لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۹

توئیتی که زندگی یک جنگ‌زده را زیر و رو کرد


​عکس‌های دلخراش یک پدر آواره و دردمند از سوریه که در چهارراهی بیروت با حسرت نگاه می‌کند تا شاید راننده‌ها و سرنشینان خودروها از او خودکاری بخرند، این روزها مردم جهان را متوجه عمق فاجعه در سرزمین‌های جنگ‌زده و زندگی سخت آوارگان خاورمیانه کرده‌است.

این پدر نگون‌بخت از جنگ‌های داخلی پرتلفات سوریه به لبنان گریخته، با چهره‌ای که درد از آن به خوبی احساس می‌شود، اما با آرامش و با نگاه اشک‌آلود در خیابان‌های بیروت هنگام توقف اتومبیل‌ها پشت چراغ قرمز، خود و دخترش را به خطر می‌اندازد تا شاید با فروش چند خودکار قوت لایموتی برای دو فرزندش تهیه کند.

این پدر جوان خود پیراهنی ژنده به تن دارد؛ عرق می‌ریزد؛ درماندگی از عمق شیارهای زودهنگام بر صورت جوانش آشکار است؛ با آرامش اشک می‌ریزد؛ دخترکش بر شانه از خستگی و شاید گرسنگی با وجود گرمای هوای این تابستان لبنان، در خواب است؛ شاید دخترک نیز از درماندگی ظاهراً غش کرده‌است.

خیابان‌های بیروت و شهرهای دیگر کشورهای منطقه در این سال‌ها مملو از چنین صحنه‌هایی است چرا که میلیون‌ها نفر از مردم سوریه، عراق، لیبی و سایر سرزمین‌های جنگ‌زده به لبنان گریخته‌اند.

اما عکس‌های این پدر و دختر مظلومش زمانی مورد توجه قرار گرفت که یک طراح وب ساکن اسلو نروژ به نام «گیسور سیمونارسون»، سه‌شنبه گذشته در حال حرکت در گردشی در لبنان درون اتومبیل نشسته بود و این پدر اشک‌ریزان را دید.

این مرد جوان که دلش به درد آمده بود این عکس‌ها را در حساب توئیتری خود گذاشت. این عکس‌ها در فاصله چند ساعت آنقدر بازنشر شد که او نوشت زیر فشار مردم خیر قرار گرفته که می‌خواهند این آوارگان را یافته و به آنها کمک شود.

«گیسور سیمونارسون» یک حساب توییتری را با هشتگ «خودکار بخرید» برای اعطای پول از سوی افراد خیر باز کرد.

به گزارش شبکه سی‌بی‌سی نیوز کانادا، هنوز نیم ساعت از آغاز به کار این حساب توئیتری نگذشته بود که فعالان و خبرنگاران محلی و یک کاربر توئیتر که در بیروت و محله زندگی این مرد آواره زندگی می‌کند، خبر داد که این مرد «عبدالحلیم عطار» است و نام دخترکش «ریم» است.

«گیسور سیمونارسون» با گرفتن این آگاهی از نام و نشان این آوارگان پنجشنبه گذشته در توئیتر به نیکوکاران نوشت «به عبدل و ریم کمک کنید تا زندگی تازه‌ای شروع کنند».

«عبدل» فلسطینی‌تبار است و از ساکنان اردوگاه فلسطینی «یرموک» در حومه دمشق بود. زنش در سوریه ماند و او سه سال قبل با رسیدن شعله‌های جنگ به «یرموک» و آسیب دیدن هزاران فلسطینی ساکن آن نوزاد دختر و پسر کوچکش را برداشت و با پای پیاده به لبنان رسید. سه سال قبل «ریم» یک‌ساله و «عبداللیله» شش ساله بودند.

«عبدالحلیم عطار» در این سه سال به تنهایی فرزندانش را سرپرستی کرده‌است.

به گزارش شبکه سی‌بی‌سی نیوز کانادا، حساب کاربری «خودکار بخرید» در روزهایی که از گشایش آن می‌گذرد، بیش از یک میلیون نفر دنبال‌کننده پیدا کرده است؛ هشتگ «خودکار بخرید» از سوی صدها هزار نفر از کاربران بازنشر شده تا حمایت خود را از این خانواده آواره نشان دهند.

«گیسور سیمونارسون» امیدوار بود که شاید پنج هزار دلار را برای این پدر گردآوری کند و این پول را از طریق افرادی در لبنان بدست این مرد برساند اما مبلغ گردآوری شده تنها در روز نخست به ۱۰۴ هزار و ۱۲۵ دلار رسید. این مبلغ از سوی ۳۷۵۳ نفر و تنها در روز نخست این کارزار گردآوری شده بود.

خانم «کارول مألوف» خبرنگار لبنانی و فعال سیاسی- اجتماعی که خود یک سازمان کمک به آوارگان در لبنان را به نام «لبنان برای پناهندگان» leb4refugees اداره می‌کند و این پدر را شناسایی کرده بود، به دیدار «عبدل» و فرزندانش در اردوگاه آوارگان در بیروت رفت و از کارزاری که برای کمک به آنها ایجاد شده، به آنها خبر داد و با آنان عکس گرفت.

«عبدل» به خانم «مألوف» گفت با پولی که نیکوکاران در جهان برای او گردآوری کرده‌اند، می‌خواهد فرزندانش را به مدرسه بفرستد و فکر می‌کند که آنها بتوانند در اروپا آموزش بهتری بگیرند اما می‌خواهد به سایر آوارگان سوری نیز کمک کند.

اما «عبدل» گفته اگر نتواند به اروپا برود، می‌خواهد یک مغازه شکلات‌فروشی در لبنان باز کند. چرا که او در سوریه کارگر یک کارخانه شکلات‌سازی بود.

خانم «مألوف» یک ویدیوی کوتاه از ملاقات خود با «عبدل» را نیز در حساب توئیتری‌اش گذاشته که در آن این مرد آواره می‌گوید «در رؤیای بازگشت به سوریه است».

«گیسور سیمونارسون» و خانم «کارول مألوف» در روزهای گذشته بخاطر این تلاش بشردوستانه خود مورد مصاحبه زیاد رسانه‌ها قرار گرفته‌اند.

با تشدید جنگ‌های داخلی در سوریه، لبنان، یکی از کوچکترین کشورهای خاورمیانه، به مأوایی برای موج روزافزون آوارگان سوری تبدیل شده‌است.​

ویدئویی از دیدار «کارول مألوف» خبرنگار لبنانی با عبدالحلیم و دخترش:

XS
SM
MD
LG