعیت این است که نمی‌توانیم جلوی افزایش قیمت فراورده‌های لبنی را در بلندمدت بگیریم.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا وی با اشاره به شناسایی ۹ برند متخلف در تهران افزود: «گزارش استان‌های دیگر نیز این هفته به دست ما می‌رسد و متخلفان معرفی خواهند شد.»

رسول دیناروند هم‌چنین به ایرنا گفت: «متأسفانه روز به روز سن ابتلا به گرفتگی عروق و سکته‌های قلبی در کشور کاهش می یابد که بخش عمده آن وابسته به تغذیه از جمله مصرف اسیدهای چرب اشباع ناشی از روغن پالم است.»

آقای دیناروند با بیان اینکه محصولات پرچرب زمینه تقلب را فراهم می‌کند افزود: «می‌خواهیم سقف مجاز چربی فرآورده‌های لبنی را پایین بیاوریم و ممکن است تولید ماست پرچرب بالای پنج درصد ممنوع شود.»

کاوه زرگران، دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی، جمعه ۱۷ مرداد ضمن تکذیب افزودن بیش از حد روغن پالم به فرآورده‌های لبنی از وزارت بهداشت خواسته بود اسامی برندهای متخلف را اعلام کند.

در مقابل رسول دیناروند، معاون وزیر بهداشت، روز شنبه از معرفی ۲ برند متخلف به قوه قضائیه افزود خبر داد و درعین حال گفت که نام این دو برند اعلام نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس وی گفت: «این اولین بار نیست که روغن پالم به محصولات لبنی افزوده می‌شود. در گذشته نیز این روغن در لبنیات پرچرب دیده شده و با آن تخلف برخورد شده‌است.»

به گفته آقای دیناروند استفاده از روغن پالم در محصولات لبنی پرچرب مانند پنیر و خامه بیشتر از شیر است.

موضوع استفاده از روغن پالم در شبکه‌های اجتماعی نیز بازتاب داشته‌است. در روزهای گذشته برخی از کابران فیس‌بوک تصویر پیامک‌های ارسال شده از شرکت‌های لبنی مبنی بر استفاده نکردن از روغن پالم در محصولاتشان را منتشر کرده‌اند.

خبرگزاری ایسنا نیز روز شنبه خبر داد که برخی از برندهای معتبر لبنی با ارسال پیامک‌هایی اعلام کرده‌اند «محصولاتشان، تازه، سالم و بدون روغن پالم است.»

مقامات وزارت بهداشت وعده داده‌اند که واردات روغن پالم سال آینده به ۱۵ درصد و سال ۱۳۹۵ حداکثر به ۱۰ درصد خواهد رسید.

به گفته رسول دیناروند، معاون وزیر بهداشت، در سال گذشته ۵۰ درصد از روغن وارداتی به ایران روغن پالم بوده که این میزان امسال به ۳۰ درصد رسیده‌است.

براساس گزارشی که در وب‌سایت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان منتشر شده طرح مطالعاتی جایگزینی روغن نخل به جای سایر روغن‌های وارداتی در ایران از سال ۱۳۶۲ آغاز و روغن پالم برای اولین بار از سال ۱۳۶۸ به ایران وارد شد.

XS
SM
MD
LG